sunnis
Hej!

Jeg er i gang med at bygge en garage, fik lidt travlt med væggipsen for at få ind portene, så jeg glemte at trække el til en fremtidig ladestation, som jeg havde tænkt mig at have på midterstolpen.

Garageindretning med metalbeslag omkring en garageport. Der ses trækonstruktioner og lyse vægge, der skal isoleres yderligere. Garaget under konstruktion med isolering og gipsvæg, viser portophæng og ufuldstændig vægstruktur til mulig fremtidig elinstallation.

Væggen er konstrueret med 145 + 45 installationslag, og overfladen er spånplade og gips. En tanke jeg fik var at bygge endnu et installationslag med 45mm, isolering og gips og trække den el, jeg glemte, der. Så bliver portbeslagene også indbygget i væggen, og der er mere mulighed for at få bedre isoleret omkring porten...

Til spørgsmålet. Er det dumt at bygge ind færdig væg på denne måde? Bekymret for evt. fugtvandring. Tætningen mellem pladen i porten og de 45 reglar, der lægges på, havde jeg tænkt mig at tætne med drevremsa, der svulmer og endelig dække med en liste.

Senest redigeret:
Känns vel ret dumt. Hvordan gør du, hvis du skal skifte port engang? Gør om, gør det rigtigt. Eller spor og lappe. Eller enklest, udenpåliggende kabel og udtag.

Hvor skal du have knappen til portåbneren? Den der vægstump er ypperlig til dette. Samt evt. lysknap.

Hvis du nu har fået op tagskinnerne (hvordan gjorde du det uden indvendigt tag?) Så er det jo ikke noget stort arbejde at tage portene ned, skrue pladerne af og trække elen.

sunnis
johel572 johel572 sagde:
Hvis du nu har fået op tagrenderne (hvordan gjorde du det uden indvendigt tag?) Så er det jo ikke noget stort arbejde at tage portene ned, skrue brædderne af og trække el.
De sidder midlertidigt i taggesen.

At pille det hele ned var min tanke fra starten... men det er virkelig svært at tage sig sammen... :(

Portåbneren tænkte jeg hovedsageligt at bruge fjernbetjeningen til og have en knap langs med langsiderne til hver port og have al anden nødvendig elinstallation der med stikkontakt. Planen fra starten var at have to ladestationer på hver langside, men så indså jeg, at de er mega dyre + at det vil nok være nok med én.

Der går en 16mm flexslange i midten også lige ned, som derefter går ud i yderpanelet til udendørsstik (Højtryksrenser osv.). Det burde være muligt at fræse et hul lige over slangen og så trække den ind og ud igen med en renoveringsdåse. Men så bliver det kun 1-fase 16Amp.

K
Nemlig; udenpåliggende kabel og udtag.

Jeg synes, det kan være ret pænt i en garage, og hvis du trækker det langs skinnen, bliver det ikke så iøjnefaldende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.