Hej jeg bor i en lejlighed en 2-værelses og ung som jeg er så vil jeg dele stuen op i 2 rum så jeg få en hygge/spil/film krog og har da overvejet at bygge 2 vægge som skal sidde sammen med hinanden men være fritstående på gulvet, altså ikke være skruet i hverken loft, gulv eller andre vægge. Er dette en holdbar løsning?

Arealet er vel tænkt at blive ca. 3x3-5 meter og skal huse sofa, bord, tv-bænk, tv, hjemmebiografanlæg og x antal videospilskonsoller.

Som jeg tænkt bygge så bliver væggene bygget i en L-formation og overfladerne som er mod loft og gulv bliver klædt i højttalerfilttøj (sådan som man klæder bilbasbokse med) netop for ikke at ridse noget. Tænkte at bruge 45x45 mm reglar samt 3 mm masonitplader og eventuelt isolering imellem. Tænkte også at bygge alle dele i sektioner så man ved flytning let kan demontere til mindre moduler og tage med sig.

Er der nogen her der har lavet noget lignende? er det en holdbar idé? har I tips til andre typer af træk/plader jeg burde bruge?

MVH Tobias Nordin

Skal også tilføje, at jeg ønsker, at det skal koste så lidt som muligt, helst under 1000 kr.

tommib
Velkommen til forummet!

Har aldrig lavet netop denne løsning, men spontant lyder det meget spinkelt med 45x45 og 3mm masonit. Jeg ville nok have gjort det med 70x45 og gips på begge sider. At bygge moduler bliver mest pillearbejde og ustabilt, jeg ville bygge væggene i ét stykke og koble dem sammen med hinanden, så det bliver stabilt. Så kan du sandsynligvis hænge TV'et op på væggen, hvis du vil det. At montere vægge spændt mellem gulv og loft er slet ikke mærkeligt, men man plejer som sagt at bruge lidt mere stabile materialer.

Under 1000kr..... øh...... måske.....

Takker :)

Ville det blive meget ustabilt, hvis det bygges i moduler? Ville det blive meget vakkelvornt, hvis jeg bruger 45x45? Jeg har ikke så meget plads, derfor vil jeg have dem så tynde som muligt, men heller ikke for tynde. TV'et kan nok komme op på en af lejlighedens betonvægge, så den del er jeg ikke så bekymret for, måske anskaffer jeg endda en projektor (når økonomien tillader det).
Tanken er, at de mere eller mindre skal stå på gulvet og ikke være spændt mellem loft og gulv, efter min egen erfaring plejer ting at blive rimeligt stabile, hvis de er sat sammen i en L-formation. Og jeg havde tænkt at sætte brædder i loftshøjde, som går ind i det nye rum som tipbeskyttelse.

Samlede hurtigt lidt sammen på byggmax med 45x45 regler og gipsplader, og det landede på cirka 808 kr, men jeg har ingen anelse endnu om det er for meget eller for lidt materiale, da jeg kun har lavet en hurtig vurdering.

En lille hurtig illustration af, hvordan jeg har tænkt mig det (ikke i de rette proportioner)
Hvor man ser i profil, kan man se det planlagte tipbeskyttelse.
Rød=mine hjemmelavede småvægge
Sort=lejlighedens vægge, gulv og loft.

Sort rektangel med røde linjer viser DIY-vægges L-form. Profilvisning viser tipbeskyttelse i rødt mod loftet, væg og gulv markeret i sort.

tommib
Eftersom jeg ikke har prøvet det, kan jeg ikke sige, hvor ustabilt det bliver. Hvis de skal stå på gulvet, ville jeg helt sikkert gå op i dimension og desuden skrue sektionerne fast i en L-form. Hvorfor ikke spænde? Det er ikke svært og bliver meget mere stabilt. Tippesikringen mod loftet kan du springe over. Hvis "væggen" begynder at glide nede ved gulvet, vil det ikke have nogen funktion overhovedet. Brug hellere pengene på noget andet.

Eller tænk helt om, møbler med bogreoler eller lignende for at skabe din TV-spilhjørne....

okay, går nok op i dimension for at få det mere stabilt, hvis bygget bliver til noget.
Bliver skruet sammen i L formation. Det havde jeg ikke tænkt på, at det faktisk kan glide mod gulvet.

Svært at finde bogreoler, der går hele vejen op te loftet, vil have det så afskærmet som muligt, så man slipper for lys fra gaden, lamper og andet. Samt at det er meget sjovere at snedkere noget sammen end at møblere med andre møbler.

Så hvordan skal jeg gøre for at spænde mod væg og loft?

tommib
Begynd med bogreoler og snedker en dækplade op mod loftet... Men ja, det er sjovere at gøre det selv. Du kan jo altid prøve med 45x45, hvis det går, så går det. Gipsskiverne kan du altid genbruge. Vil du have et lidt råt, industrielt look, kan du bruge plyfa i stedet og lade det være som det er. Det bliver også mere solidt end gipsskiver.

tommib
Du spænder mod gulv og loft ved at skære reglarne til, som skal være mod gulv henholdsvis loft og lægge/holde dem på plads. Derefter måler du afstanden imellem og skærer de vertikale reglar til. Sæt dem på plads og tag derefter kiler og bank dem ind under reglarne, så de trykkes lidt op. Dette vil skabe en spænding i regelværket, som holder det på plads. Jeg tror, det er byggmax, der har en film, som viser, hvordan man gør.....

tak for alle tips :) nu har jeg lidt at tænke over, får se om det bliver med møbler eller om det bliver at bygge vægge :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.