nizzehult
Er enig med det sidste. Og det gør forsikringsselskaberne nok også.
Angående din idé så tror jeg, at ventilationen bliver for god, hvis der er en sprække der. Og så køler man saunaen ud. Der skal kun komme luft ind lige under aggregatet, ikke andre steder.

nizzehult nizzehult sagde:
Enig med det sidste. Og det gør forsikringsselskaberne nok også.
I forhold til din idé tror jeg, at ventilationen bliver for god, hvis der er en sprække der. Og så køler man saunaen ned. Der skal kun komme luft ind lige under aggregatet, ikke andre steder.
Og der tager du fejl. Du kan aldrig få for meget luft i en sauna. Jeg har bygget sauna udendørs med kun terrassegulv og ikke haft problemer med det.

Helt enig med det sidste. Og det er forsikringsselskaberne nok også.
Med hensyn til din idé tror jeg, at ventilationen bliver for god, hvis der er en sprække der. Og så køler man saunaen ned. Luften skal kun komme ind lige under aggregatet, ikke andre steder.
Hvordan kan du køle en sauna ned, hvis luften kommer fra et opvarmet rum ved siden af? Det er heller ikke vigtigt at tage luften ind lige ved aggregatet, medmindre det er brændefyret!

Nå, men prøv at spille det kort mod forsikringsselskabet, hvis du render ind i en vandskade!
- Hvorfor mangler vådrummet tætningslag rundt om saunaen?
- Eh, det er da unødvendigt, for det tørrer alligevel så hurtigt.
Bemærk at dette er et vådrum, og i et sådant skal - ikke bør - der være tætningslag på samtlige vægge og på gulvet.
Alternativet for mig ville have været at sætte tætningslag på stolperne og derefter bygge saunaen på dem, forskellen er bare, at tætningslaget i dette tilfælde består af plastik.
Blev lidt paf, da jeg indså, at det er dig, der er TS.
Eftersom din plan er at kunne fjerne saunaen, skal du jo gøre sådan, at du bygger badeværelset først med tætningslag over det hele. Så sætter du en sauna ind i det rum. Jeg forudsætter, at du ikke skal have en håndvask og toilet i samme rum, men har et badeværelse/WC til?

Eller misforstår jeg, så det er selve saunaen, der er det areal du har opgivet, og at det også er badeværelse? Uanset hvad, så skal du jo have tætningslag i hele rummet først, eftersom du vil have samme gulv hele vejen. Ellers får du ikke godkendt tætningslag i badeværelset, i betragtning af at væggen mod saunaen ifølge din plan ikke skal have tætningslag.

• Synes
Harpgear
  • Laddar…
nizzehult
Anna_H Anna_H sagde:
Blev lidt paf, da jeg indså, at det er dig, der er TS. Eftersom din plan er at kunne fjerne saunaen, skal du bygge badeværelset først med vandtæt overalt. Derefter sætter du en sauna ind i det rum. Jeg formoder, at du ikke skal have håndvask og toilet i samme rum, men har et badeværelse/WC til?

Eller misforstår jeg, så at det er selve saunaen, der er det angivne areal, og det er badeværelse også? Uanset det, skal du have vandtæt i hele rummet først, eftersom du vil have samme gulv hele vejen. Ellers får du ikke godkendt vandtæt i badeværelset, med tanke på, at væggen mod saunaen ifølge din plan ikke skal have vandtæt.
Jo, jeg skal også have en WC og håndvask der, men jeg har også et andet badeværelse to døre væk.

Visst, jeg forstår, at hvis jeg i fremtiden skal fjerne saunaen helt, så skal de vægge, der nu bliver saunaens sidevægge og bagside (som består af eksisterende vægge i huset) også have en vandtætning, ligesom den del, der ikke skal være sauna skal få, typ Kiilto.

Havde jeg haft en halv meter mere at spille på, kunne jeg have bygget hele badeværelset med konventionel vandtætning og fliser på alle vægge på én gang og derefter bygget en fritstående sauna inde i den. Men nu har jeg ikke det, så saunaen bliver så at sige halvintegreret i badeværelset. Gulvet kommer jeg til at lægge først, og der vil Kiiltos vandtætning ligge på hele fladen, opvikt mod væggene. Folie på væggene i saunaen udgør vandtætheden. Så var det også i mit forrige hus, og det skal være godkendt.

