Man skal vel ikke glemme virkets kvalitet.

For spær så er det klassificeret tømmer som, i de seriøse tilfælde, bruges.

Dette tømmer er normalt dyrere. Så at bare sømme spær sammen med lidt hvad man synes ser godt ud er ikke at anbefale.

Især med baggrund i hvad der er sket de seneste år med indfaldne tage på idrætshaller mm pga. snelast.
Ganske vist var disse spær af stål, men sneen er ligeglad med hvilket materiale spæret er lavet af... :D

Har du regnet på hvad materialet ville koste, hvis du bygger selv?

220 x 45 C24 koster 45 kr/lm her, og der går ca. 32 m per tagspær + mellem bjælke, det gør 1.500 kr.
Der tilkommer støtteben, hanebjælke, samling-plywood, lim, skruer og spild.
Samt fragt og arbejdstid.

Jeg ville uden tvivl købe, og få alt lige og rigtigt.

• Synes
scim og 1 anden
  • Laddar…
Da jeg byggede mit værksted, lavede jeg selv spærfagene, men da jeg udvidede huset, bestilte jeg dem, og jeg syntes, at den pris, jeg fik, aldrig kunne have lavet dem selv for. Husk, at det skal være klassificeret træ i spærfag, hvis man har byggetilladelse. Måske har de bedre priser, hvor jeg køber. http://www.uppsalatra.se/

• Synes
Pontus95
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
Har du regnet på hvad materialet ville koste, hvis du bygger selv?

220 x 45 C24 koster 45 kr/lm her, og der går ca. 32 m per tagstol + mellemspær, det gør 1.500 kr.
Derudover støtteben, hanebjælke, samling-finer, lim, skruer og spild.
Samt fragt og arbejdstid.

Jeg ville uden tvivl købe, og få alt lige og rigtigt.
hvor køber du træet KoW? byggmax har c24 til 35:- meter, og hvordan regner du forbruget? når jeg regner overdrevet får jeg det til 25 meter 45x220 hvilket jo bliver 875:- men selvfølgelig koster alt andet :)

thestrut sagde:
hvor køber du træet KoW? byggmax har c24 for 35:- meteren, og hvordan beregner du forbruget? når jeg beregner overdrevent får jeg det til 25 meter 45x220 hvilket jo bliver 875:- men selvfølgelig koster alt andet :)
Jeg køber hos GS-byggvaror, det er nærmest og har den bedste service.
Kiggede på længere, fingerskarvede, bjælker.
Op til 5,4 m længde koster de ganske rigtigt 35 kr/m.

Vedr. længden regnede jeg 6,4 m x 2 + 10,1 m + 9,1 m for midterbjælken, mente at du skrev at den indgik.

Så skal man overveje spildet. Ved ikke hvad det kan blive.
Men der er mange samlinger på tegningen.

Vedrørende din idé med at fordoble til 440 mm højde på underrammerne synes jeg sådan her:
Der skal jo være langsgående bjælker langs støttebenene.
Spring over midterbjælkerne, og placér kortere bjælker mellem støttebenene ovenpå denne langsgående bjælke,
så får du noget at lægge gulv på. Ude i skunkene skal du vel alligevel ikke have gulv.
Og så sprayer du løsuld over det hele (inden gulvet er lagt selvfølgelig :) ).

Men du burde konsultere en erfaren bygherre/snedker først :)

PS
Interessant hvordan de placerer støttebenene. Jeg har også 38° taghældning på mit hus.
Men bredden er 8,4 m mod dine 9,1 m. (Klart en garage skal være større end et beboelseshus :rolleyes: )
Og på dette hus har jeg 5 m mellem støttebenene, hvor du kun har 4 m.
Det giver mere rum på loftet.

PS
Mine spær er tegnet og fremstillet af Derome.

okay, så forstår jeg,

men tror ikke tagstolproducenten brugte fingerskarvede reglar? de samler nok med metalbeslag.

har du fritbærende tagstoler, hvor du får 5 meter på overetagen? gætter på, at disse er designet til netop at klare dette.

din idé med at bygge op i højden er jo god med hensyn til at få mere isolering ind, men eftersom loftshøjden kun bliver 2,2 meter, så kan jeg nok ikke bygge op mere i højden, jeg vil kunne gå oprejst deroppe uden at slå hovedet.

men isolering på 220 kan måske række på lagerområdet og 440 i skunkvæggen.

jeg har tænkt mig at lægge noget enklere gulv i skunkene for at kunne opbevare ting der... (det bliver meget ting, når man har gamle biler som hobby :) )

men kiggede lidt mere på den tegning, jeg har fået, og der står, at væggene skal beklædes med plader... så jeg spurgte konstruktøren om dette, og det var tilsyneladende et krav for, at bæreevnen skal gælde, kan det virkelig være sådan? jeg mener, tagstolerne har jo cc 1200, skal man så lægge en osb på langs mellem tagstolerne, det kan vel næppe være noget at øge bæreevnen med? I så fald, skal det vel bygges op også, og det kan jeg forstå, men det ses jo ikke på tegningen i hvert fald...

thestrut sagde:
...har du fribärande takstolar där du får 5 meter på övervåningen? gissar att dessa är ritade för att klara just detta.
...
Nej, du har naturligtvis rätt, mina är gjorda för upplag i mitten.
Fast hur det påverkar stödbensplaceringen är jag för okunnig för att förstå.

det hælder iaf til at bestille dem fra fabrikken... skal se om det går at diskutere prisen med dem, ellers er det bare at hoste op :)

føles jo trygt at vide, at de holder, eller iaf er beregnet korrekt :)

Denne virksomhed plejer at have rimelige priser, men det er muligt, at fragtomkostningerne bliver for høje til dig. Det kan måske være værd at tjekke alligevel.
http://www.roslunde.se/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.