hej.
Jeg har revet en ret stor altan på mit gamle hus.
Den var bygget med støtteben ned i jorden. Jeg rev den, da jeg syntes den var forkert i proportion til huset, plus at vi har bygget pool nedenfor.
Tilbage er nu et par fine altandøre.
Jeg har til hensigt at bygge en altan, der ikke er bredere end dørene, typisk 1,2m totalt og lige så dyb som dørene, så måske 0,7-0,8m.
Men vil have denne svævende, altså uden støtteben. Hvordan laver man indfæstningen i huset på en sikker måde?
Jeg tænkte på at have et smedejernsgelænder og eventuelt bygge selve altanen i træ. Har I nogle gode tips til konstruktion og indfæstning for mine idéer?
Tak på forhånd
Jeg har revet en ret stor altan på mit gamle hus.
Den var bygget med støtteben ned i jorden. Jeg rev den, da jeg syntes den var forkert i proportion til huset, plus at vi har bygget pool nedenfor.
Tilbage er nu et par fine altandøre.
Jeg har til hensigt at bygge en altan, der ikke er bredere end dørene, typisk 1,2m totalt og lige så dyb som dørene, så måske 0,7-0,8m.
Men vil have denne svævende, altså uden støtteben. Hvordan laver man indfæstningen i huset på en sikker måde?
Jeg tænkte på at have et smedejernsgelænder og eventuelt bygge selve altanen i træ. Har I nogle gode tips til konstruktion og indfæstning for mine idéer?
Tak på forhånd
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at kunne besvare dit spørgsmål behøves mere information om dit hus, især hvordan facaden er opbygget. Oplysning om byggeår letter altid.
Hej.J justusandersson sagde:
Det burde jeg have forstået.
Huset er fra 1875 men gennemgik en stor renovering i 1980. Det er et gammelt træhus. Vedhæfter et billede taget udefra i aften, hvor man ser dele af den gamle balkon. Vedhæfter også en idé om, hvordan vi tænker, det kan se ud.
Er dette nok?
Som du ser på din målbild, så har de anvendt konsoller til altanen... Hvis du også gør det, får du en meget bedre konstruktion og kan gøre den konstruktion meget "smækrere". Men når du siger fritbærende, vil du altså have uden konsoller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvor i Blekinge ligger dette smukke hus?
Er overetagens facade fremspringende?
Eftersom huset er bygget i 1875, består ydervæggene af tømmer. Det mest sandsynlige er, at det er liggende tømmer. Et alternativ til en konsolløsning tror jeg ikke findes i dette tilfælde. Med liggende tømmer bør man forstærke væggen med en form for stolper, der kan fordele belastningerne fra altanens konsoller. Det kan måske gøres på en pæn måde, men ikke helt sikkert. Et foto, der viser hele facaden, vil lette den vurdering.
Er overetagens facade fremspringende?
Eftersom huset er bygget i 1875, består ydervæggene af tømmer. Det mest sandsynlige er, at det er liggende tømmer. Et alternativ til en konsolløsning tror jeg ikke findes i dette tilfælde. Med liggende tømmer bør man forstærke væggen med en form for stolper, der kan fordele belastningerne fra altanens konsoller. Det kan måske gøres på en pæn måde, men ikke helt sikkert. Et foto, der viser hele facaden, vil lette den vurdering.
Takker, det ligger i Karlskrona et stykke ude på landet.. Jeg tænkte på at bygge altanen nu til foråret, inden jeg maler huset.
Nej, overetagen er ikke udkraget, hvis jeg forstår det rigtigt.
Jeg vedlægger et billede, der viser mere af den side. Vedlægger også et billede fra den væg indefra, da vi renoverede for nogle år siden, og præcis som du siger, så består huset af liggende tømmer.
Tak for hjælpen
Nej, overetagen er ikke udkraget, hvis jeg forstår det rigtigt.
Jeg vedlægger et billede, der viser mere af den side. Vedlægger også et billede fra den væg indefra, da vi renoverede for nogle år siden, og præcis som du siger, så består huset af liggende tømmer.
Tak for hjælpen
Medlem
· Blekinge
· 12 241 indlæg
Hvis din altan kun skal være lige så bred som dørene ovenfor, vil konsollerne komme i konflikt med dørene nedenfor. Ellers kan konsoller i smedejern være smukke i et klassisk miljø.
En anden ide er at have altanen stikkende ud og så hænge den i skråstag oppefra. Et godt eksempel er de nybyggede BoKlok-huse i Karlskrona, Blå port, i højden overfor Jeppsons bil.
