L
Jeg overvejer at bygge et lille indgangstag på forsiden for at undgå regn direkte mod døren. Udfordringen er, at der bag den bølgede plastik er en væg, så jeg kan kun fastgøre med balksko.

Jeg tænker, at taget skal strække sig ca. 60 cm ud fra døren og være 110 cm bredt. Taget skal kun være 15 cm højt, så ikke lige så højt som gesimsen på taget.

Taknemmelig for forslag til en løsning, der holder. Jeg har en tanke om regler med balksko, men spørgsmålet er, om det holder.

• Murstensvæg med hvid dør og vejrpatineret metalplade ovenpå. En firkantet, gul lampe ved siden af døren på en solrig dag med få skyer.
Jeg ville absolut udnytte det faktum, at du har to vægge i vinkel. Så kan du jo få fastgørelsespunkter på to sider i stedet for en, det bliver betydeligt mere stabilt. Plus at du kan lave et lidt større tag end ellers; når du kommer hjem med tunge indkøbsposer i november og skal forsøge at finde husnøglen frem, vil du være taknemmelig for det.

Så ville jeg også sikre mig, at der er lidt fald på taget, i det mindste 6°. Og gerne en ekstra tagrende langs den kant. Nu bryder det ganske vist med den øvrige arkitektur, men det kan måske være det værd. Det gør meget at slippe snebelastningerne.

Materiale — det synes jeg afhænger helt af, hvad der passer æstetisk. Et tip er at bruge korrugeret plade, der ligner tagsten; findes bl.a. på Byggmax. Hvis du bruger plade eller plast, skal du selvfølgelig bygge en ramme i træ, men det ved du jo allerede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.