Jeg har en gammel tømmerlade, der måler ca 17x6,5m. Den er 6m i loftshøjde, og lige nu står laden tom. Nu vil jeg bygge en åben etage i den ene halvdel, der kommer til at strække sig ca 7 meter fra kortvæggen. Bjælkerne, der skal holde etagen oppe, havde jeg tænkt mig at sætte væg til væg (altså ca 6,5m) uden søjler under.

Tanken er, at det skal være en sommerbolig med plads til 3 senge deroppe. Det samlede areal vil blive ca 45m2.

På den lokale togstation er de ved at fjerne skinnerne, og der ligger nu en bunke skinner i perfekte længder (~7m stykket). Spørgsmålet er, om man kunne bruge dem som bjælker for at holde etagen oppe?

Selv synes jeg, det ville være en sjov detalje. Eller er det en tosset idé? Måske svajer de? Det føles som om, de burde være ret stabile og solide..?

Hvad skal man ellers bruge? Er det limtræsbjælker, der gælder? Hvilken afstand kan man have mellem bjælkerne? Jeg så i en tabel, at dimensionerne skulle være 66x315, hvis man vil have en 6-7m bjælke i limtræ, kan det passe? Hvad er det for en formel/regler, der gælder for bæreevnen af bjælkerne?

Der findes onlineprogrammer på nettet. Søg på dimensionering her på forummet, så skal du nok finde det (havde selv en dimensioneringstråd, men orker ikke lede efter den).

Angående jernbaneskinner lyder det jo som en sjov løsning.

Angående jernbaneskinnen:
Læg en skinne på to klodser, en i hver ende. Mål, hvor langt der er til jorden i midten.
Lej tykke Tom og hans bror, fede Fredde, og stil dem (250kg) midt på skinnen.

Mål i midten, hvor meget det bøjer ned. Sammenlign dette med, hvor meget din eksempellimtræbjælke ville bøjes ned med samme last.

/ Fredrik

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.