7,739 læst ·
33 svar
8k læst
33 svar
Bygge hus som man gjorde før
Det er ikke umuligt at bygge som før, men du skal tilpasse dig til dagens krav.D Dcaprio sagde:
Jeg bygger lige nu på det sidste af mit hus med design fra 1922.
Det kan udefra ikke skelnes fra et 100 år gammelt hus, men alt man ser er fra 2018-2020.
Har 3 gange så tykke vægge, FTX, dampspærre, moderne isolering, regelstamme osv.
Indeni bliver der meget i stil fra 1920'erne. Lister, tapeter, spisekammer.
Alle døre og samtlige svintunge radiatorer er fra huse og lejligheder bygget omkring 1921-1927 som er blevet renoveret....
Du kan tømre et hus op, isolere hvad der kræves.
Regn med, at det måske bliver 50% dyrere.
Præcis, det er nok så tæt man kan komme. Men så føles det som om din (ts) idé forsvinder lidt, da din tanke var, at det skulle være nemmere.Huddingebo sagde:
Det er ikke umuligt at bygge som før, men du skal tilpasse dig nutidens krav.
Jeg bygger lige nu på det sidste af mit hus med design fra 1922.
Set udefra er det ikke til at skelne fra et 100 år gammelt hus, men alt det man ser er fra 2018-2020.
Har 3 gange så tykke vægge, FTX, dampspærre, moderne isolering, reglstamme osv.
Indenfor bliver det meget i stil med 1920'erne. Lister, tapeter, spisekammer.
Alle døre og samtlige svintunge radiatorer er fra huse og lejligheder bygget omkring 1921-1927 som er blevet renoveret....
Du kan tømre et hus op, isolere hvad der kræves.
Regn med at det måske bliver 50% dyrere.
Personligt ville jeg nok kunne bygge et hus selv med dagens byggeteknik, og derefter indsamle viden om det, jeg ikke kan. Men jeg tvivler på, at jeg kan finde viden og opfylde nutidens krav, hvis jeg prøvede at bygge med ældre byggeteknikker. Derefter bliver det nok også sværere at finde andre håndværkere (som man næsten skal have hjælp fra), der kan lave bygningssikre konstruktioner/installationer i henhold til gamle standarder.
Jeg ville nok sige, at konklusionen bliver, at du ikke får noget ud af det, og det bliver ikke nemmere at bygge med gamle byggeteknikker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man vil forstå den byggetekniske udvikling inden for enfamiliehusbyggeri, bør man nok se bort fra normernes indflydelse. De har kun spillet en rolle de sidste årtier. I grove træk har bærende systemer skiftet fra liggende tømmer til stående planker (senest 1920) til reglerammer (omkring 1950). Den første forvandling skyldtes savværksindustriens fremvækst, den anden en statslig kampagne for at mindske brugen af savskåret træ. Anvendelsen af reglerammer blev mulig gennem fremkomsten af gips- og mineraluldsplader. Det var først da, man indførte normkrav til varmeisolering. Det var også først i forbindelse med brugen af mineraluld som isolering, at behovet for dampspærrer blev aktuelt. I størstedelen af 1950´erne, 60´erne og 70´erne var kravet til isolering i ydervægge ca. 100 mm mineraluld. Først omkring 1980 begyndte isoleringskravene at stige.
Hvis jeg skulle bygge et nyt bolig hus i dag til eget brug, ville jeg slet ikke bruge træ i ydervæggene, men moderne hulsten, der pudses på begge sider. Et materiale, der er opbygget i få lag, men som har tilstrækkelige isolerende egenskaber. Indvendigt kræves betong som varmemagasin.
Hvis jeg skulle bygge et nyt bolig hus i dag til eget brug, ville jeg slet ikke bruge træ i ydervæggene, men moderne hulsten, der pudses på begge sider. Et materiale, der er opbygget i få lag, men som har tilstrækkelige isolerende egenskaber. Indvendigt kræves betong som varmemagasin.
Det her er egentlig et meget interessant spørgsmål, som jeg synes bliver taget op alt for sjældent, når arkitektur diskuteres!D Dcaprio sagde:
Det korte svar er, at arbejdskraften ville blive ekstremt dyr. Omkostningerne for arbejde er steget på grund af ændringer i samfundet, samtidig med at materialomkostninger er faldet som følge af industrialiseringen. Dagens byggeteknik er baseret på effektiv adgang til præfabrikerede komponenter, der reducerer arbejdsindsatsen ved selve byggeriet og tilfører meget ydeevne.
Dertil kommer, at mange traditionelle byggeteknikker kræver viden, der er svær at tilegne sig uden erfaring. Her synes jeg, der begynder at ske mange interessante ting med teknikken og samfundet på det seneste, da det uden tvivl ser ud til, at meget viden genopdages og spreder sig. Det sker jo gennem Youtube, fora og andet på en måde, der faktisk begynder at gøre det muligt at bygge traditionelt i dag på en måde, som var få forundt i 80'erne og 90'erne. Tror jeg i hvert fald, det findes jo selvfølgelig undtagelser!
