Jeg skal bygge en hemseseng i mit soveværelse, som skal "hænge frit" i rummet, og har brug for lidt hjælp med visse tekniske stykker.
Tanken er at bygge en konstruktion af reglar som en kasse til at lægge en seng i, hvor den ene kortside sidder fast i væggen, og den anden kortside sidder med stolper enten i loftet eller gulvet.
Begge langsider af sengen skal altså være frie, og langs den ene væg skal jeg bygge en hylde, der skal fungere som trappe.
Ideen kommer fra en episode af Äntligen hemma http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/så-gör-du-björns-smarta-loftsäng-4fbff10d04bf725194009be1
Hvordan fastgør jeg på bedste/nemmeste måde reglen i væggen?
Jeg ville synes, at det var flottest, hvis stolperne, der holder sengen oppe i den ende, der ikke sidder i væggen, kommer ned fra loftet, så sengen hænger i stedet for at stå på stolper, der går ned til gulvet.
Ville dette kunne blive godt?
Hvordan gør jeg i så fald dette på bedste måde? (Vinkeljern i loftet med ekspansionsbolt eller noget lignende?)
Jeg kan tilføje lidt info.
Både væggen og loftet er i beton, og gulvet er parket.
Årsag til byggeriet: Har en lille lejlighed på 41, og min kæreste flytter ind om en måned, så vi vil få pladsproblemer (vi er 23 og 21 år gamle).
Tanken er derfor, at vi skal kunne stille et skrivebord under sengen og have en af vores computere.
Mål: Sengen er 20x120x200cm, rummet er 350x270cm, og loftshøjden er 260cm.
Tanken er, at der skal være ca. 70cm fra sengen til loftet, jeg regner med, at selve konstruktionen bliver 30cm, og derfor vil vi få 160cm frit under sengen.
Jeg er taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få, og er ikke fremmed for ændringer af konstruktionen eller lignende ideer som fx at hæve eller sænke, hvor sengen skal sidde.
At bygge hylden sammen føles ikke som noget problem, men derimod er jeg usikker på, hvordan jeg skal fastgøre hylden/trappen til væggen den skal stå imod.
Væggen i spørgsmålet er gips, så derfor undrer jeg mig om det kan være fornuftigt at skrue ekspansioner ind i væggen og fastgøre små vinkeljern i disse som holder hylden/trappen på plads?
Hej og velkommen til forummet!
Jeg vil starte med at sige, at jeg absolut ikke er nogen ekspert i konstruktionsdiagrammer, styrkeberegninger, snedkeri osv. Men jeg så engang et Äntligen hemma-afsnit for nogle år siden, hvor de byggede en hemseng. Som jeg husker det, gik hemsengen tværs over rummet, så en kortside var ved hver væg, mens hemsens/sengens langside dog gik langs en tredje væg (i din beskrivelse lyder det som om, at det kun er kortsiderne, der skal møde væggene, og at ingen af langsiderne skal gå langs en væg – men jeg misforstår måske?)
Under alle omstændigheder sagde de dengang (hvis jeg husker rigtigt), at vægge har bedre styrke end loftet, når det kommer til at bære vægt fra f.eks. en hems. De satte reglar langs væggene, som hemsens bund hvilede på, og der var en trappe eller stige, som gav ekstra støtte ved en del af langsiden. Vægten hvilede dog primært på reglarne, der var fastgjort i væggen.
Jeg har forsøgt at lave nogle skitser i paint for bedre at illustrere, hvordan sengen er tænkt at se ud.
Det første billede er ovenfra og det andet billede fra siden.
Som I kan se, så vil sengen kun være fastgjort med den ene kortside til væggen, og to eller flere stolper på den anden kortside, som enten sidder i loftet eller står på gulvet.
I sideskitsen har jeg valgt at sætte stolperne på gulvet, men det er kun fordi det var nemmest at tegne sådan.
I den første post skriver du, at både væggen og loftet er i beton, og i post 2 skriver du, at væggen er i gips?
