Jeg ved ikke, om dette hører til her, men sådan ligger det til... Jeg har brug for at bygge et gammelt vindue ind på mit torp. Indefra. Jeg vil altså beholde vinduet på ydersiden, men bygge en væg på indersiden. Hvordan skal jeg gøre! Det er et gammelt 1-glaskul vindue, og på ydersiden er der en ret ny facade, og på indersiden skal jeg opføre en væg med 95mm isolering... Vedhæfter to billeder!

Tak på forhånd for hjælpen!
Gammelt trævindue indefra med isoleringsmateriale og trævæg, set i projekt om at bygge en indvendig væg med 95mm isolering i et torp.

Gammelt enkeltglasvindue med isolering og synlig udendørsside af huset. Spindelvæv og natur ses gennem ruden.

Du vil altså have det tilbage af æstetiske grunde? Jeg forestiller mig, at du fjerner vinduet, bygger væggen, sætter f.eks. en sortmalet plade yderst, og til sidst sætter vinduet tilbage igen. Forslagsvis på en måde, så det kan monteres fra relativt nemt for at kunne pudse indersiden og rydde bort spindelvæv etc.

• Synes
Martin_B og 1 anden
  • Laddar…
Martin_B
Alternativt at du bygger indervæggen med en luge for vinduet, så du kan få adgang til vinduet, åbne det, fjerne rammen, renovere, rense, osv. Men jeg formoder, at du ikke vil have nogle samlinger indvendigt? Selv med lister rundt om, så det ser ud som et maleri?

Du skal aldrig bare bygge det ind, for så kan du ikke få adgang til vinduerne, så du kan fjerne dem på en eller anden måde. Så skal du bryde det hele op (du bryder det i stykker), når du en gang i fremtiden skal renovere vinduet.

Men det bedste resultat opnås som f91jsw skriver, ved at du fjerner vinduet, bygger en væg og derefter sætter vinduet tilbage, så du kan tage det ned udefra.

Sørg blot for, at væggen er rigtig tæt forseglet.
Hvis du vil gøre det rigtig sjovt, kan du også trække el dertil, så du kan tænde en lampe i vinduet, så det ser ud som om det lyser i et rum, selvom det er helt indbygget :)

Det bør være ventileret. Der bliver altid kondens nu og da på enkeltglasvinduer.
Jeg satte et enkeltglasvindue i brændeskuret. Tænkte at det burde fungere godt da det jo i princippet er udendørsklima i brændeskuret. Men ikke desto mindre så er der ofte meget kondens, der løber ned på træet/vinduesrammens nederste del.

Martin_B
Oldboy sagde:
Det bør være ventileret. Der bliver altid kondens nu og da på enkeltglasvinduer. Jeg satte ind et enkeltglasvindue i brændeskuret. Tænkte at det burde fungere godt da det jo i princippet er udeklima i brændeskuret. Men ikke desto mindre så er der ofte meget kondens som løber ned på træet/vinduesrammens nederdel.
Ja det er ganske rigtigt. Det er en forudsætning for at det skal blive godt. Det fikser han nemt med et par små ventilationskapsler i samme farve som facaden eller noget. Alternativt borer nogle huller i rammen op og nede for at gøre det nemt for sig.

Hej alle sammen, tak for svarene! Jeg tænkte mest, at jeg gerne ville undgå at rode udendørs og hurtigt have det indbygget indefra og slippe for at pille ved facaden udenfor. Det er ikke så vigtigt for mig, vil bare have en væg på indersiden.

Mener I, at det er umuligt uden at det bliver dårligt?

Plasta fra indersiden, stoppe isolering ind, rette væggen op, plade, male - tadaaa!?

Martin_B
Dimitri Mikhalev sagde:
Hej allesammen, tak for svarene! Jeg tænkte mest, at jeg ville slippe for at arbejde udendørs og hurtigt have det indbygget indefra og undgå at rode med facaden på ydersiden. Det er ikke så vigtigt for mig, jeg vil bare have en væg på indersiden.

Mener I, at det er umuligt uden at det bliver dårligt?
Det afhænger også lidt af, hvordan det ser ud udvendigt. Er tagskægget lige ovenover, så vinduet konstant er beskyttet mod regn for eksempel?
Hvad er det for en type vindue, hvor tæt og godt er det?

Det bliver aldrig "godt" at bygge noget ind på den måde, som du ønsker. Det kan lade sig gøre, men det bliver ikke godt. Tidsaspektet er en anden sag. Hvor længe vil du have det "problemfrit", så at sige? Et par år går det sikkert, hvis vinduet er nogenlunde tæt.
Men du kan få problemer i fremtiden, når du skal gøre vinduet i stand.

Jeg er fuldstændig overbevist om, at det er sikrest at gøre vinduesrammen aftagelig udefra, for så er du i det mindste sikret, at du kan renovere det uden at skulle bryde hele rammen eller knuse ruden.

Og som et svar på Dimitri's indlæg, så vil jeg bestemt fraråde at "plastre indefra", inden du ved, hvordan din huskonstruktion overhovedet ser ud. Man plastre ikke bare sådan i et gammelt hus, der ikke er bygget på den måde, især ikke ved specialløsninger som at bygge vinduesåbningen til, samtidig som man bevarer rammen osv.
Kondensen bliver jo ikke ligefrem køn. Hvordan bliver det, når det kondenserer på plasten og dråberne begynder at løbe ned ad plasten? Det havner direkte i huskonstruktionen = ikke godt.

Nej, her må man nok tænke sig om et par gange for, at det skal blive "korrekt".

Hvad er det for en facade? Behøver ikke være så meget arbejde, hvis det kun drejer sig om at skifte 5-10 panelbrædder.

Noget sort inden for glasruden vil man absolut have i hvert fald, nogle maler endda gardiner og potteplanter. Det er jo et blindvindue du vil lave, finder mange sjove billeder på det når jeg googler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.