Denne hestehobby... Føles som de fleste af mine byggeprojekter på det seneste på en eller anden måde har været knyttet til datterens rideinteresse. Så et varmt tip til alle jer endnu-ikke-forliste fædre, hvis hestesnakken nogensinde lander på jeres middagsbord, nedlæg jeres veto! Eller vær forberedt på at tilsidesætte andre projekter i lang tid fremover.
Med det sagt så er der nu opstået et behov for at tørre store mængder hestedækkener. Af hygiejniske årsager kan vi ikke tage dem ind i huset (de lugter fælt) og jeg har ikke noget andet opvarmet rum at tage dem ind i. Derimod har vi masser af koldlagerrum, så en tanke er så småt begyndt at forme sig omkring et hjemmebygget tørreskab. Problemet jeg står overfor nu er materialevalg og tørreteknik, og der ville jeg gerne modtage tips. Jeg forestiller mig en ramme af træ (føler mig mest tryg ved at bygge i træ) med isolering af flamingo eller mineraluld, og tørring samt begrænset opvarmning ved hjælp af en billig affugter. Skabet skal have plads til ca. 4 dækkener og skal således være ca. 1,5-2m bredt, ca. 1,5m højt og måske 0,8m dybt (skønner bare indtil videre). Vil dette kunne fungere? Hvad skal jeg tænke på? Det jeg mest overvejer er materialevalg indvendigt (der vil være meget fugtigt) samt om jeg behøver ventilation eller om affugteren er nok til at binde fugten i vand (som så ledes ud af skabet via en slange). Andre tanker eller idéer?
Mvh Hestefaren
Med det sagt så er der nu opstået et behov for at tørre store mængder hestedækkener. Af hygiejniske årsager kan vi ikke tage dem ind i huset (de lugter fælt) og jeg har ikke noget andet opvarmet rum at tage dem ind i. Derimod har vi masser af koldlagerrum, så en tanke er så småt begyndt at forme sig omkring et hjemmebygget tørreskab. Problemet jeg står overfor nu er materialevalg og tørreteknik, og der ville jeg gerne modtage tips. Jeg forestiller mig en ramme af træ (føler mig mest tryg ved at bygge i træ) med isolering af flamingo eller mineraluld, og tørring samt begrænset opvarmning ved hjælp af en billig affugter. Skabet skal have plads til ca. 4 dækkener og skal således være ca. 1,5-2m bredt, ca. 1,5m højt og måske 0,8m dybt (skønner bare indtil videre). Vil dette kunne fungere? Hvad skal jeg tænke på? Det jeg mest overvejer er materialevalg indvendigt (der vil være meget fugtigt) samt om jeg behøver ventilation eller om affugteren er nok til at binde fugten i vand (som så ledes ud af skabet via en slange). Andre tanker eller idéer?
Mvh Hestefaren
Blev det noget tørreskab?M Markus P sagde:Denne hestehobby... Det føles som om de fleste af mine byggeprojekter på det seneste på en eller anden måde har været knyttet til datterens rideinteresse. Så et varmt tip til alle jer endnu ikke fortabte fædre, hvis hestediskussionen nogensinde lander på jeres middagsbord, nedlæg veto! Eller vær klar til at tilsidesætte andre projekter i lang tid fremover.
Med det sagt er der nu opstået behov for at tørre store mængder hestedækkener. Af hygiejniske grunde kan vi ikke tage dem ind i huset (de lugter af abe), og jeg har ikke noget andet opvarmet rum at tage dem ind i. Til gengæld har vi masser af kold lagerplads, så en tanke er så småt begyndt at forme sig omkring et hjemmebygget tørreskab. Problemet jeg står overfor nu er materialevalg og tørringsteknik, og der ville jeg gerne modtage tips. Jeg forestiller mig en ramme af træ (føler mig mest tryg med byggeri i træ) med isolering af styropor eller mineraluld, og tørring samt begrænset opvarmning ved hjælp af en billig affugter. Skabet skal have plads til ca. 4 dækkener og skal således være ca. 1,5-2m bredt, ca. 1,5m højt og måske 0,8m dybt (gætter bare indtil videre). Vil dette kunne fungere? Hvad skal jeg tænke på? Det jeg mest overvejer, er materialevalget indvendigt (vil være meget fugtigt) samt om jeg har brug for ventilation eller om affugteren er tilstrækkelig til at binde fugten i vand (som derefter ledes ud af skabet via en slange). Andre tanker eller idéer?
Mvh Hestefaderen
Klik her for at svare