Er det i gips, kan du fuldstændigt glemme at lave fastgørelsen med ekspander (mollyplugg?), så vil trappen garanteret falde. Derimod er der jo garanteret regler i væggen, og du kan i så fald lave fastgørelsen i disse.
Er det beton, er jeg ingen ekspert, men jeg er overbevist om, at det går at lave tilstrækkeligt stabile fastgørelser i både væg og loft.
Beklager, hvis jeg er lidt uklar.
Væggen, som både sengens og trappens kortsider møder, er i beton.
Væggen, som trappens langside møder, er i gips.
Jeg har ikke tænkt mig at fastgøre trappen på kortsiden, men kun på langsiden, altså der hvor det er gips.
Trappen skal ikke hænge i vægbeslagene på nogen måde, men den skal være konstrueret så den bærer sig selv (trappestigspyramide).
Tanken med at fæste den i væggen er kun for at den skal stå stabilt og ikke kunne vælte til siden.
Jeg kommer til at tænke på 2 ting direkte, som ikke har med selve konstruktionen at gøre.
Det bliver en smule usmidigt at skulle lukke døren hver gang man skal gå i trappen, men det går måske ikke at gøre på så mange andre måder?
Hvis I alligevel skal bygge for at bo sammen, ville jeg satse på at i det mindste gøre platformen sådan, at det passer til 140-160cm seng.
Jeg ville videre satse på ben ned til gulvet, selvom det går at gøre sådan, at det holder, så bliver det så store konsekvenser, hvis det skulle skide sig.
Jeg ville også definitivt satse på stolper ned til gulvet (eller hele vejen loft-gulv). Det KAN sikkert lade sig gøre at lave en fastgørelse, der holder at hænge fra betonloftet også, men personligt ville jeg ikke kunne sove roligt uden bare ligge og bekymre mig for, om ekspansionsboltene (eller hvad det nu er for en løsning) holder også i nat...
Men egentlig synes jeg, at 2.60 er i underkanten for at få en fornuftig hemseløsning. Jeg havde en hems i en lejlighed, der var 3 m i loftshøjde, og da havde jeg 1,80 meter under hemsen og altså ca. 1 meter fri højde over madrassen. Det føltes (for mig) som et minimum for en så permanent løsning.
Jeg snuppede designet fra en hemseng i en møbelbutik og tilpassede det til min første lille lejlighed i Stockholm. Den blev vildt god med et hjørne, der hang fra loftet og integrerede konsoller til et skrivebord. Solgte den lejlighed i 2005 men skal se, om jeg kan finde et billede. Dengang havde man jo knap internet. Jeg synes, at hængende hjørner var fantastisk, så ingen ben stod ude i rummet. Luftigt og flot. Jeg havde ca. 95 cm mellem overside af madrassen og loft, så man ikke risikerer at slå hovedet i loftet, når man sætter sig op.
Jeg boede i et 100 år gammelt hus og brugte to grove franske skruer. Sad som klippen. Vi prøvede at være to personer, der hang i det ben og det gik fantastisk. Faldt aldrig ned i mine tre år der og solgte sengen videre med lejligheden.
Præcis denne variant var det, bortset fra at jeg havde ben i hjørnet og skrivebordet svævende (90 grader mod billedets skrivebord). Jeg brugte samme design og i sort pulverlak hos en firma der lavede styrketræningsudstyr.
For det første skal sengen hvile PÅ reglen.
Så synes jeg, at det virker lidt smalt med en 120 seng, men det fungerer.
Til sidst er jeg i tvivl om lofthøjden fra sengen. Jeg var selv inde på Loftseng og kom frem til, at 130cm var passende. Man sover jo ikke kun, man skal også rede den, og så vil man måske sidde og læse eller gøre noget andet i sengen...
Jeg byggede to senge til pigerne. Monterede spots under med fjäris. Blev megatilfreds. Meget stabilt, på den måde får de hver sit skrivebord under osv. Lav loftshøjde. Men de blev meget tilfredse. Og jeg med. Lægger nogle billeder op.