Hej!
Er i gang med at bygge et lille drengeværelse i gangen til den ældste søn.
Se billeder nedenfor:
Tanken er at gøre det så enkelt og relativt økonomisk som muligt, dog med et vist niveau hvad angår sikkerhed og også udseende.
Som det ses, behøves der egentlig kun en dør og to skillevægge, så er sagen klar.
I spørgsmålet om væg nr. 2, bygger jeg ganske enkelt videre på spalten mod kældertrappen - ca. 95 cm frem til den tilsluttende væg.
Nu er spørgsmålet naturligvis, hvordan gør man. Jeg har tidligere beskæftiget mig med lidt indendørsbyggeri på hjemmefiksningsniveau, men her tager jeg gerne råd fra dygtigere amatører eller halvprofessionelle.
Det er fremfor alt følgende punkter, som jeg gerne vil modtage synspunkter omkring:
Er der noget særligt, ud over grundighed, jeg bør tænke på, når jeg måler op væg nr. 1?
Det skal naturligvis og helst blive en snorlige fortsættelse af den allerede eksisterende væg (fremfor alt væg 1). Hvordan får man den tænkte linje til at blive så lige som muligt?
- hvilket plademateriale ville I have brugt? Jeg vil, medmindre nogen på gode grunde protesterer, køre med 13 mm gips med en slags tynd spånplade som forstærkning, alternativt køre med dobbeltgips. Jeg tænker at køre et ret tæt skeletværk – også med tværgående lægter – som jeg noterer positionen af, for at i fremtiden sikkert kunne hænge tv-apparater og andet tungt på rummets inderside.
- Hvordan isolerer man indervægge bedst hvad angår lyd? Er det fiberuld eller celleplast som er bedre? Er det virkelig nødvendigt at bruge bygningsplast på disse to indervægge? Jeg har hørt visse sige, at det er unødvendigt på indervægge og kun øger risikoen for skimmel. Min plan er nemlig ellers at sætte isolering i væggernes hulrum og så bare sætte gipsplader over dette. Er der nogen risiko eller ulempe ved at gøre sådan?
- Hvordan fastgør jeg vægstolpen og dørkarmen bedst muligt i parketgulvet? Det er kælderetage under, men så vidt jeg kan forstå, findes der ingen el eller andre mærkværdigheder i gulvet.
Jeg har læst en del tråde her og på andre fora. Når det gælder fastgørelse af nye sylder/reglar på parket, ser jeg, at nogle har foreslået både lim og selvklæbende bånd. Det føles imidlertid lidt usikkert – ikke mindst da der eventuelt skal hænges TV og andet på væggene, samt at drengene i familien ikke sjældent kaster sig mod gulvlister og vægge.
Hvordan ville I gå frem for at fastgøre væggen i det underliggende gulv?
Min plan er simpelthen at skrue den fast, ca. 2,5 cm ned i parketten.
- Som inderdør tænkte jeg på at bruge en standardmodel i hvid fra Dooria 21*7. Er der nogle særlige advarsler på sin plads her, eller er det bare at køre løs?
Det bliver nok et fremragende rum, og jeg tror, at du tænker helt rigtigt om materialer osv.
Mineraluld/glasuld skal det være til lydisolering, ikke celleplast.
Hvis du vil have ekstra god isolering, er dobbelt gips vejen frem.
Men der siver jo stadig lyd gennem døren, så det er nok overkill.
Men
1)
Du bygger vel også spalten mod trappen til?
Der ser ud til at "reglingen" er klar, så der behøves kun en gipsplade på hver side.
2)
Ventilation! Tilluft er nødvendig i det nye rum. Fraluft er vel ordnet i vådrummene.
1: Ja, præcis - jeg var nok uklar der, spaljen bygges op igen, så jeg så at sige udnytter de eksisterende regler der.
Eventuelt tænkte jeg endda snolde lidt og vælge enkelgips på siden, der vender ud mod trappen, da den væg hænger højt i luften og er beskyttet fra vold og stød udefra.
2. Det glemte jeg at nævne. Jo, jeg tænkte at bruge en eller anden slags flot gennemgående ventil i metal, muligvis over døren til rummet. Fraluft findes både i køkkenet og på toilettet lige ved siden af.
Hvem har sagt, at du skal have plastik i indervæggene? Det er totalt unødvendigt.
Sætter du krydsfiner bag gipsen, så behøver du nok ikke nogle lægter i væggen.
Angående syllen, så er det måske ikke optimalt at skrue den fast, hvis parketten er flydende.
