7,731 læst ·
33 svar
8k læst
33 svar
Bygge hus som man gjorde før
Det bliver formentlig ufatteligt dyrt, hvis man ikke gør alt selv.
Okay, ja selvfølgelig er der byggemetoder, der var gode. Men man har sandsynligvis ændret byggeteknikker, da de har haft mangler og frem for alt været dyrere at gennemføre.
Hvis du er ude efter at finde litteratur om, hvordan man anvender forskellige byggeteknikker, er det nok lettere at finde om, hvordan man bygger i dag.
Hvis du er ude efter at finde litteratur om, hvordan man anvender forskellige byggeteknikker, er det nok lettere at finde om, hvordan man bygger i dag.
Du kan ikke bygge som man byggede for 100 år siden og få godkendt en byggeansøgning.
Primært fordi kravene til energiforvaltning er betydeligt højere i dag.
Den ekstra mængde isolering gør, at væggene ikke tørrer udad på grund af varmelækagen.
Man har derfor brug for en dampspærre/bremse for at sikre, at væggen ikke beskadiges af fugt fra den varme og fugtige indendørsluft.
Rent æstetisk kan moderne planbestemmelser stoppe datidens høje kipphøjder/bratte tagfald.
Primært fordi kravene til energiforvaltning er betydeligt højere i dag.
Den ekstra mængde isolering gør, at væggene ikke tørrer udad på grund af varmelækagen.
Man har derfor brug for en dampspærre/bremse for at sikre, at væggen ikke beskadiges af fugt fra den varme og fugtige indendørsluft.
Rent æstetisk kan moderne planbestemmelser stoppe datidens høje kipphøjder/bratte tagfald.
Dyrere konstruktions tegninger (det går ikke at bruge "standard skabeloner"). Dyrere materialer. Tidligere havde man ikke de energikrav, som man har i dag.D Dcaprio sagde:
Man kan som sidste ord sige, at det bliver ikke billigere, og det bliver ikke lettere, så hvorfor skal man gøre det? Er man ude efter følelsen og har pengene, ja så kan man jo prøve det. Men regn med, at mange vil modsætte sig (kommune og lignende).
Jeg antager, at det er på grund af omkostninger, at man ikke bygger kældre i dag, hvilket i princippet var standard i 20-30'erne. Det går for mange mandetimer at mure en kælder op, meget billigere at jævne ud og placere nogle L-elementer og fylde med lidt beton.D Dcaprio sagde:
Hvilke dele er det, der er svære at forstå? Moderne krav til energiforbrug gør, at der kræves meget mere isolering end man havde før 1920. Netop meget isolering medfører en meget større risiko for problemer med fugt. Der er mange, der fejlagtigt tror, at det er nye materialer eller byggemetoder, der fører til problemerne. Det er netop den velliserede væg, der er en større risiko for fugt uanset hvilke materialer, der anvendes.D Dcaprio sagde:
Der skete jo en del mellem år 1700 og 1920, når det kommer til husbyggeri. Tænkte du tømmerhus eller regelstamme?
Som fritidshus er det nok ikke et problem at bygge som man gjorde i 1700-tallet, hvis man bare har tid og penge nok. Men som permanentbolig bliver det nok svært. Og dårligt.
Jeg vælger at fortsætte med at fokusere på dette med "lettere at forstå". Hvis du kan beregne U-værdier i vægkonstruktioner, så kan du sikkert udregne det præcis lige så let, uanset om væggen er opbygget med byggplast og mineraluld eller cellulose og dampbremse.
Desuden tør jeg love, at intet hus bygget i 1920 eller tidligere var isoleret med cellulose og havde dampbremse. Derudover var det ikke i nærheden af at være lige så godt isoleret som nutidens huse.
Det er en modsigelse allerede i grunden. Hvis det er bygget som for 100 år siden, så opfylder det ikke nutidens krav. Opfylder det nutidens krav, er det ikke bygget som for 100 år siden.
Desuden tør jeg love, at intet hus bygget i 1920 eller tidligere var isoleret med cellulose og havde dampbremse. Derudover var det ikke i nærheden af at være lige så godt isoleret som nutidens huse.
Det er en modsigelse allerede i grunden. Hvis det er bygget som for 100 år siden, så opfylder det ikke nutidens krav. Opfylder det nutidens krav, er det ikke bygget som for 100 år siden.

