Jeg har et to-plans hus fra 1918 med ramme i stående tømmer. Huset er renoveret i 90'erne med ekstra isolering, indstøbning af krybekælder, nyt tag osv.

Vi skal nu udvide gangen, og jeg er begyndt at demontere panelen. Under arbejdet har jeg opdaget angreb på syllen samt i en af de stående stolper i væggen. Intet af det nyere tømmer (90'erne) er angrebet. Der er ingen larver eller andet, hvad jeg kan se. Det ser ud til kun at være de yderste 1-3 cm, der er angrebet, det inderste tømmer er sundt. Efter søgning på forummet og Google er mit gæt blåhjon, men hvem ved?!

Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre. Anticimex kunne først komme om en måned, og jeg kan ikke komme videre med byggeriet. Som det ser ud nu, påvirkes konstruktionen ikke.

Kan jeg hakke det beskadigede væk og bygge det ind?
Behøver jeg at behandle?
Andre tanker og idéer?

Jeg vil heller ikke bygge det ind og så blive nødt til at rive det hele ned igen om nogle år 🤯
 
  • Træplanker fra et gammelt hus med synlige tegn på insektangreb. Overfladen er beskadiget, men det underliggende træ ser intakt ud.
  • Træværk med skader forårsaget af insektangreb, omgivet af isoleringsmateriale og metalnet i en husvæg fra 1918.
  • Brændt træ på husets indre væg, med synlige skader fra træborende insekter. Synlig isolering og gammelt træværk omringet af spåner.
  • To-plans hus fra 1918, delvist demonteret panel ved indgangsdør, isolering synlig, værktøj og materialer på jorden, klargøring til tilbygning.
  • Rødt to-plans hus fra 1918 med hvide detaljer og tegltag, omkranset af grøn have og træer. Solskinsdag.
D drerkle sagde:
Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre. Anticimex kunne først komme om en måned, og jeg kan ikke komme videre med byggeriet. Som det ser ud nu, påvirkes konstruktionen ikke.

Kan jeg banke det beskadigede væk og bygge det ind?
Behøver jeg at behandle?
Andre tanker og idéer?
Ikke så mange svar her...hvad sagde Anticimex?
 
S StyvBoard sagde:
Ikke mange svar her...hvad syntes Anticimex?
Jeg kunne bygge det ind, det var en meget gammel skade forårsaget af skadedyr, der kræver fugt. Nu er det tørt siden 30+ år. Så jeg mistede kun nogen uge.
 
  • Synes
Luc Reiner
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.