Havde tænkt mig at bygge en meget enkel skurdør (ca. 1000x1800 mm). Rammen bygges af 45x45 med et kryds i midten (ifølge billede). Udenpå vil der blive fastgjort liggende fjeldpanel.

Mit spørgsmål er, hvordan skal jeg sætte krysset for at få bedst stabilitet? Ifølge alternativ 1, kortside-kortside, alternativ 2 langsidetil-langsidetil, eller alternativ 3 i hjørnet?

Eller måske kortside-langsidetil?

Tre rektangler med krydser afstiver en enkel dørramme ved alternativerne: kortside-kortside, langside-langside og i hjørner.

Og vil det være nok at fastgøre med lignende hængsler?

Metalgængsel med dimensioner 74x70 mm, med skruvehuller på begge flader, 21 mm bred vinge. Til brug på enkel dørkonstruktion.

• Synes
Annica Spjuth
  • Laddar…
E
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du fastgør mod i hjørnerne, selvom alternativ 3 er det pæneste rent konstruktionsmæssigt. Dog får du en del moment i reglen som du fastgør hængslerne i. Det kan være en idé at tjekke, at den ikke buer for meget. Sørg også for at sømme panelet i krydset.

• Synes
Lexington
  • Laddar…
slacker sagde:
Min opfattelse er, at den vil slå sig over tid, da træet vælger at dreje på sig. Byggaren postede en superb instruktion for et stykke tid siden, som du let kan finde her:

[link]
Jo tak, det indlæg var suverænt!
Dog har jeg allerede træet hjemme, og med Byggarens metode bliver det ikke en enkel lagerrumsdør længere :)

ERJ sagde:
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken du fester mot i hjørnerne, selv om alternativ 3 er det flotteste rent konstruktionsmæssigt. Dog får du en del moment i reglen som du fester hængslerne i. Det kan være en idé at tjekke, at det ikke bugter for meget. Sørg også for at sømme panelet i krysset
Jo, alt 3 bliver flottest, og mest arbejde. Desuden ses konstruktionen kun, når man er inde i skuret og henter en spade eller rive, så det spiller ingen rolle. Men jo mere jeg tænker over det, burde alternativ 2 ikke blive mest stabilt? Med den løsning burde jeg næsten kunne flytte de korte regler ned, så jeg kan feste sådanne her hængsler i stedet? To metal hængsler med flere monteringshuller, beregnet til konstruktioner som kræver stabilitet og mulighed for åbning og lukning.

Typ
Et rektangulært stel med sorte kanter og to røde diagonale kryds, der illustrerer krydsafstivning i en bygning.

så skal der ikke sømmes noget som helst, derimod skrues :) Men godt tip at skrue i krysset!

Senest redigeret:
Døren kommer til at sidde i dette rum, ingen der har andre meninger om min tanke? :)

Byggeramme til opbevaring i have, plads til dør, værktøj hænger på gulv, grøn affaldsbeholder til højre.

Alle udhusdøres urmoder, den med Z på bagsiden?

Ikke kompatibel med liggende brædder dog.
Antager tanken er, at panelet skal være det samme som væggene. Et alternativ at sætte den udenpå efterfølgende?

Præcis, men i stedet for Z bliver det et N (plus en ekstra diagonal bræt).
Tænkte bygge rammen til døren først og derefter sætte panel på alting!

Senest redigeret:
Hvis du gør som indlæg #5, så flyt krysset, så det havner indenfor "rammen", dvs. fra tværregel til tværregel. Som du har skitseret, får du bøjende kræfter i de lodrette reglar fra krydsstængerne. Derudover skal du enten udskære halvt-i-halvt på 4 steder og svække konstruktionen eller lægge krydsstængerne udenpå/indenfor "rammen".

Hvis det var mig, ville jeg nøjes med en diagonalstræber og lade den gå fra tværregel til tværregel på klassisk maner. Så kan man skære den lidt ind i reglarne, så søm/skruer kun holder den på plads uden at tage op nogen kræfter. (Det er den konstruktionsmæssigt mest elegante løsning, men gør sandsynligvis ingen forskel i praksis i dette tilfælde med en så lille og let dør.)

Tak for svarene!
Må se, om der er tid til at strikke noget sammen i weekenden, men har fået nogle gode idéer!
Følger nok dit råd Oldboy!
Et spørgsmål bare, hvorfor havde du kun valgt en diagonal? Bare fordi det ikke spiller nogen rolle eller fordi man svækker, når man kører halft i halft?

For at et diagonalstag er tilstrækkeligt.
(Besparer også materialer og arbejdstid.)

Et diagonalstag gør, at døren fungerer som en hyldekonsol med de to fastgørelsespunkter i væggen via hængslerne.

• Synes
Lexington
  • Laddar…
harry73
Dobbeltdøre? Så bliver belastningen mindre
Rød bygning med to døre, muligvis et skur, med grøn have foran. Diskussion om pardøre for at mindske belastningen. Åben rød træskur med dobbeltdøre, cykler og værktøj opbevaret indeni.

Dobbeltdøre er en god idé, dog bliver hver dør kun 50 cm, føles som en dør er nok.

Kanon!
Materialet har jeg allerede, så må se om jeg nøjes med en eller om jeg tager en anden med også!
Skal prøve at huske et billede, når alt er klart!

harry73
Mina er 60 cm bred

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.