Burde det ikke spille en rolle, hvordan man går i sauna? Nogle hælder jo ret store mængder vand på saunaovnen hele tiden. Der kunne blive ret meget fugt i den varme luft, som kan trænge ind i væggene, men måske især loftet. Kan man derimod lide at tørbaste, så burde der ikke komme nogen ekstra fugt.

Du vil altså kunne fjerne væggen senere, har jeg forstået det rigtigt? Gulvet er flisebelagt? Kan du ikke lime en metalstolpe mod gulvet og derefter bygge det op som normalt? Det, jeg ville overveje, er at gå en stolpestørrelse op, husk at en glasdør til saunaen vejer ganske meget og belaster konstruktionen, når den åbnes og lukkes, blot en tanke.
Derefter sætter man jo saunafolie i hele saunaen med lægter og så panel, så al fugt, der kommer i loftet, kan løbe ned mellem panelet og væggen bagved mod gulvet uden at forårsage fugtskader.

nizzehult
T trojlee sagde:
Du vil altså kunne fjerne væggen bagefter, har jeg forstået rigtigt? Gulvet er flisebelagt? Kan du ikke lime en pladeregel mod gulvet og så i øvrigt regle som normalt? Det jeg ville have overvejet er at gå op i en reglestørrelse, husk på at en glasdør til saunaen vejer ret meget og belaster konstruktionen, når den åbnes og lukkes, bare en overvejelse.
Så sætter man jo saunafolie i hele saunaen med lægter og så panel, så al fugt der kommer i loftet kan løbe ned mellem panelet og væggen bagved ned mod gulvet uden at forårsage fugtskader.
Tak. Endelig nogen der svarer på spørgsmålet og ikke sætter spørgsmålstegn ved hvorfor man skal have plastik/folie i en sauna eller spyr galde over hvordan forsikringsselskaberne og byggebranchen resonerer.
Dette er et vådrum. Disse skal have en omsluttende tætningsmembran. Punktum! Og dette uanset om der er en sauna der eller ej eller om den overhovedet bliver brugt.

Ja, gulvet vil have klinker og en pladeregel er selvfølgelig en løsning men den har jo en anden bagside: den kan ruste. Kunne man ikke anvende en kompositregel nederst? Eftersom det er et badeværelse så er der også et indbygget fald i gulvet, så der vil blive et mellemrum uanset hvad, som skal tætnes på en eller anden måde. Jeg er ikke så ivrig efter at gå op i reglestørrelse, da jeg allerede nu har meget stramme mål; på en dybde af 1,72 skal altså en WC, en nybygget saunavæg med panel, en lav og en panelvæg også rummes. Cirka sådan her:

Plan over badeværelse med WC, bastu- og panelvæg, lav og indbygget fald i gulvet. Indikatorer: H, D, W, S, A, F, B, L.

Kompositregel fungerer nok også ypperligt, bare lim mod gulvet så den kan fjernes den dag du har tænkt dig at rive saunaen. Er det klinker på væggen?
Jeg ville i dit tilfælde have sat en glasvæg, bygger kun 8mm og fastgøres med aluminiumsliste oppe og nede. Man tror ofte, at det bliver dyrt, men regn ud, hvad det koster at lave den væg, du har tænkt med dør, vindue, isolering, regler mm...;)
Jeg læste meget, da jeg byggede min sauna, vedrørende ventilation findes der 2 forskellige lejre af meningsdannere, en hvor man tager tilluft fra rummet ved siden af og slipper udluften ud i samme rum - en hvor man tager tilluft fra rummet ved siden af og ventilerer det ud gennem ydervæggen. Hvilken jeg synes er bedst, holder jeg for mig selv:cool:

