Hej! Jeg har en elendig køkkenindgang på mit lille hus bygget i 1908. Vil rive den ned og bygge en ny større indgang. Problemet jeg spekulerer over er, at den nye bygning ville komme til at ligge over en gravet stensat brønd, som ligger præcis i kanten af den gamle indgang. (Grundlaget ligger en smule på brøndens ene kant) Hvad gør jeg? Fylder op? Lader brønden være og har en luge i gulvet!?
Undrer også om jeg kan lave det nye fundament parallelt med den gamle kældervæg der findes under beboelseshuset. Altså - kælder under beboelseshus men kun krybekælder på den nye tilbygning/køkkenindgangen. Taknemmelig for svar.
Maggis57

• Indgang til hus fra 1908 med stengrå grund og netværk over en gammel brønd, omgiven af græs og små sten tæt på husmuren.
  • Gammel køkkenindgang med hvid facade og enkelt vindue, hævet over jorden, omgivet af overdækket trappe og planter på jorden.
Du skriver ikke om brønden er vandfyldt eller ej.
Hvis du skal bygge over brønden, så gælder det, at tilbygningens grundkonstruktion er så konstrueret, at den er selvbærende over brønden, da den jo ikke er lavet til at bære vægten af en bygning. Selv hvis du fylder brønden til, er bæreevnen jo ikke helt sikret.
Det gælder jo også om at tage hensyn til fugtproblematikken, hvis der står vand nede i brønden. Selv hvis du fylder til, vil der jo være væske i bunden.

Jeg synes, du skal tage dette med en konstruktør, som alligevel behøver at se over resten af konstruktionen i tilbygningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.