Vi har købt et hus fra Mjöbäcksvillan, og de skal gøre stueetagen "nøglefærdig", mens vi havde tænkt os at lave førstesalen selv. Vi kan købe materialet til førstesalen via Mjöbäcksvillan, men de skal have 175.000 kroner. Der indgår ikke tapet eller fliser & klinker, men ellers er alt inkluderet ifølge sælgeren. Han præciserer ikke, hvad der er inkluderet, hvilket får mig til at tro, at Mjöbäcksvillan har lagt en del egen fortjeneste i prisen.

Jeg undrer mig, om der er nogen, der har indrettet deres førstesal selv og har en liste over materialerne, som de brugte, og måske en samlet sum for, hvad det kostede at købe materialerne. Førstesalen har forhøjet vægliv, hvilket gør, at jeg får en højde på cirka 120 cm ude ved taget. Der er en kvist og et badeværelse, men badeværelset kommer til at fungere som depot, indtil resten af førstesalen er færdig.

Byggede alt over taget selv, og materialomkostningerne blev på 140' NOK for ca. 55 kvm uden bad men med trappen. Se billeder af byggeprocessen i linket nederst.

Dr._SiC sagde:
......Medans du Bidda byggde rubbet selv. Spær, tag, invendigt, rubbet, ikke sandt?.....
Hmm...spær blev købt, ellers alt arbejde selvgjort 8-)

Ja det stemmer. Mjöbäcksvillan udfører al opsætning af spær og montering af kvist og lægger al isolering i gulvet og lukker derefter af med en lem til overetagen. Der er meget tilbage at gøre, men jeg tror ikke, at materialet skal være så dyrt, eller er det det?. Er der nogen, der har en liste over materialer til en overetage?
Vi havde ikke tænkt at færdiggøre badeværelset på øverste etage, men kun soveværelserne og alrummet.
Begynder snedker på en liste, fyld gerne på med sådant som I ved, der er brug for:

*Isolering i massevis til vægge og loft. Gulvarealet er 82 m2
*Ventilationsrør
*Rotgulvplader til gulvet, hvilken dimension?
*VP-rør
*kabler til trækning i VP-rør
*afløbsrør til badeværelse
*centralstøvsugerrør til montering i gulv og vægge
*vinduesplade og tilhørende brædder omkring vindue
*Gipsplader
*Fordelingsdåser til stikkontakter og afbrydere
*Reglar 45x70 mm
*Indvendige døre 5 stykker
*hvidlaseretpanel til loftet, areal ca. pris ?
*240 V stikkontakter
*telefonstik
*plast til isolering i loftet
*vandradiatorer pris?
*vandrør til varme og til badeværelset

både k-rauta og byggmax har jo priser tilgængelige på nettet, du kan jo tjekke priser på isolering, træ, døre, rør og en del andet....

Jeg synes det lyder dyrt. Elmaterial tror jeg ikke indgår, det køber man normalt af elektrikeren.

De skal kunne specificere, hvad der indgår. Kan de ikke det, så tror jeg, at du kan købe billigere et andet sted. Byggmax har gode priser på nettet.

Mikael_L
JEG synes det virker meget.

Jeg har lavet en grov beregning på omkostningerne for et 100kvm byggeareal 1 3/4 hus, hvor jeg forsøgte at få materialeomkostningerne i store træk.

Jeg klipper rammen + taget ud fra excelarket og vedhæfter her.
Her indgår ingen el, vand eller opvarmn.
Men i stedet ligger omkostningen for spær (25'), tagplade, yderpanel regelstamme osv med.

Alle (næsten) priser er bare taget fra Beijers hjemmeside-katalog.

Isoleringsposterne og gipsplade osv er altså for et helt hus på ca 160 kvm boligareal.
OBS, jeg kan selvfølgelig have lavet nogle mere eller mindre grove fejl, for mit formål var ingen præcis beregning, men mere en "mellem tommelfinger og pegefinger".

Men jeg synes du skal prøve at regne selv.
På beijers.se findes også en online prisliste

Held og lykke //ML

• Excel-ark med kostnadskalkyl för byggmaterial till husstomme och tak, inklusive priser och mängder för material som reglar, isolering och ytterpanel.
Jeg regner for egen med godt 100' + badeværelse. Da er i øvrigt ikke isolering og spånpladegulv medregnet. Areal ca. 60 kvm. Du kommer med stor sandsynlighed billigere ud ved at købe det, du behøver, for du vil også sikkert have brug for andre ting end det, der følger med. I vil sikkert gøre det på en lidt anden måde end i de normalt enkle forslag, der findes...

Yamma

Mikael_L
Mikael_L sagde:
<klipp>
Jeg klipper ud stommen + taget fra excelarket og vedhæfter her.
Her indgår ingen el, vand eller opvarmn.
<klipp>
//ML
Tænkte at tilføje, at det jeg angiver som gulv og indvendige vægge er antal kvm ganget med en omtrentlig pris per kvm.

Jeg ser også, at jeg helt har glemt tagbelægning, hvilket sandsynligvis bliver et sted mellem 50 og 200/kvm, afhængigt af alternativ.

edit:
webadressen til beijers produktkatalog er:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktStart.aspx?id=2371

Så skal man jo huske, at du har taget udgangspunkt i priserne på hjemmesiden. Taler man med deres sælgere, skal det være muligt at få priserne ned med 10-20%.

lagt ud ca. 120' for en overetage på ca. 60m2 (ej badeværelse inkluderet.)
fra luftspalte til lagt parket.. 2 værelser et "gavlværelse" resten som alrum + badeværelse.

mvh manne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.