nizzehult
T trojlee sagde:
Kompositregel fungerer nok også ypperligt, bare lim mod gulvet så den kan fjernes den dag du har tænkt dig at rive saunaen ned. Er det klinker på væggen?
Jeg ville i dit tilfælde sætte en glasvæg, bygger kun 8mm og fastgøres med aluminiumsprofil oppe og nede. Man tror ofte, at det bliver dyrt, men regn ud, hvad det koster at lave den væg, du har tænkt med dør, vindue, isolering, lægter mm...;)
Jeg læste meget, da jeg byggede min sauna, vedrørende ventilation er der 2 forskellige lejre af meningsdannere, en hvor man tager tilluft fra rummet ved siden af og slipper udlufte ud i samme rum - en hvor man tager tilluft fra rummet ved siden af og ventilerer det ud gennem ydervæg. Hvilken jeg synes er bedst, holder jeg for mig selv:cool:
Behøver man virkelig lime den? Den kommer at stå stabilt på gulvet i sig selv, tænker jeg.
Det kommer at være fliser, ikke klinker på væggen men da i øvrige badeværelset, ikke hvor saunaen står. Der tænkte jeg ikke at have nogen vægbeklædning overhovedet.
Visst skulle glasvæg være smukt men den har to ulemper: det bliver ret dyrt og den isolerer ikke ligeså godt som en væg, så det kræver et kraftigere saunaaggregat og længere opvarmningstid.
Jeg tror ikke 15' stopper for en glasvæg som skal være ca 1,90 x 2,00. Med dør. En væg opbygget på 45x45 lægter bliver ikke specielt dyr.

Dette badeværelse ligger midt i huset, så at ventilere mod ydervæg er en umulighed. Husets varmesystem i sig selv var baseret på luftbåren varme, men den er forlængst erstattet med vandbåren sådan, men ventilationen som sådan er intakt, så der er både velfungerende til- og fralufte i badeværelset, ja i samtlige rum forresten. Jeg tænkte at lade udsuget gå ind i saunaen med mulighed for at skifte det til resten af badeværelset.

Jeg tror, du gør dig en bjørnetjeneste, hvis du ikke fastgør væggen på nogen måde til gulvet. En dør udsætter væggen for ganske meget belastning, når den åbnes og lukkes.
Indregn omkostningen for dør og vindue i din kalkyle, så er det lettere at begrunde en glasvæg:cool:, desuden sparer du plads, da en væg bygger mindst 100 mm, mens en glasvæg bygger 8 mm.
Held og lykke med dit byggeri.

nizzehult
Ja, jeg skal nok alvorligt kigge på en sådan løsning, inden jeg bestemmer mig, men jeg tænker mig, at den så kun kommer til at stå på en alu-skinne, som man meget vel kan fastgøre med fx silikone.
100mm var nok at tage i, men 45 + 12 + 12 = 69 mm må man nok regne med, hvis man bygger en konventionel væg - vs 8 mm.

Googlade lidt, og omkring 1400,-/kvm + fragt må man regne med, og i mit tilfælde bliver det jo næsten præcis 4 kvm - døren, så ja, blodigt dyrt bliver det jo faktisk ikke. At det bliver flot og opleves mere rummeligt får man med i købet.

nizzehult
Har fået sendt to tilbud, og det ser ud til at blive ret dyrt. Det drejer sig altså om en glasparti 191x210 cm i 8mm klart glas med en lille dør og en ramme rundt om for at holde glasset på plads.
Den ene ender på 15-16', og den anden som er et lokalt firma ca. 25'. Bare huller og hængsler til dørene løber op i næsten 5'! Det er mange penge i sammenhængen. Min tidligere badeværelsesrenovering, som omfattede præcis alt i et næsten dobbelt så stort badeværelse, endte på under 50'.

Jeg synes det er velinvesterede penge, der øger værdien på ejendommen:cool:, desuden mere luksuriøst..

