Hej,

Jeg skal bygge en mur i haven og har brug for hjælp med teknik og materialevalg.

Huset er hvidkalket glat- og sprøjtet pudset med kalkmørtel.
Målet er at bygge en mur, ca. 1,80 m høj, 10 m lang i samme stil som huset.
Dvs en mur med sprøjtet puds på væggene og glatpudsede kanter. På toppen vil jeg have vinklet enkupige teglsten.

Så..
Først og fremmest, er dette et arbejde, man uden murer-kendskab (men med lyst til at lære) kan klare uden hjælp fra en fagmand?

I øvrigt vil jeg gerne have al information omkring dette byggeri, som I kan hjælpe med...
f.eks.
1. Hvordan skal fundamentet se ud
2. Materiale til murerarbejde?
3. Underlag til pudsen?
4. Byggetilladelse?
osv.

Tak på forhånd.

Jeg vil ikke påstå, at jeg er nogen ekspert på mure, men jeg kan forestille mig to metoder, som jeg ville vælge imellem. Byg en form med reglar og krydsfinerskiver. Armer og tætne. Bestil x antal kubikmeter beton og fyld rummet op. Alternativ to er at mure op med tegl, natursten eller betonsten. I begge tilfælde bør man fastgøre muren til underlaget ved at bore eller slå jernstænger ned. Nu er det tid til pudsning. Der findes fine sprøjteværktøjer til dette, som giver kanonresultater efter lidt øvelse. Endelig mures teglstenene på plads på toppen, og eventuelle portfæster bores og limes på plads. Mal eller kalk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.