Tyresö
Netop derfor er det så godt med betonfyldte flamingoblokke - man kan bygge og støbe selv til en meget prisvenlig pris - indeklimaet er helt uovertruffent, køligt om sommeren og varmt om vinteren + at huset er helt lydløst og fugtsikker.

Brandproblematikken med plastisolering er ikke kun, at der dannes gaser, det gør det som sagt ved enhver brand. Det er, at brandspredningen vil gå utrolig hurtigt, da der frigøres meget energi på kort tid.
Klart, hvis man går ud af røgen fra sofaen, så er det måske sket alligevel. Men der er jo også et par yderligere parametre. Røgdykkere vil for eksempel næppe have nogen mulighed for at gå ind i et hus og redde bevidstløse personer, hvis plastisoleringen brænder.

Sammenlign et bål med træ og en oliebrand. Der er en grund til, at man bruger tændvæske ved grillen i stedet for et par brædder.

Tyresö sagde:
Netop derfor er det så godt med betonfyldte flamingoblokke - man kan bygge og støbe selv til en meget prisvenlig omkostning - indeklimaet er helt overlegen, køligt om sommeren og varmt om vinteren + at huset er knapstille og fugtskadesikret.
Og hvordan monterer man el, vvs i Dorocell?
Hvordan hænger man ting op i den?

Tyresö
Der er jo flamingo også på indersiden af flamingoblokkene - det er nemt at fræse spor og montere al el. Vvs-rør kan man gøre det samme med - hvis det nu er lovligt at trække vvs-rør inde i en væg - det ved vvs-folkene. På indersiden sætter man færdige metalister på blokkene, med lange "søm", der går ind i blokken og støbes fast i betonen - der findes forskellige varianter af den løsning, afhængigt af fabrikat.

Så er det bare at montere OSB-plade og gips. Hvis man ikke har 8 tommelfingre på hver hånd, så klarer man det - jeg har haft mange private kunder - med både 2 og 3 tommelfingre på hver hånd, der har bygget og støbt hele deres hus med disse blokke - og desuden skråskåret blokkene til fuld højde helt op til tagryggen. Det er som jeg plejer at sige: "Kan man bygge med Lego - så kan man også bygge sit hus, garage og swimmingpool med flamingoblokke". Der er lidt flere trin end Lego, men det er bestemt ikke svært.

Frigolit på indersiden? Hvorfor skulle man ødelægge muligheden for at have fugtfrie huse med Osb og gips? Så er det bedre at pudse på indersiden?

Ellers mister man ideen med ikke-organisk materiale i stommen. Så synes jeg, isoleca er bedre teknisk set. Puds på begge sider, sten+puds, samt nemt at fastgøre ting i.

Snart skal vi kunne puste nye huse op. Som balloner.

Det er bare en følelse jeg har.

Tyresö
Selvfølgelig er det valgfrit at have puds på indersiden - det er bare, at den overfladebeklædning ikke er så almindelig indendørs - men det vælger man jo selv. De betonfyldte frigolitblocken er jo bare en stabil og færdigisoleret vægstamme til huset, som så skal overfladebeklædes på både ind- og udside - præcis som isoleca.

Tænkte vække denne tråd til live igen og vende tilbage til det oprindelige spørgsmål fra trådstarten, hvis det går an...

Er der nogen her, der har lavet en pris sammenligning mellem Besta / Sandolitt-KUB / Dorocell Thermovæg / Leca osv.?
Der findes en tidligere tråd, hvor man sammenligner priser pr. kvadratmeter væg, men det ville være rart at få en forståelse af den totale økonomi inklusive arbejdsindsats, fremtidige energibesparelser osv...

Jeg overvejer selv et par forskellige muligheder:

* At mure en kælderetage op og så bygge enten et præfabrikeret hus eller et byggesæt ovenpå.
* Men det er måske klogere at mure hele molevitten op i et af flamingosystemerne og derefter beklæde overdelen med panel, samt pudse underdelen....
* Eller så murer man underdelen i Leca og bygger elementer ovenpå.
* Bygge form og støbe hele kælderen for så at sætte præfabrikata ovenpå det er også en mulighed.
* Besta har jeg ikke helt fået fat på endnu, men erfaringer modtages med tak....

Formoder at mange flere har tidligere erfaringer med lignende overvejelser... Hvad siger panelet?

KalleByggare sagde:
Jeg har bygget et egenritet hus med Foam System og Leveransen var rigtig dårlig, nu er vi på vej ind i Tingsretten med husforretningen.q(;^;)p
Hej igen alle byggere, vi er nu blevet lovet erstatning for de ekstra omkostninger vi har haft. Alt ser ud til at løse sig, og vi bliver tilfredse med dette, nu kan vi anbefale Foam System, huset bliver rigtig godt. d^_^b

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.