Hvorfor fastgøre til parketgulvet? Hvis væggen er stabil (derfor forslaget om OSB-plade) og fastgjort til to vægge samt loftet, vil den ikke flytte sig en millimeter. I lejeboliger bygger man ofte ekstravægge med stålskinne med polyetylenbagside mod gulv og loft for at kunne fjerne dem senere.

Hej igen! Nej, jeg ville helst have gjort som du skriver AHolst, men jeg vil blive nødt til at forlænge hjørnet fra spaljén (væg 2) ca. 95 cm ud, derfra går den nye tværvæg (væg 1) over til den modsatte side. Dette gør, at jeg er lidt bekymret for væggens stabilitet, hvis jeg ikke fæstner den, i det mindste lidt, i gulvet.

Nu slår en anden ting mig, som I måske kan hjælpe mig med; der kommer til at blive enkeltgips i 2,5 meters længder, som skrues fast i spaljén på den side, der vender mod trappen. Ribberne/reglerne, der udgør spaljén, møder kældertrappens væg jævnt overflade mod overflade, hvilket betyder, at hvis jeg skruer gipset fast i reglerne, vil det hænge i luften på gipsskruerne. Skal jeg trække en pæn underlig tværliste, som disse gipsplader ligger på i foden, eller er det OK, at de så at sige hænger i luften på skruerne?

Spørgsmålet er måske dumt, men jeg lader mig i så fald gerne oplyse gennem en irettesættelse. I de få tilfælde, hvor jeg har lavet skillevægge indtil nu, har jeg altid haft sådanne situationer, hvor de skruede gipsplader står på gulvet eller på en eller anden måde hviler på en sylt. Indtil nu har jeg ikke sat gipsplader op, der slutter et stykke oppe i luften uden noget, der bærer dem nedefra.

Hvis I kigger i højre hjørne på billede nr. 3, så forstår I måske min tankegang.

Stort tak på forhånd/ Jörgen

Senest redigeret:
Sidst jeg brugte sådan tape, tror jeg, at den var fra ÖB eller Biltema....sørg også for at sætte de lodrette reglar lidt i spænd....

• Synes
kinshasa
  • Laddar…
Det er roligt at lade dem hænge "i luften", min erfaring er, at gipsplader kan hænge på en enkelt skrue, så sætter du ifølge normen med 20cm mellem skruerne, vil de ikke falde ned.
Jeg har selv 272-275cm til loftet i nogle rum, hvor jeg har sat 270 gips med lidt sprække uden problemer, (med 14cm gulvsokkel og 12cm loftliste kan man dække meget sprække :-) )

• Synes
kinshasa
  • Laddar…
Tak til jer begge - jeg har billedet ret klart for mig nu :-)

@ Enk; med spänn - menes der at de stående reglar er så lange, at man skal slå dem på plads mellem sokkel og loft med lidt vold, ikke sandt?

kinshasa sagde:
Tak til jer begge - jeg har billedet ret klart for mig nu :-)

@ Enk; med spænd - så menes at de stående reglerne er så lange, at man skal slå dem på plads mellem syllen og taget med lidt vold, ikke?
Helt rigtigt....1-2mm måske....skråskrue derefter i reglen som sidder i taget hhv. gulvet.....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.