Man har jo bygget huse med aldersbestandig plast siden 60'erne.
Siden 70'erne var det jo helt standard.
Husene har det generelt fint. Farfar byggede nyt i 1975, og det er i topform.
Samtidig har nogle huse bygget fx 1920 og bagud det dårligt på grund af moderne vaner, som nogle har. Bygger moderne badeværelser, bruser ofte osv.
Byggehistorien viser mange faldgruber, men plast som dampspærre er sandsynligvis ikke en af dem.
Siden 70'erne var det jo helt standard.
Husene har det generelt fint. Farfar byggede nyt i 1975, og det er i topform.
Samtidig har nogle huse bygget fx 1920 og bagud det dårligt på grund af moderne vaner, som nogle har. Bygger moderne badeværelser, bruser ofte osv.
Byggehistorien viser mange faldgruber, men plast som dampspærre er sandsynligvis ikke en af dem.
I så fald tror jeg, at kombinationen af dampspærre og celluloseisolering er en god tilgang for dig. Hvad du absolut vil undgå, er konvektion, dvs luftstrømme, fra indeluften ud gennem væggene. Dampspærre stopper dette lige så godt som dampspærre, men tillader en vis diffusion.D Dcaprio sagde:
Hvad med et helt tæt hus føles forkert?D Dcaprio sagde:
Jeg bor i et hus, jeg selv har bygget med dampbremse og cellulose, som er utroligt lufttæt. Så tæt, at fyren, der udførte trykprøvningen, havde problemer med, at måleudstyret alarmerede for urimelige værdier.
Helt fantastisk hus at være i. Ventileres med ftx, hvilket betyder meget god luftudskiftning. Nu hvor man er blevet forvænt, tænker man altid på, at det føles lidt indelukket, når man kommer ind i ældre huse. Trods at det lækker luft som en si.
Havefixer
· Vischan
· 1 421 indlæg
Undskyld om jeg måske er dum men hvad mener du med følgende..D Dcaprio sagde:
"undrer om det er muligt at bygge et hus som man gjorde før(17-18-1920tal)"
.. vil du bygge som i 1700-tallet, 1800-tallet og specifikt år 1920?
Der er jo en vis forskel mellem 1700-tal og år 1920
Hvordan ser din vægkonstruktion ud for at opnå det?N nybyggarn3 sagde:Hvad med et helt tæt hus, der føles forkert?
Jeg bor i et hus, jeg selv har bygget med damprom og cellulosa, som er utroligt lufttæt. Så tæt, at fyren, der udførte trykprøvningen, havde problemer med, at måleudstyret advarede om urimelige værdier.
Helt vidunderligt hus at være i. Ventileres med FTX, hvilket betyder meget god luftudskiftning. Nu, hvor man er blevet forkælet, tænker man altid på, at det føles lidt indelukket, når man kommer ind i ældre huse. Trods at det lækker luft som en si.
ja det er der jo, frem til 1920erne.Darling McFluff sagde:
Ældre huse opvarmede også med fastbrændselsfyring med varm skorstensfunktion for selvtræk af ventilation, og som havde en udtørrende effekt, fremledningstemperaturen til radiatorerne var jo meget højere også.
Med dagens "kolde" VP systemer stiller det jo også andre krav til klimaskallen.
Med dagens "kolde" VP systemer stiller det jo også andre krav til klimaskallen.
Væggen er opbygget af 300 mm letbjælker med en 30 mm facadeskive af træfiber på ydersiden. Indvendig dampbremse med tapede samlinger og blæst cellulose i vægge og tag. Årsagen til, at det blev så utroligt tæt (0.05 i nogle enheder, hvor kravet for passivhuse er 0.3), er nok en kombination af omhyggelig udførelse og godt materiale.D Dcaprio sagde:
Består din ramme af letklinker da? Eller hvad mener du med bjælke? Stående regler af letklinker?N nybyggarn3 sagde:Væggen er opbygget af 300 mm letbjælke med en 30 mm fasplade af træfiber på ydersiden. Indvendig dampspærre med tapede samlinger og blæst cellulose i vægge og loft. Årsagen til, at det blev så utroligt tæt (0.05 i nogen enhed, hvor kravet for passivhus er 0.3), er nok en kombination af nøje udførelse og godt materiale.
30mm pladen, er det træullit?
Alt fra Hunton?N nybyggarn3 sagde:Væggen er opbygget af 300 mm letbjælke med en 30 mm fasafskive af træfiber på ydersiden. Indvendig dampspærre med tapede samlinger og blæst cellulose i vægge og tag. Årsagen til, at det blev så utrolig tæt (0.05 i en eller anden enhed, hvor kravet for passivhuse er 0.3) er nok en kombination af omhyggelig udførelse og godt materiale.