• Synes
TreeView og 1 anden
  • Laddar…
nizzehult
T trojlee sagde:
Jeg synes det er velinvesterede penge, der hæver værdien på ejendommen:cool:, desuden mere luksuriøst..
Forstår hvad du mener, men i mit tilfælde tror jeg ikke, det hverken gør fra eller til. I mit forrige hus havde jeg en fin sauna med dampfunktion, som blev brugt flittigt, og som jeg var ret stolt af. Den smed de nye ejere direkte ud og erstattede med en anden...:dizzy:
Antag også, at dette er et gæstetoilet, som egentlig ikke skal bruges mere end som ekstra toilet, og saunaen er kun for min egen fornøjelses skyld. Tror faktisk, det kommer til at se ret klemt og trangt ud derinde.

Glas som råmateriale er ikke specielt dyrt, og jeg synes ikke, de priser jeg har fået, stemmer overens med dette. Bevares, hærdet glas kræver særlig bearbejdning, og det er tungt at transportere, men jeg synes alligevel, at priserne er horrible for en overflade på 4 kvm (inkl dør). 7-8' ville jeg nok have syntes var rimeligt. Hærdet specialfremstillet 8 mm sikkerhedsglas koster ellers typisk 7-800,-/kvm, og en dør kan man få for 1600,- (fyrretræskarm) og omtrent det dobbelte med alukarm. Problemet er, at en dør med karm - hvor diskret den end er - ikke rigtig er beregnet til at sætte omkring glassektioner, tror ikke engang det er muligt. Har heller ikke set en glasdør, hvor hængselssiden har en type søjle, der er beregnet til at sætte mellem loft og gulv og dermed holde selve døren.

nizzehult
Jeg står over for et noget lignende projekt, med en minimal sauna i en kombineret vaskerum/bad/dusch i kælderplan.
For de fritstående vægge har jeg tænkt at lægge en løs træregel forsynet med to kraftige gummilister under, mod det eksisterende klinkergulv. På både ind- og udsiden vil der være en gulvsokkel af klinker.

Når det kommer til folie, findes der troværdige kilder, der både taler for og imod. For eksempel er Isover og Tylöö imod, og de ved vel en del om saunaer (måske mere end ”dinbyggare.se”)? Det, jeg finder fornuftigt, er tanken om, at hvis man bygger mod en ydervæg, fx en muret kældervæg, kan den meget vel have fugtindtrængning udefra. Hvis du så folierer saunaen, vil du i stedet indespærre den fugt, som din sauna burde tørre ud. Og ja - sauna er generelt et ekstremt tørt sted. Undtagelsen er offentlige steder som fx svømmehaller. Den tid, saunaen er fugtig, er meget kort sammenlignet med den tid, den tørrer på eftervarmen.

Hvad dog ”alle” eksperter er enige om er dette:
* Byg altid saunaen som et rum i rummet med mindst 2 cm luftspalte mod den eksisterende væg.
* Indtag skal være nær gulvet bag aggregatet.
* Uddrag skal være tværs mod indtaget, i loftet eller højt på væggen.
* Ind- og uddrag skal gå til samme rum. Uddrag må aldrig føre til udendørs.
* Vægge og loft skal isoleres med 45-70 mm.
* Brug træ med lav varmekapacitet, som helst ikke bløder harpiks. Især til bænke.

nizzehult
Ja men skil mellem at bygge en fritstående sauna udendørs eller om du gør den som et "rum i rummet" eller om det bliver en del af et eksisterende vådrum. I det sidste tilfælde skal der være et tætningslag mod de øvrige rum. Punktum. Det er så at sige ikke engang forhandlingsbart, hvis du spørger et forsikringsselskab eller en badeværelsesbygger.

Hvorfor ikke bygge væggen på små rustfrie ben, der gør, at bundreglen kommer op fra gulvet. Som en bonus får du god ventilation. Jeg ville aldrig i mit liv bygge en isoleret sauna uden saunafolie på indersiden. Så kan besserwissere sige, hvad de vil. Man skal ikke få fugt ind i isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.