Det var heller ikke ventilationen, jeg stillede spørgsmål om i denne tråd, så jeg undrer, hvorfor jeg får mere eller mindre kvalificerede indlæg fra andre om, hvad der gælder den? :seenoevil: Den del har jeg ret klar.

Lidt mærkeligt at tage hensyn til forsikringsselskaber og deres krav samtidig med at du forklarer at bygge totalt regelstridigt. Dømmer ikke da jeg selv har bygget helt regelstridigt badeværelse, men drømmer heller ikke om nogen erstatning når fugten en skønne dag har ædt sig ind i væggen.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
nizzehult
H Harpgear sagde:
Lidt mærkeligt at tage hensyn til forsikringsselskaber og deres krav samtidig med at du forklarer at bygge totalt regeludvidende. Dømmer ikke da jeg selv har bygget helt regeludvidende badeværelse, men drømmer heller ikke om nogen erstatning når fugten en skøn dag har spist sig ind i væggen.
Kan du udvikle dette med regeludvidende?
Jeg tænker som så at man kan se det som to separate "rum" der deler gulv og man har forskellige løsninger på tætningen. Har bygget sådan tidligere og det ansås OK og medførte heller ingen anmærkninger da huset blev besigtiget sidste år inden salg.

Sådan står det i GVK 2021:

I vådzone 1 skal tætningen bestå af plastmåtte, tætningsfolie eller plader med
tætning.
Bad- og bruserum skal forsynes med en tætning på gulv og vægge.
Toiletrum, vaskerum og rum til varmtvandsbeholder skal have en tætning på gulvet med opkant på væggen.

Jeg sidestiller dette rum med et toiletværelse, intet bad- eller bruseområde da det eneste strømmende vand der er, er det der går til håndvasken og til WC'en.
Vådzone 1 er gulvet, intet andet og der vil konventionel tætning blive lagt med opkant.

Saunaen er altså et andet rum anser jeg, som egentlig er adskilt fra den øvrige del og jeg modtager gerne synspunkter på dette.

Du kan ikke bygge et gulv til to rum og blande tætningslag, hvis du laver to rum også gulv, med uafbrudte tæthedslag ifølge anerkendte normer så er du hjemme. Selv ville jeg gøre som du selv taler om, men med hele rummet som vådrum og afskærme med en skærmvæg løst stående på gulv.

Ja, findes der kun et toilet, så er der måske mulighed, jeg har ikke nogen viden om reglerne omkring selve saunaområdet.

Sauna uden bruser altså?

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
nizzehult
Anna_H Anna_H sagde:
Sauna uden brusebad altså?
Ja desværre. En bruser passer simpelthen ikke ind, men er to døre væk, så det bliver det kompromis, man må leve med.

nizzehult
GoForIt GoForIt sagde:
Jeg står overfor et noget lignende projekt, med en minimal sauna i et kombineret vaskerum/bad/bruser i kælderplan.
For de fritstående vægge har jeg tænkt mig at lægge en løs træregel forsynet med to kraftige gummilister under, mod det eksisterende klinkergulv. På både ind- og yderside vil der være en gulvsokkel af klinker.
OK, ja det kunne nok fungere, men hvor høj havde du tænkt den skulle være i så fald? Den føles som den bør være mindst en cm, og da kunne en kompositregel måske udfylde samme funktion? Et andet problem kan være, at gummiet kan misfarve klinkerne, og det kan være svært at få væk, hvis det skal fjernes engang i fremtiden.

Efter at have kigget på priser og begyndt at sætte mig ind i forskellige glasfæstninger, er jeg kommet frem til, at dette må være den billigste løsning, men den bliver måske ikke lige så slank eller elegant som en specialtilpasset 8mm glasvæg:
En ramme af listeværk 45x45 bygges på begge sider, hvor døren skal sidde. Den del som hviler mod gulvet er af komposit.
Rammen sømmes mod væg og loft og limes med silikone mod gulvet.
En almindelig saunadør i glas med karm (eventuelt med alukarm) sættes mellem rammerne.
En smal liste ca. 15mm, som fungerer som fals, sømmes fast på den indre del af hele rammen, alternativt så fræser man dette allerede før listerne laves.
To specialtilpassede 8mm hærdede glas sættes mod denne liste, og en kvartliste på 20mm som løber rundt om vinduerne på forsiden, skrues fast og fungerer som låse og holder dem på plads. Der behøver ikke være slebne kanter på glasset; det er nok med afrundede (35% billigere). Eventuelt må man have en gummiliste på den indre side for at lede vand bort, når dampen rammer glasset.

