Hej,
mit første indlæg i dette forum, har læst meget og fundet meget godt, tak!
Jeg har tænkt at bygge et lille tag over en køkkenø, loftet er ret højt i køkkenet, ca. 4,5 meter. Der er vedhæftet en skitse, hvordan jeg har tænkt.
Hvad tror I, man skal vælge for materialevalg til en sådan løsning, en slags metalstolpe gætter jeg? Hvor kan man overveje at bestille sådan noget? (jeg bor i Stockholm). Vil det holde? Ventilatoren, der hænger i "taget", vejer ca. 23 kg. Kom gerne med tanker og overvejelser om løsningen
..
Mvh
Niklas
mit første indlæg i dette forum, har læst meget og fundet meget godt, tak!
Jeg har tænkt at bygge et lille tag over en køkkenø, loftet er ret højt i køkkenet, ca. 4,5 meter. Der er vedhæftet en skitse, hvordan jeg har tænkt.
Hvad tror I, man skal vælge for materialevalg til en sådan løsning, en slags metalstolpe gætter jeg? Hvor kan man overveje at bestille sådan noget? (jeg bor i Stockholm). Vil det holde? Ventilatoren, der hænger i "taget", vejer ca. 23 kg. Kom gerne med tanker og overvejelser om løsningen
Mvh
Niklas
Senest redigeret:
Hej igen
efter at have tjekket med en smedje om konstruktionen ovenfor sagde de, at det ville bøje sig med rustfrit stål.
Så tænkte jeg, at man kunne have taget helt klædt i gipsplader og lidt kraftigere bjælker indeni. Jeg kiggede lidt på, hvordan man beregner om det vil blive en permanent nedbøjning med formler fra dette indlæg: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html .
Udregningerne ser sådan ud med to limtræsbjælker 42mm x 90mm:
trætæthed er sat til = 500kg/m^3
Udstrakt last:
(5 * q * L^4) / (384 * E * i)
q = kraft - N/m
L = længde - m
E = Elasticitetsmodul - Pa - N/m^2
i = Inertimoment
kraft af egenvægt = b * h * L * trætæthed * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kraft fra gipsplader = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N
q = egenvægt + gipsplader
i = (b*h^3) / 12 =
b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2
(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m
Punktlasten:
(q * L^3) / (48 * E * i)
q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N
(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m
Det bliver altså i alt en nedbøjning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m
Det må ikke overstige som jeg forstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Hvilket det altså klarer.
Hvad tror I om den udregning, er der mere, man skal tage hensyn til? Det er jo ingen super bærende konstruktion, der skal holde et helt tag med en masse sne på, men bør jeg tjekke med en konstruktør alligevel for en sikkerheds skyld?
Styrkeværdier for limtræ har jeg fået fra: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Et spørgsmål dog, skal man tage elasticitetsmodul for parallelt med fibre eller vinkelret mod fibrene? Der er jo ret stor forskel...
Mvh
Niklas
efter at have tjekket med en smedje om konstruktionen ovenfor sagde de, at det ville bøje sig med rustfrit stål.
Så tænkte jeg, at man kunne have taget helt klædt i gipsplader og lidt kraftigere bjælker indeni. Jeg kiggede lidt på, hvordan man beregner om det vil blive en permanent nedbøjning med formler fra dette indlæg: http://mobil.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74330-berakna-hea-balk.html .
Udregningerne ser sådan ud med to limtræsbjælker 42mm x 90mm:
trætæthed er sat til = 500kg/m^3
Udstrakt last:
(5 * q * L^4) / (384 * E * i)
q = kraft - N/m
L = længde - m
E = Elasticitetsmodul - Pa - N/m^2
i = Inertimoment
kraft af egenvægt = b * h * L * trætæthed * 9.81 = 0.042 * 0.09 * 2.5 * 500 * 9.81 = 46.4N
kraft fra gipsplader = 22.5 * 9.81 / 2 = 110.35N
q = egenvægt + gipsplader
i = (b*h^3) / 12 =
b = 0.042m
h = 0.09m
L = 2.5m
E = 11 600 MPa = 11 600 000 000 N/m^2
(5 * (110.35 + 46.4)/2.5 * 2.5^4) / (384 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12))=0.001077m
Punktlasten:
(q * L^3) / (48 * E * i)
q = 23 * 9.81 / 2 = 112.8N
(112.8 * 2.5^3) / (48 * 11600000000 * ((0.042*0.09^3) / 12)) = 0.00124m
Det bliver altså i alt en nedbøjning på 0.001077 + 0.00124 = 0.002317m
Det må ikke overstige som jeg forstår det L/400 = 2.5/400 = 0.00625m. Hvilket det altså klarer.
Hvad tror I om den udregning, er der mere, man skal tage hensyn til? Det er jo ingen super bærende konstruktion, der skal holde et helt tag med en masse sne på, men bør jeg tjekke med en konstruktør alligevel for en sikkerheds skyld?
Styrkeværdier for limtræ har jeg fået fra: http://http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Et spørgsmål dog, skal man tage elasticitetsmodul for parallelt med fibre eller vinkelret mod fibrene? Der er jo ret stor forskel...
Mvh
Niklas
Senest redigeret:
42x90 er sandsynligvis ikke en limtræsbjælke. Det er en almindelig regel...
Så undrer jeg mig over, hvilken rustfri bjælke du skal have, der bøjer sig med en belastning på 25-30 kg i midten? Skal den ikke hvile på stolperne og så være fastgjort til væggen til venstre?
Så undrer jeg mig over, hvilken rustfri bjælke du skal have, der bøjer sig med en belastning på 25-30 kg i midten? Skal den ikke hvile på stolperne og så være fastgjort til væggen til venstre?
Hej,
Ja præcis, den skal være fastsat inde i væggen... jeg troede også det ville holde. Jeg sagde, at jeg ville have et tilbud på rustfri bjælke/rør med nogle passende standardmål. Skal tjekke mere med det...
Angående trækdimensionen har jeg fået fra dette dokument med limtræstandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Tak for inputten.
/Niklas
Ja præcis, den skal være fastsat inde i væggen... jeg troede også det ville holde. Jeg sagde, at jeg ville have et tilbud på rustfri bjælke/rør med nogle passende standardmål. Skal tjekke mere med det...
Angående trækdimensionen har jeg fået fra dette dokument med limtræstandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf
Tak for inputten.
/Niklas
Klik her for at svare
