En balkon der er højst en meter dyb giver ikke anledning til store belastninger. Problemerne er primært behovet for at stive de belastede tømmerstokke op og lave gode fastgørelser. Så gælder det om at få det pænt og i stil med huset. Det kan være passende med dekorative elementer, der nødvendigvis ikke har nogen bærende funktion. Skal man lave det i træ, skal man bruge dimensioner, der kan tåle solide franske skruer og lignende. Dette billede illustrerer kun principperne.
Illustration af en trekantet bjælkestøtte til en balkon, der viser principperne for opbygning med træ og dekorative elementer.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Man kan også lave trækonsoletter. Kan ses i trækirker ved søjlernes kapitæl. Meningen er der at forkorte frit spænd.

Tak så ubegribelig meget for jeres forklaringer
Jeg er inde på at finde en støbt konsol.

Skal den nå 3/4 dele ud eller hvad mener I?

Bare for at klarlægge med støbt konsol så er det typisk en sådan her http://www.stgbygg.se/butik/konsol-lovet/
Denne er bare en idé og ikke noget der fungerer for altan men mere stilen. Men hvis jeg kan finde en, der når 3/4 dele ud, hvis I anser at det er tilstrækkeligt.

3/4 er nok intet problem. Man må tage hensyn til det, når man dimensionerer resten. Jeg er derimod usikker på, om du kan finde noget, der er støbt og som holder. Støbegods kan være ret sprødt. Jeg tror mere på en form for smedning. JP Montage i Bredåkra er dygtige til det. Man kan komme ret tæt på stilistisk i hvert fald.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Jeg tror, man skal se støbte detaljer som dekorationselementer. Jeg tror ikke, de har tilstrækkelig styrke. Jeg kunne ikke finde nogen oplysninger om det. Men det var da en charmerende hjemmeside!

Fandt denne balkon. Der er konsollerne lavet af smedejern. Måske ikke en så dum idé, hvad tror I?

• Balkon med smedejernskonsoller monteret på en gul væg, set forfra under et træ.
  • Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Håbløst at regne på, men det er bestemt smukt. Jeg tror ikke på støbt. Vanskeligheden ligger i at samle den kompetence, der er nødvendig.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.