Hej,
Som sagt har jeg et hul i soveværelset ud til et siderum/kryberum på ca. 2,95x1,27m, som jeg skal bygge til. Da jeg har brug for opbevaringen der.
Det er dog kun groft tilskåret, så det har stumpe ender samt en ramme på ca. 0,3m rundt om væg og loft.
Jeg tænkte at sætte 45x90 reglar som en ramme og derefter sætte reglar imellem med C-C 0,6m.
Derefter tænkte jeg at dække med 12mm spånplade, og så spartle glat.
Hvad tænker I, har jeg tænkt rigtigt? (Det er mit første hus og største projekt hidtil.)
Oki. Desværre ingen kamera pakket ud da vi nylig flyttede. Men paint fungerer måske. Det er tænkt at vi kun skal rulle den hvid derefter så det burde fungere med spånplade. Samt at den væg skal blive en bagvæg i et garderobeskab så småningom da vi har tænkt at sætte skydedøre i soveværelset.
Jeg ville have brugt 45*70 reglar med gips på. OSB bag gips hvis du nogensinde tænker på at sætte noget på væggen. Fiberremsa mellem gammel væg og gips, for at undgå revner.
Jeg tror spånplade bevæger sig mere end gips, dvs større risiko for revner.
Det kommer som sagt blive den indre væg i et garderobeskab, så vil have noget godt at skrue i. Men som sagt måske lægge et gipslag yderst.
Hvordan skal man sætte de yderste plader, sammenlignet med den væg der sidder i dag. Skal man holde sig nogle millimeter længere ind (Sen bredspartel) eller sætte kant i kant direkte..
Sæt den så godt til i livet som du kan, men hellere en millimeter længere ind end en mm for langt ud. Det plejer at være lettere at jævne til med spartel.
Hvorfor ikke sætte OSB/spån i plan med den gamle væg og så gipse fra væg til væg?
På den måde slipper du for problemer med samlingen mellem den gamle vægstump og den nye væg.
Det afhænger af, hvor lang del af skruen der er uden gevind, og hvilken slags hoved skruen har.
Forsænket hoved, har en tendens til at trække sig ind i træet uden at presse reglen mod underlaget (når gevindene får greb på den del, der skal fastgøres).
Fladt hoved, fungerer bedre uden forboring.
For holdbarheden gør det ingen forskel, hvilket hoved, men det er lettere at få forbindelserne strammet med forboring.
Hvis du har to skruemaskiner eller en boremaskine og skruemaskine, tager det ikke mange sekunder at tage sig tid til at forbore.
Jeg har sat ret mange 100x6 med forsænket hoved uden at forbore. Det er ingen problemer. Rillet spids letter processen. Det er ved endetræet, der er en vis risiko for revner, men det fungerer også der for det meste.
Fordelen med forsænkede hoveder er netop, at de forsvinder ind i træet.
Jeg tror, at man skal have behov for at trække noget meget tungt sammen for at få de problemer, som JOW beskriver.