Hej!

Rett forumsdel? Flyt ellers...

Skal bygge en enkel bro ved sommerhuset. Ikke en badebro, men en man kan gå ud på for at fiske.

(Vi har en grund med 50 meter strandlinje. Det er ret lavvandet, hvilket gør det svært at fiske fra land. Vi har en badebro, dog kun et par meter ud i vandet. Men to drenge, der ikke kan komme overens om, de skal stå og kaste om aftenen...)

På et sted er det ekstra lavvandet (20 cm) typisk 4-5 meter ud for derefter at blive mindst 70-80 cm dybt. De har gravet ud til båden for længe siden.

Tænker at den enkleste løsning bliver at tage 2 stk. 45*170 på 4,8m og sammenføje på cc 60 for derefter at trække fulde længder af terrassebrædder 28*120 på 4,8m på langs. Man ser aldrig andre trække terrassebrædderne på den måde. Er der en grund til at skære dem til? Den behøver ikke være mere end 6 brædder bred, tror jeg. Tages op om efteråret. Lægges på sten eller lignende, kan have støtte på midten og lidt svaj gør ikke så meget her.

Eller har nogen et helt andet forslag?

Lyder lettere at en af dem fisker fra en jolle end at konstruere en ekstra bro kun for dette.

M Mikael K. sagde:
Hej!

Rätt forumsdel? Flytta annars...

Skal bygge en enkel bro ved sommerhuset. Ikke en badebro, men en man kan gå ud på for at fiske.

(Vi har grund med 50 meter kystlinje. Det er ret lavvandet, hvilket gør det svært at fiske fra land. Vi har en badebro, ganske vist bare nogle meter ud i vandet. Men to drenge kan ikke enes om de skal stå og kaste om aftenen...)

Et sted er det ekstra lavvandet (20 cm) cirka 4-5 meter ud for derefter at være mindst 70-80 cm dybt. De har gravet ud til båden for længe siden.

Tænker at det nemmeste bliver at tage 2 stk 45*170 på 4,8m og korte sammen på cc 60 for derefter at lægge fuldlængder af terrassebrædder 28*120 på 4,8m på langs. Man ser aldrig andre lægge terrassebrædderne i den retning. Er der en grund til at stå og save? Den behøver ikke være mere end 6 brædder bred, tror jeg. Tages op om efteråret. Lægges på sten eller lignende, kan have støtte på midten og lidt svaj gør ikke så meget her.

Eller har nogen et helt andet forslag?
Lyder som en enkel løsning. Hvis du lægger brædderne på tværs, slipper du for at korte, ellers er der ingen grund. Overvej hvor tung den bliver, hvis den skal tages ind om efteråret.

ecb182 ecb182 sagde:
Lyder enklere at en af dem fisker fra en jolle/eka end at konstruere en ekstra bro kun for dette.
Det gør vi også. Men de dér gode kast sent på aftenen når solen går ned over søen... Der skal det være enkelt.

Bedre også at fiske fra en separat bro end fra en badebro. Kan være ubehageligt at træde på en tidligere bundbid...

Hej! Vil bare tilføje en af hovedårsagerne er, at de bliver glattere på langs end på tværs med tiden. I og med at man bevæger sig langs med så er og så den bevægelige masse som skal stoppes langs med, går brædderne da på langs og er glatte så bliver det som skøjter med fødderne. Tror også at hvorfor man ser dem gå på bredden som du siger er, at de bærende reglar er jo ofte på længden, de i sin tur ligger ofte på tværbjælker som sidder på fx en betonblok. Lag på lag på lag så bliver det på tværs, langs, tværs i retning. Man lægger altså sjældent kortling mellem men i stedet under ved bærpunkterne, og på den måde kommer broen op højere hvilket også gør den mindre glat og udsat for vandets slid.

• Synes
Maria T og 2 andre
  • Laddar…
T
Forskellen er vel, at det går åt flere reglar, da du skal have noget at skrue i. Så på tværs bliver det billigere + mindre vægt. Samt at man kan lade tværbrættet gå lidt længere over kanten, så du får broen bredere gratis.

Hvis du skal trække den op, er det vel lettere at lægge den på flydeblokke/tønder. Så et stålrør yderst for at binde den fast i om sommeren.

Langbryggen i Rättvik som er 628 meter lang

• Langbryggen i Rättvik ved solnedgang, gangbro med lamper og træværk strækker sig over vandet.
  • Synes
pilotniq og 3 andre
  • Laddar…
Skrea strands bro:
En person sidder på kanten af en træbrygge, med udsigt over havet ved solnedgang i Skummeslövstrand. Flere personer ses længere væk på bryggen.
Og den nye bro i Skummeslövstrand :D
1579360238

Årsagen til den gængse konstruktion er enkelheden med to bjælker, hvorved det er let at fastgøre masser af tværgående planker i valgfri bredde. Med 60 cm mellem bjælkerne får du let en bredde på f.eks. 80 cm. Med en elektrisk sav indstillet på 80 cm er det bare at fodre på og save.

Regn på prisen på de forskellige alternativer! Planker, reglar og skruer.

Ellers har du vel en ret god opsummering: Vægt, bredde, glat, at stille mod hinanden.

Det er noget lettere at save planker end at save reglar.

Jeg har bygget min på længden. Synes det bliver pænere end på bredden

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bryggtrall SKAL lægges på længden da det stiver op konstruktionen i den retning som ellers er sværest at håndtere. Dvs, det er mest korrekt at lægge på længden. Kør på.

• Synes
Mikael K.
  • Laddar…
Jeg tror, at du sætter for stor tillid til et par drenges evne til at komme overens bare fordi de har adgang til hver sin bro at fiske fra. Jeg ser for mig, at skænderier vil opstå, når beslutninger skal træffes om hvem der skal stå på hvilken bro, efterfulgt af skænderier når en vil bytte uden åbenlys grund, og selvfølgelig at den ene naturligvis vil bytte bro, når den anden får bid fra sin bro. :rofl:

I øvrigt er jeg enig i, at terrassebrædder på tværs er bedst, flottest og nemmest. (y)

edit: En vis erfaring i emnet skænderi mellem drenge er opnået gennem opvækst med to år ældre bror, samt forsøg på at holde orden på to bonusdrenge. Tusen broer ville ikke hjælpe. :crysmile:

• Synes
Maria T og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.