En anden ide er at have altanen stikkende ud og så hænge den i skråstag oppefra. Et godt eksempel er de nybyggede BoKlok-huse i Karlskrona, Blå port, i højden overfor Jeppsons bil.
Min tanke var at bygge altanen lidt bredere end pardøren nedenfor for proportionerne. Så fungerer det med flotte konsoller ned på væggen. Så kan man vælge at sætte et smedjerækværk, der går lige indenfor vinduerne deroppe. Så får jeg nemt ved at pudse disse vinduer også og det kan blive ret flot. Tak for tippet med Boklok. Skal tjekke det ud. Men sikkert ville det være flot med fine smedjekonsoller nedefra. Jeg mistænker, at de gjorde noget, da de byggede den gamle altan. Men må se, når jeg åbner det op. Hvordan beregner man dimensioner på sådanne konsoller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal forsøge at give lidt input senere i dag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når I har bestemt jer for altanens mål, er det en ret enkel mekanikopgave at beregne de kræfter, der påvirker de forskellige dele. Beregn med 3,5 kN/kvm i sk nyttig last og læg til en egenvægt på ca 0,5. Uanset om man vælger stål eller træ (eller en kombination) bliver der ingen store dimensioner, hvis altandybden højst er 1 m. Derimod kræver tømmermuren en forstærkning i form af to udvendige søjler (pilastre). Deres dimensioner behøver heller ikke være så store. I kan beklæde dem med panel. Boklokhusene, ligesom en del andre huse af byggesætkarakter, har indbyggede forstærkninger af stålsøjler, som altanerne hænger i. På lignende måde gør man, når man renoverer altaner i ældre flerfamiliehuse. Man monterer udvendige stålsøjler. Sådanne altanrenoveringer er meget almindelige, det er bare at se sig omkring.
Tak for din input.
Findes der nogen måde at undgå synlige pilastre på?
Jeg vil nemlig ikke ødelægge udseendet på facaden med 2 synlige stolper.
Kan vi trylle?
Hvad angår pilastrene, har jeg lavet en simpel skitse. Er det noget sådant, du tænker?
Designet, som du kan se, har forbedringspotentiale?
Tak for din hjælp
Findes der nogen måde at undgå synlige pilastre på?
Jeg vil nemlig ikke ødelægge udseendet på facaden med 2 synlige stolper.
Kan vi trylle?
Hvad angår pilastrene, har jeg lavet en simpel skitse. Er det noget sådant, du tænker?
Designet, som du kan se, har forbedringspotentiale?
Tak for din hjælp
Medlem
· Blekinge
· 12 241 indlæg
Jeg ville tro, at du ikke behøver nogen pilaster. Du har liggende stokke, ikke sandt? Do kan jo bære en hel del. Altanen stikker ikke ud så meget, og at dimensionere til 350 kg/kvadratmeter som nævnt ovenfor, føles jo lidt i overkanten. Jeg tror næppe, at nogen vil placere 350 kg på en så lille altan. Det ville svare til 4 personer med tilbehør.
Altanens bagkant kan du nemt skrue ind i de gamle altanfæster, og derefter en slank konsol eller skråstiver, som boltes med en ordentlig fæsteplade i stokkene.
Altanens bagkant kan du nemt skrue ind i de gamle altanfæster, og derefter en slank konsol eller skråstiver, som boltes med en ordentlig fæsteplade i stokkene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
3,5 kN/kvm er normkrav når det gælder altaner. Liggtimmer er ikke dimensionerede for horisontale kræfter og ofte skarvede i samme skift. Skal absolut forstærkes. Forstærkningen behøver derimod ikke gå hele vejen ned, men kan integreres i konsollen. Hvis du vil have, at det ikke skal kunne ses, må man gøre det på indersiden. Skal forsøge at tegne en skitse senere i dag.
Problemet med last fra konsoller på liggende tømmer er jo, at den øverste stamme trækkes ud og den nederste trykkes ind. Og væggen risikerer at deformeres.
Man skal sikre netop dette.
Sidder der tømmerlag ordentligt indfældet (eller dyvlet) i 90° vinkel netop i nærheden, tilbyder dette sandsynligvis tilstrækkelig stabilitet.
Man skal sikre netop dette.
Sidder der tømmerlag ordentligt indfældet (eller dyvlet) i 90° vinkel netop i nærheden, tilbyder dette sandsynligvis tilstrækkelig stabilitet.