Vi har revet en indervæg, og for at skjule "skrækken" i betonloftet samt for at indbygge elektricitet, der tidligere var trukket i væggen, skal vi bygge en kasse/trumme i loftet. Vi har samtidig tænkt at indbygge spotlights i denne kasse, og en kort strækning vil den også rumme et ventilationsrør (spots og ventilationsrør behøver dog ikke at presses sammen det samme sted).

Der sidder allerede en lignende trumme i loftet, der skjuler ventilationsrør, denne er bygget af fire træregler, ca. 50x23 mm i profil og 13 mm tykt gips og er fastgjort i loftet med nylonplugs og ca. 9 cm lange skruer. Trummen er 23,5 cm bred og 19 cm fra overside til underside.

Idéen om mål på den nye trumme er 32 cm i bredde og 19 cm i højde fra overside til underside, på den måde vil den skjule alt ødelagt i loftet og derefter møde den tidligere trumme i højde.

Hvad skal vi bruge for regler til denne konstruktion? Jeg gætter på, at det er en balance mellem at de skal være tilstrækkeligt stærke samtidig med at de ikke er for tunge? (50x23 mm, som er brugt i den eksisterende trumme, ser ikke ud til at findes i nærmeste byggemarked). Er gips det bedste materiale at dække med eller findes der bedre alternativer? Er nylonplug og skrue tilstrækkeligt til at holde konstruktionen oppe og hvor lange skruer kræves der egentlig (betonloft, bygget i 1935)?

Meget taknemmelig for hjælp.

/Karin
 
P
Nogle spotlights kræver en min. afstand til brændbart materiale, og da kan det være fornuftigt at bruge stålregler + 13 mm gips for at undgå at montere stålbokse over gipsen, som afskærmer spotlys. Skal I have spotlights, der ikke kræver denne afstand, fx Vinga Vision, er det fint at bruge 45 x 45 mm træregel. Hvis man vil bygge tæt omkring ventilationsrør o.lign., kan man nogle gange være hjulpet ved at bruge stålvinkel H50/50 i stedet for regler.

Har I et ordentligt betontag, kan I fastgøre træreglen i loftet vha. sømplug, fx 8x100 mm. Bare bor gennem reglen og videre op i loftet og bank så sømpluggen ind med en hammer. Bruger I stålregel, vælger I en kortere sømplug, fx 5 x 40-50 mm.
 
Tak ACME for hurtige og gode tips!

Manglende viden og erfaring gør, at jeg ikke har nogen anelse om, hvad der er et "ordentligt" beton tag, og hvad der ikke er. Hvis det er sådan, at vores tag ikke er ordentligt, hvad kan så være godt at bruge for at få konstruktionen til at blive siddende?

Angående valg af reglar, så tolker jeg det som, at træreglar er bedst, bortset fra når der er specielle grunde til at bruge metal? Dette er måske et alt for generelt spørgsmål, men lige nu kan jeg ikke rigtig se nogen fordel ved træ- frem for metalreglar for vores lille byggeri.

/Karin
 
P
Det går sikkert godt at bruge sømplug til loftet, alternativt længere grovgængede træskruer med nylonplug (ikke gul/rød/brun/blå plastplug).

Trælægter er mere behagelige at skrue i, giver en lidt mere stabil konstruktion, når man bruger spinkle dimensioner, og er billigere end plade.
Pladelægter er lettere, altid lige, og der findes en hel masse forskellige profiler, som letter ved forskellige typer af montage.

Til jeres konstruktion er det egentlig ligegyldigt hvilket alternativ I bruger, men er I uerfarne, kan det jo være rart at slippe for at slås med skævt tømmer.

Jeg vil foreslå, at I køber;

Pladeskinner SK45 (udlæg, ikke lægter) at fastgøre på hver side i loftet.
Hjørneprofiler H50/50 at sætte på indersiden af "yderhjørnerne" på tromlen.
13 mm gips.
Gipsskrue til stållægte.
5 x 50 mm sømplug alt. nylonplug og 50 mm træskrue med rund hoved (ikke forsænket).
Hvis tromlen vil ændre mål et sted, eller hvis I skal sammensætte lægterne, skruer I dem nemmest sammen med 13 mm montageskruer med borespids.
Lægterne klipper I med en pladesaks, eller saver med stiksav med metalblad. Buen fil virker sikkert også godt, når det ikke drejer sig om større mængder.
 
Tak igen ACME for rigtig god information!

Ved et nærmere kig på tidligere konstruktioner, der hænger i loftet, ser det faktisk ud til, at de er opsat med spikplugg, så vi fortsætter nok med det igen. Om det bliver træ eller plade skal vi lige tænke lidt mere på.

/Karin
 
P
Alt for en Happyit! ;)

/Acme aka Buddha
 
Ja men det var jo typisk, happy kan sandelig give svar på alt! :D
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.