Derefter synes jeg, at en 70 cm bred dør er alt for smal. Tænk på, at det er ydermålet på karmen, der menes, og at dørbladet er ca. en dm mindre.
Tak Strevert og KnockonWood angående tilluften, man skal åbenbart ikke forsøge at tænke sent om aftenen....
Ja, jeg kommer til at installere spalteventiler i vinduet - hvilket også skal gøres andre steder i huset.
@Mattiax: jeg tager den advarsel til mig. 60 cm bliver alt for smalt, så jeg må nok gå en decimeter op i karmbredden i stedet. Parketten er flydende, - hvordan skal jeg dog fastgøre væggen nede? Limløsninger? Det føles ikke rigtig godt med hensyn til holdbarhed. Hvad havde du/I gjort?
Parketten skal kunne bevæge sig ellers kan den bulne, det spiller ingen rolle om du skruer eller limer i det tilfælde. Jeg ville have savet op, hvor syllen skal placeres og fæstnet den i undergulvet i stedet.
Læg en regel på parketten, hvor væggen skal være, og tegn op. Tilføj målet for vægpladerne på hver side og tilføj derefter ca. 10 mm ekstra på hver side (bevægelsesrum). Sav derefter parketten væk med en dyksav eller rundsav. Indstil saven, så du har et par mm margen ned til kældergulvet (hvis det er sten). Derefter fjerner du det sidste med et stemmejern eller lignende. Parkettens mellemrum mod væggen dækkes til sidst med en fodliste!
Tak - jeg forstår. Det bliver jo lidt mere arbejdsindsats, men samtidig ville det være rigtig kedeligt, hvis gulvet begynder at rejse sig, når væggen er på plads med tapet og elinstallationer m.m. Jeg må begynde at skitsere en løsning ud fra jeres forslag om savning, mistænker jeg.
en ting du bør tænke på er om loftlamperne i rummet har trappeforbindelse dvs om sønnen slukker i sit værelse slukkes hele etagen eller om nogen skal gå op midt om natten og tænder loftlampen i etagen og i hans værelse.
Væggen med døren ville jeg sætte efter parketten....dvs det er bedre at det ser lige ud end at det er lige....
Jeg ville ikke have skåret parketten for dette....lim eller god dobbeltklæbende tape fungerer udmærket.....evt. nogle tyndere skruer i parketten......væggen skal måske fjernes om nogle år og så er det let at genskabe.....
Jeg kan godt lide din tanke ENK, det bliver til at tage sig en rigtig overvejelse. Junior flytter jo ud en skøn dag, det føles ubehageligt at skulle omlægge et ellers fint parketgulv, hvis det ikke er nødvendigt med tvangsbehov.
Elforbindelserne er kontrollerede, dvs. strømafbryderen som styrer rummets hovedbelysning påvirker ikke hallen og omvendt. Men jeg værdsætter påpegningen.
En lille tanke, apropos det med at kunne genoprette den eksisterende gang/opholdsrum eller hvad I kalder det:
Kinshasa, hvis du undlader væg 2, 95 cm og trækker væg 1 direkte fra trappegelænderet til den modsatte væg,
så bliver vægkonstruktionen meget enklere og mere stabil.
Der er ikke behov for at skrue/spike/save i parketten da.
Det vil være tilstrækkeligt med et par tætningslister mod gulvet under vægreglen for lydisolering.
A) Det bliver lettere at genoprette gangen når behovet for drengeværelset bortfalder.
B) Korridoren/gangen bliver lidt mere luftig i passagen til de øvrige rum på denne etage.
Forudsat naturligvis at drengeværelset stadig bliver stort nok.
Jeg havde sat OSB+gips og kun fæstnet mod loftet, ikke gulvet, for at kunne gendanne. Du bør få en tilstrækkelig stabil væg til ikke at behøve gulvfastgørelse. Det føles trist at ødelægge gulvet.
Igen - tak for input.
Jeg vil nok gå efter parketgulvet, præcis som nogle af jer har foreslået. Risikoen for eventuelle forskydninger må jeg simpelthen tage med i betragtningen.
Jeg er dog tvunget til på grund af rummets ønskede størrelse at gå med planerne med væg nummer to, selvom en tværgående væg mellem espalier og modsatte side ville blive stærkere. Desværre bliver pladsen for lille i dette tilfælde.
Jeg er ved at kigge på monteringslim og dobbeltklæbende tape til fastgørelse af syllen på parketgulvet.
Er der nogle særlige mærker, som holder ekstra godt?
TESA har en tape, som jeg har hørt gode ting om: http://www.verktygsboden.se/dubbelhaeftande/dubbelhaeftande-tejp
Tak for tipsene.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.