2,110 læst ·
11 svar
2k læst
11 svar
bygge et 190 cm bredt vindue og træramme
Jeg har fået til opgave (af min kone) at bygge et fast vindue ind mellem køkkenvask og køkkenskabe. Vinduet er 190 cm bredt og 40 cm højt. Da jeg har trækonstruktion, ved jeg, at jeg skal skære 3 stolper af (cc 60) på tagfodsiden for at montere en bærende ramme til vinduet. Taget er en almindelig tagkonstruktion, bjælketag uden overetage og med betonsten. Hvor kraftig og i hvilket materiale (træ/stål) skal rammen inde i væggen, omkring vinduesrammerne være for at modstå trykket fra de afskårne stolper?
Jeg har et betonpumpefirma og så et så bredt vindue monteret hjemme hos en privatkunde, jeg arbejdede for, det var der idéen opstod, og jeg begynder at fortryde nu, at jeg den fredag aften efter nogle øl lovede min kone, at vi skal have et lyst køkken.
Er der nogen her på forummet, der kender til styrkelære i huse med trækonstruktion?
Jeg har et betonpumpefirma og så et så bredt vindue monteret hjemme hos en privatkunde, jeg arbejdede for, det var der idéen opstod, og jeg begynder at fortryde nu, at jeg den fredag aften efter nogle øl lovede min kone, at vi skal have et lyst køkken.
Er der nogen her på forummet, der kender til styrkelære i huse med trækonstruktion?
Nu er jeg ikke uddannet i styrkelære, men der findes forskellige beregningsprogrammer på nettet, fx på http://www.byggbeskrivningar.se/ hvor der er et dimensioneringsprogram, Moelven har et http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx. Glem ikke, at når du foretager indgreb i en bærende konstruktion, skal du lave en byggeanmeldelse til kommunen om dette.
Det der skal du nok tale med en bygningsingeniør om. Men kan nævne, at jeg gjorde en afveksling over vinduesdørsparti på 3 meter, og da blev det udregnet, at det rakte godt og vel med en limtræsbjælke 56x225mm. Koster kun nogle hundrede kroner hos Bauhaus eller Byggmax. Har nu et pladetag, så jeg antager, at vægten for din del er højere, men stålbjælke bør du nok ikke behøve. Snak med en ingeniør, hvis du kan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Hvorfor ikke 3 stk vinduer mellem stolperne?
Protte
Protte
Den diskussionen har jeg allerede taget med min kone, og det er hende, der bestemmer herhjemme.....prototypen sagde:
Nej, jeg synes faktisk som hende, det bliver flottere med et bredt vindue. Til sagen hører også, at jeg ikke er bange for at udføre komplicerede byggeprojekter, som er fysisk og psykisk krævende. Jeg pumper jo beton, så problemer og udfordringer er hverdag for mig. At bygge et vindue ind er ikke nogen specielt bøvlet opgave, jeg vil bare vide dimensionerne, der er nødvendige for fuldt bæreevne.
Hvor jeg bor hersker High Chaparal med tilbygninger - ingen af mine naboer har nogensinde ansøgt eller meldt noget til kommunen om deres byggeprojekter. Jeg er nok den største tøsedreng herude, med mine eneste 6 m2 for meget. En nabo har et "friggebod" med 3 rum og køkken, som han lejer ud. I må selv gætte om han tager den indkomst med i sin selvangivelse!Ola78 sagde:
Anbefaler High Chaparal
den var god. Naboerne i det rolige villakvarter, der om lørdagen efter nogle pilsnere tager cowboyhatten på og slås mod myndigheden
Det der om en byggemelding var blot lidt oplysning, du har jo i hvert fald ryggen fri da.
Jeg forstår, at du mener det godt!Ola78 sagde:
Jeg har den luksus at bo i et område, hvor alle naboer hilser på hinanden og hjælper hinanden med byggeprojekter uden jalousi og skænderier om en nabo bygger en 300 m2 terrasse (selvfølgelig uden byggetilladelse) eller en anden nabo bygger en garage (30 m2 mere end tilladt, hele bygning uden byggetilladelse) og med en indrettet overetage. Alle i området har ifølge ejendomsvurderingen: das, ingen 3-lags-vinduer (og kun 4 vinduer/hus), ingen gulvvarme, ingen isolering i væggene, ingen parket, ingen overetage, ingen garage.. osv...
Man kan have moralske synspunkter på den mentalitet, men også jeg kan have moralske synspunkter i samfundet, vi vil bare slippe for at betale penge til noget, som ingen ved, hvad pengene går til.
Ja, det var ingen kritik mod dig. Personligt bryder jeg mig ikke særlig meget om, hvad folk gør med deres huse og haver, det kommunen ikke ved, har kommunen ikke ondt af. Der findes bedre ting at bryde sig om. Så ifølge jeres ejendomsvurderinger bor I stadig i huse, der ikke har ændret sig siden 30'erne
så er vores renoveringsobjekt jo rigtig moderne, målt med den målestok
Held og lykke med vinduet^_^b
Medlem
· Västra Götaland
· 970 indlæg
Jeg stemmer for, at du gør afvekslingen så høj som muligt, så vinduesrammen ikke behøver at samvirke med konstruktionen, træ er jo et levende materiale, og ruden skal jo ikke behøve at sprække. Har du adgang til kløvsav, kan du fremstille din egen limtræ til selve vinduesrammen. Lyder som et sjovt projekt. Held og lykke!
Jeg overvejer at tage chancen! Enten bygger jeg til elefanter, eller så bygger jeg til myrer. Jeg har ikke hugget op indervæggen endnu, men jeg regner med, at jeg har 45 x 145-regler, og så får jeg plads til 3 stk. 220 x 45-regler i bredde, som vil blive rammen omkring vinduesbuen i væggen. 3 stk. 220 x 45-regler i bredde med et spænd på 2 m, holder garanteret til at stille en solid bil på. Har svært ved at forestille mig, at netop de 3 regler, som jeg laver en udskæring på, skulle være belastet med 2 ton, selv med 1 m sne på taget.Apprentice sagde:Jeg stemmer for, at du gør affasningen så høj som muligt, så vinduesrammen ikke behøver at samarbejde med konstruktionen, træ er jo et levende materiale, og ruden skal jo ikke sprække. Har du adgang til en kløvsav, kan du fremstille en egen limtræ til selve vinduesrammen. Lyder som et sjovt projekt. Held og lykke!
Jeg lastede for nogle år siden min 4-akslede Volvo FM Globe (Sarakas smalle burk) med 9.5 m3 beton (lidt overlæs, bruttovægt: 37 ton) og skulle levere til en kunde i skærgården. Kunden havde ikke oplyst, at der var en 6 m lang træbro til hans boligområde (udover at sidste vej derhen var en BK3-vej). Man vil jo ikke sidde i en betonbil, der vejer 37 ton på en BK3-vej og være styrtet igennem en træbro, når politiet kommer til ulykkesstedet! Så forværres problemerne ret betydeligt!!! Men "lastet lad læsses hos kunde uanset...". Jeg blev nysgerrig om broen ville holde - og den holdt - men det knagede ret meget, men den holdt, og det er efter den princip, jeg vil bygge vinduesrammen, som vil blive bare lidt mere spinkel end træbroen.
Hvis nogle børn læser dette: Kør ikke en 37 ton tung betonbil over en træbro på en BK3-vej! Mor og far bliver sure da.
Klik her for at svare