22,228 læst ·
38 svar
22k læst
38 svar
Bygge hus i Besta, Dorocell, Foamsystem, Isoleca eller andet?
Jeg har bygget et eget tegnet hus med Foam System og Leveransen var rigtig dårlig, nu er vi på vej ind i Tingsretten med hushandlen.q(;^
p
Jeg har stor erfaring med Dorocellstammer! Huset på billedet på Dorocells hjemmeside er helt sikkert arkitekttegnet af Ross Arkitektur (kender stilen) og jeg har pumpet beton i mange af hans huse rundt om Mälaren. Foruden at jeg forguder Pål Ross' sans for arkitektoniske former, ville jeg ikke bruge noget andet materiale end dorocells frigolitblokke, fordi de er de mest holdbare - bortset fra de norske Bewi-blokke - når man pumper beton i dem. Bewi-blokkene er urimeligt dyre. Der findes cirka 15 - 18 forskellige mærker af frigolitblokke, som jeg har pumpet beton i, og den mest almindelige er Dorocell. Den skrøbeligste er Palikka, og de blokke har desuden ingen "tænder" i slidserne (i modsætning til alle andre mærker), hvilket fører til, at hvis man ikke har afstivet væggen ordentligt, begynder blokkene at glide ud til siden (fører til en skæv væg), når man pumper beton i dem. Man kan heller ikke pumpe beton i dem i fuld væghøjde på én gang, men man skal dele betonpumpningen op i 2 omgange pr. dag og i fuld højde, for at de ikke skal glide fra hinanden (skæv væg) eller sprække på grund af betontrykket. Jeg har selv snakket med Birger (Palikkas grundlægger og direktør) om problemet, men han skyder skylden på betonen og støbehastigheden, trods man skal have en sætmasse på 200-220 på betonen for ikke at risikere luftlommer i blokkene. Og hvis man skal følge Birgers anbefalede støbehastighed... ingen vil betale 8 ekstra betongpumpetimer for at vente på, at betonen "sætter sig" i bunden af blokkene.
Havde jeg ikke boet i et så her meget velbevaret trækonstruktion med torpargrund, ville jeg sætte en gravemaskineskovl i taget og direkte ned i en container og støbe en betonplade med vandbåren gulvvarme og vægge med Dorocell-blokke. Jeg ved ikke så meget om de andre byggeteknikker, men Dorocell-blokke har jeg kun positive ting at sige om, også når det gælder opvarmningsøkonomi og især varmetræghedsloven, som betonen skaber. En vigtig ting er også stilheden i huset (gælder mest småbørnsforældre), du kan hoppe i det ene rum og stadig sove godt i rummet ved siden af.
Mit råd er: Brug Dorocell-blokkene
Havde jeg ikke boet i et så her meget velbevaret trækonstruktion med torpargrund, ville jeg sætte en gravemaskineskovl i taget og direkte ned i en container og støbe en betonplade med vandbåren gulvvarme og vægge med Dorocell-blokke. Jeg ved ikke så meget om de andre byggeteknikker, men Dorocell-blokke har jeg kun positive ting at sige om, også når det gælder opvarmningsøkonomi og især varmetræghedsloven, som betonen skaber. En vigtig ting er også stilheden i huset (gælder mest småbørnsforældre), du kan hoppe i det ene rum og stadig sove godt i rummet ved siden af.
Mit råd er: Brug Dorocell-blokkene
Stol på min erfaring, jeg har et uafhængigt betonpumpningsfirma, der leverer og pumper beton i Stockholm. Jeg ville være meget uansvarlig, hvis jeg anbefalede Dorocellblokke, hvis det kun var Ullared-kvalitet! Undskyld, hvis jeg lyder barsk i tonen, men det jeg vil sige er, at hvis du skal bygge nyt hus på en betonplade...betale ekstravagant og brug Bewi-blokke! Betal rimeligt (der er billigere) eller rettere sagt: betal prisværdigt og brug Dorocell-blokke. Beklager mit tonefald, men jeg bliver ivrig, når jeg efter mere end 10 års erfaring ved, hvad jeg taler om.....ThaSaint sagde:
Størstedelen af alle flamingoblokke, der bygges med, brænder ret godt. Men eftersom indervæggene beklædes med gipsplader, bliver de brandsikrede og godkendte. Jeg synes hele diskussionen om, hvor brandfarlige flamingoblokkene er, er blevet så overdrevet - der er jo 100 andre, helt ubeskyttede genstande i huset, som er mindst lige så brandfarlige - som ikke beskyttes af gipsplader.
