Jeg har et to-plans hus fra 1918 med ramme i stående tømmer. Huset er renoveret i 90'erne med ekstra isolering, indstøbning af krybekælder, nyt tag osv.
Vi skal nu udvide gangen, og jeg er begyndt at demontere panelen. Under arbejdet har jeg opdaget angreb på syllen samt i en af de stående stolper i væggen. Intet af det nyere tømmer (90'erne) er angrebet. Der er ingen larver eller andet, hvad jeg kan se. Det ser ud til kun at være de yderste 1-3 cm, der er angrebet, det inderste tømmer er sundt. Efter søgning på forummet og Google er mit gæt blåhjon, men hvem ved?!
Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre. Anticimex kunne først komme om en måned, og jeg kan ikke komme videre med byggeriet. Som det ser ud nu, påvirkes konstruktionen ikke.
Kan jeg hakke det beskadigede væk og bygge det ind?
Behøver jeg at behandle?
Andre tanker og idéer?
Jeg vil heller ikke bygge det ind og så blive nødt til at rive det hele ned igen om nogle år 🤯
Vi skal nu udvide gangen, og jeg er begyndt at demontere panelen. Under arbejdet har jeg opdaget angreb på syllen samt i en af de stående stolper i væggen. Intet af det nyere tømmer (90'erne) er angrebet. Der er ingen larver eller andet, hvad jeg kan se. Det ser ud til kun at være de yderste 1-3 cm, der er angrebet, det inderste tømmer er sundt. Efter søgning på forummet og Google er mit gæt blåhjon, men hvem ved?!
Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre. Anticimex kunne først komme om en måned, og jeg kan ikke komme videre med byggeriet. Som det ser ud nu, påvirkes konstruktionen ikke.
Kan jeg hakke det beskadigede væk og bygge det ind?
Behøver jeg at behandle?
Andre tanker og idéer?
Jeg vil heller ikke bygge det ind og så blive nødt til at rive det hele ned igen om nogle år 🤯
Ikke så mange svar her...hvad sagde Anticimex?D drerkle sagde:
Klik her for at svare