Hele denne løsning koster et sted mellem 4-5000,-.
Vanskeligheden er dog at få fat i en dør, hvor karmen kun er 45mm dyb, har kun fundet 70mm indtil videre...

Senest redigeret:
OK, ja det ville nok kunne fungere, men hvor høj havde du tænkt at gøre den i så fald? Den føles som om den bør være mindst nogle cm, og så kan en kompositregel måske udfylde samme funktion? Et andet problem kan være, at gummiet vil misfarve klinkerne, og det kan være umuligt at få af, hvis det skal fjernes en gang i fremtiden.

Efter at have kigget på priser og begyndt at sætte mig ind i forskellige glasindfætninger, er jeg kommet frem til, at dette burde være den billigste løsning, men den bliver måske ikke lige så smal eller elegant som en specialbestilt 8mm glasvæg:
En ramme af regeltræ 45x45 bygges på begge sider, hvor døren skal sidde. Den del, der hviler mod gulvet, er komposit.
Rammen sømmes mod væg og loft og limes med silikone mod gulv.
En almindelig glasdør til sauna med karm (eventuelt med alukarm) sættes mellem rammerne.
En smal liste på ca. 15mm, der fungerer som fals, sømmes fast på den indre del af hele rammen, alternativt fræser man dette allerede, inden reglerne laves.
To specialbestilte 8mm hærdede glas sættes mod denne liste, og en kvartliste på 20 mm, der løber rundt om vinduerne på forsiden, skrues fast og fungerer som lås og holder dem på plads. Det behøver ikke være slebne kanter på glasset, det er nok med aftrukne (35% billigere). Eventuelt må man have en gummiliste på den indre side for at lede vandet væk, når dampen rammer glasset.

Hele denne løsning koster et sted mellem 4-5000,-.
Sværheden er dog at få fat i en dør, hvor karmen kun er 45mm dyb, jeg har kun fundet 70mm indtil videre...
Altid svært helt at se, hvordan nogen anden tænker..
Jeg skal forskalle en helt almindelig væg med 70mm regler. Panel på begge sider. Den eneste forskel er, at jeg ikke tænker at fastgøre gulvreglen i gulvet, men spænde den fast mellem gulv og loft og få hjælp med fikseringen af gummilisterne (to kraftigere i E-profil f.eks.). Jeg ser ikke noget problem i at bruge en almindelig træregel.

Derefter har jeg klinker (10x10) tilovers, som jeg har tænkt at sætte som en gulvsokkel på begge sider og hårdfuge i vinklen. At fastgøre den med silikone som du beskriver fungerer også (dog bliver silikone lettere misfarvet end hårdfuge..). Væggen vil nok ikke flytte sig.

Jeg har allerede anskaffet en dør med 93mm karm, så der bliver en gerigt rundt.
Jeg har ikke problemet med tætningslag, da den aktuelle kælder har uisoleret betonplade, og derfor kun har tætningslag i bruseafdelingen og omkring gulvafløb.

nizzehult
Tilsyneladende er døre til en dampbad både tættere og har mindre karmdybde. Denne havde en god pris og har 50mm karm helt i alu:
https://spaprof.com/sv/category/sauna-dorrar-duschhorn/bastudorrar/matrix-angbastu-dorr

Jeg har ikke plads til at sætte noget større end 45x45, hvis det var muligt, ville jeg gå endnu mindre. Overvejer også om jeg i stedet skal fastgøre døren til to firkantede aluminiumsbjælker i samme tykkelse, da en dør vejer en del, og 45x45 i træ føles svagere end samme dimension i alu.

Jeg har også klinker til overs, hvis jeg skulle ønske at bygge en kant, men det føles lidt unødvendigt.

God pris på den dør.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.