Der er meget, som kan brænde indendørs, men det er en fordel, hvis isoleringen i væggen ikke smelter og antænder (og hurtigt spreder sig til resten af huset), hvis det begynder at brænde i sofaen.Tyresö sagde:Størstedelen af alle polystyrenblokke, som der bygges med, brænder ret godt. Men eftersom indervæggene beklædes med gipsplader, så bliver de brandsikret og godkendt. Synes hele diskussionen om hvor brandfarlige polystyrenblokkene er, er blevet så overdrevet - der findes jo 100 andre, helt ubeskyttede genstande i huset, som er mindst lige så brandfarlige - som ikke beskyttes af gipsplader.
Gipsplader beskytter mod brand, men de hjælper intet, når eldoseringerne smelter og efterlader huller lige igennem.
Det stiller også store krav til udførelsen ved samlinger og tilslutninger af alle slags. Omkring vinduer og op mod loftet er det ikke ualmindeligt, at cellplasten efterlades ubeskyttet.
Jeg har også pumpet beton i helt ubrændbare flamingoblokke, en kunde sagde til mig, at han gladelig ville betale mig dobbelt takst, hvis jeg kunne få ild i et spildstykke af en flamingoblok. Selvfølgelig hentede jeg min oscillerende gasbrænder (= 2200 + grader!). Det endte med, at kunden grinede af mine maniske forsøg på at få flamingoen til at antænde. Jeg kan ikke huske, hvad det var for en flamingofabrik - men hvis den ikke brænder af den gasflamme, så brænder den slet ikke.
Så der findes bestemt ikke-brændbare flamingoblokke - kan indrømme, at jeg blev forbløffet - jeg troede jo, at jeg ville overraske kunden med min kraftige brænder...
Så der findes bestemt ikke-brændbare flamingoblokke - kan indrømme, at jeg blev forbløffet - jeg troede jo, at jeg ville overraske kunden med min kraftige brænder...
Princippet omkring en ablativ termisk skjold er ikke, at den er ubrændbar. Isoleringsevnen er dog meget vigtig. Kineserne har brugt træ til skjolde for genindtræden til jorden. Atmosfæren her indeholder som bekendt også ilt.
Men hvad har du for forslag til anvendelsesområde? Til sagen hører at frigoliten ganske vist ikke brændte eller afgav røg - derimod krympede frigoliten, så hvis et sådant hus begynder at brænde, så skal man alligevel udskifte frigoliten. Men som en brandsikker struktur, er den lige så brændbar som beton = slet ikke.
"Krympningen" er på grund af, at materialet smelter. Samme ting hvis du fyrer op med almindelig eps. Næste trin er, at det smeltende materiale begynder at fordampe/forkulle og derefter brænde. Flamingo er i princippet luftig olie i fast form. Ingen tilsætningsstoffer eller markedsføring ændrer på dette.
Anvendelsesområde for ubrændbar flamingo? Tja, i stedet for keramik i brændefyr? Isolering af udstødningssystem? Eller hvorfor ikke en svejsetang?
Når du er færdig med at teste de idéer, kan du lave en brandslukker med diesel. Som du sikkert ved, kan man jo slukke en fakkel, hvis man dypper den i en dieseltønde, så det må være en ubrændbar væske.
Anvendelsesområde for ubrændbar flamingo? Tja, i stedet for keramik i brændefyr? Isolering af udstødningssystem? Eller hvorfor ikke en svejsetang?
Når du er færdig med at teste de idéer, kan du lave en brandslukker med diesel. Som du sikkert ved, kan man jo slukke en fakkel, hvis man dypper den i en dieseltønde, så det må være en ubrændbar væske.
Senest redigeret:
Du har nok ret i, at flamingoen begynder at brænde før eller siden, men hvis den er i en betonramme, har man masser af tid til at komme ud af bygningen. Jeg overvejer at bygge en brændefyret sauna med den byggeteknik - isoleret betonplade og betonfyldte flamingovægge......jeg er jo i betonbranchen, så den byggeteknik bliver billigere for mig end at bygge en træramme.
Hvis det begynder at brænde, og jeg ikke når ud: tror I, jeg bekymrer mig om, det er røgen eller ilden, der dræber mig? Det gør ingen forskel, om huset er bygget i sten/taget+møbler brænder, træ/som brænder, frigolit, PUR brænder + gas.........
Det bliver vigtigere med klimaet indendørs samt prisen, det koster.
Det bliver vigtigere med klimaet indendørs samt prisen, det koster.