Hej! Første indlæg her 
Jeg har planer om at bygge en bunker, eller mere præcist bare et underjordisk rum ude i skoven.
Jeg har tænkt lidt over forskellige måder at gøre det på, men er kommet frem til det, jeg tror er det bedste (og måske endda billigste?). Har ingen erfaring med murerarbejde osv.
Det jeg havde tænkt mig er at grave mit hul, LBH 5 x 3 x 3 (+- 1) meter. Heri skal rummet passe.
Derefter lægger jeg makadam eller lignende for at få god dræning nederst, samt isolering. Ovenpå dette tænkte jeg så at lægge en betonbund, men da jeg ikke har erfaring med dette, er jeg åben for andre forslag.
Selve rummet skal bestå af et eneste langt segment, som egentlig bare er en plade bøjet i en halvcirkel, så den former en hvælving. Alt i alt vil maks. højden inde i rummet være godt to meter, og senge osv. placeret langs væggene.
Ovenpå dette vil jeg have isolering nok til at sikre, at rummet holder sig omkring 20 grader om muligt.
Derefter fylder jeg op med cirka en halv meter jord, så det bliver usynligt igen.
Jeg har nu nogle spørgsmål.
1. Hvor meget isolering har jeg brug for at holde rummet i passende temperatur? Befinder mig i Stockholmsregionen.
2. Kan man købe segmenter af plade, omtrent 3 meter lange og 50 cm brede, bøje disse og fastgøre dem på plads nede i hullet, og derefter svejse så de holder sammen? Kan man bøje plade så godt?
3. Hvad er den nemmeste måde at fastgøre pladen i betonbunden? Er der nogle smarte lænker, man kan støbe fast i betonen fra starten? Bliver det tæt nok?
4. Tåler pladen presset fra jorden ovenfra og fra siderne? Jeg valgte hvælvet formen til netop dette formål, men er stadig ikke helt sikker. Hvor tyk skal pladen være for at klare presset?
5. Er der nogen, der har forslag til praktiske og stærke døre?
6. Er der noget, jeg har overset? (Byggetilladelse ekskluderet.)
El kommer til at være tilgængelig via bilbatteri. Ventilation skal selvfølgelig også ordnes.
Nogle ting at tilføje er, at jeg ved, at det er mere praktisk at grave en container ned, men jeg har ikke adgang til tunge maskiner og avanceret værktøj.
Hvad tror I?
Disclaimer: Rummet skal kun bruges til ophold i kortere perioder, altså ikke som beskyttelse mod atombomber, zombier eller kometregn. Det vil heller ikke blive brugt til dyrkning af cannabis eller metamfetaminlaboratorium. Ingen vil blive holdt fanget dernede.
Jeg har planer om at bygge en bunker, eller mere præcist bare et underjordisk rum ude i skoven.
Jeg har tænkt lidt over forskellige måder at gøre det på, men er kommet frem til det, jeg tror er det bedste (og måske endda billigste?). Har ingen erfaring med murerarbejde osv.
Det jeg havde tænkt mig er at grave mit hul, LBH 5 x 3 x 3 (+- 1) meter. Heri skal rummet passe.
Derefter lægger jeg makadam eller lignende for at få god dræning nederst, samt isolering. Ovenpå dette tænkte jeg så at lægge en betonbund, men da jeg ikke har erfaring med dette, er jeg åben for andre forslag.
Selve rummet skal bestå af et eneste langt segment, som egentlig bare er en plade bøjet i en halvcirkel, så den former en hvælving. Alt i alt vil maks. højden inde i rummet være godt to meter, og senge osv. placeret langs væggene.
Ovenpå dette vil jeg have isolering nok til at sikre, at rummet holder sig omkring 20 grader om muligt.
Derefter fylder jeg op med cirka en halv meter jord, så det bliver usynligt igen.
Jeg har nu nogle spørgsmål.
1. Hvor meget isolering har jeg brug for at holde rummet i passende temperatur? Befinder mig i Stockholmsregionen.
2. Kan man købe segmenter af plade, omtrent 3 meter lange og 50 cm brede, bøje disse og fastgøre dem på plads nede i hullet, og derefter svejse så de holder sammen? Kan man bøje plade så godt?
3. Hvad er den nemmeste måde at fastgøre pladen i betonbunden? Er der nogle smarte lænker, man kan støbe fast i betonen fra starten? Bliver det tæt nok?
4. Tåler pladen presset fra jorden ovenfra og fra siderne? Jeg valgte hvælvet formen til netop dette formål, men er stadig ikke helt sikker. Hvor tyk skal pladen være for at klare presset?
5. Er der nogen, der har forslag til praktiske og stærke døre?
6. Er der noget, jeg har overset? (Byggetilladelse ekskluderet.)
El kommer til at være tilgængelig via bilbatteri. Ventilation skal selvfølgelig også ordnes.
Nogle ting at tilføje er, at jeg ved, at det er mere praktisk at grave en container ned, men jeg har ikke adgang til tunge maskiner og avanceret værktøj.
Hvad tror I?
Disclaimer: Rummet skal kun bruges til ophold i kortere perioder, altså ikke som beskyttelse mod atombomber, zombier eller kometregn. Det vil heller ikke blive brugt til dyrkning af cannabis eller metamfetaminlaboratorium. Ingen vil blive holdt fanget dernede.
Medlem
· Norrbotten
· 585 indlæg
Hvis du ikke har adgang til tunge maskiner, hvordan skal du valse en plade til en halvmåne? Den plade du kan bøje, tåler ingen jordmasser ifølge mig. En iglo, der er kugleformet, leder kræfterne ned i jorden uden at kollapse, men stiller lidt krav til pladeformningen.
Lej gravetjenesten, placer en container der. Det er svært med kondens og fugt i en container, selv over jorden, jeg antager den skal være opvarmet.
Amerikanske fora er meget for storm shelter og zombie apocalypse.
Lej gravetjenesten, placer en container der. Det er svært med kondens og fugt i en container, selv over jorden, jeg antager den skal være opvarmet.
Amerikanske fora er meget for storm shelter og zombie apocalypse.
Der findes jordkældre i byggesæt, som burde fungere til det, du vil have. Fremstillet af glasfiberarmeret plast.
http://www.vallendammen.se/jordkallare.htm
http://www.vallendammen.se/jordkallare.htm
Containere holder heller ikke til trykket, de kollapser fra siderne, medmindre man forstærker dem, mange har prøvet det. Metal ruster, som sagt. Men det fantastiske er, at du TS bor i Stockholm-området, hvor der er meget klippelandskab til salg (nordpå mod og forbi Norrtälje som et eksempel). Find et område med dybe revner, læg et tag over revnen, og presto, du har din "bunker". Eller kig på de gamle jordhuler, hvor folk boede, som var mere eller mindre nedgravede. Natursten findes der i overflod i Roslagen, du kan måske endda få den del af byggematerialet gratis, og det findes desuden på stedet.
Klik her for at svare