12,640 læst ·
24 svar
13k læst
24 svar
bygge egne spær, VANVITTIGT?
Side 1 af 2
hej!
har fået tilbud på fritbærende rammetagspær.
View attachment takstol1.pdf
disse bliver dog ret dyre (lige over 3000:- stykket)
nu har jeg fået en idé om at bygge egne ifølge skitsen i tilbuddet, MEN at tilføje en ekstra 45x220 i bunden, så bundbjælken/mellembjælken bliver 45x440 totalt. og i øvrigt gøre ligesom skitsen.
men at bruge krydsfiner og limspikke i stedet for metalbeslagene, tagstolsfabrikken bruger.
hvad mener I om min idé? er det risikabelt at bygge sine egne tagspær, når de er så lange.
det ville jo være en fordel at få mellemlaget højere for at rumme mere isolering, 440 i stedet for 220, da loftet skal være uisoleret.
bare droppe idéen?
har fået tilbud på fritbærende rammetagspær.
View attachment takstol1.pdf
disse bliver dog ret dyre (lige over 3000:- stykket)
nu har jeg fået en idé om at bygge egne ifølge skitsen i tilbuddet, MEN at tilføje en ekstra 45x220 i bunden, så bundbjælken/mellembjælken bliver 45x440 totalt. og i øvrigt gøre ligesom skitsen.
men at bruge krydsfiner og limspikke i stedet for metalbeslagene, tagstolsfabrikken bruger.
hvad mener I om min idé? er det risikabelt at bygge sine egne tagspær, når de er så lange.
det ville jo være en fordel at få mellemlaget højere for at rumme mere isolering, 440 i stedet for 220, da loftet skal være uisoleret.
bare droppe idéen?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 indlæg
I prisen fra spærfabrikken indgår konstruktionstegninger og beregninger. På den tegning, du har fået, står der specifikt, at den ikke må anvendes som fremstillingsgrundlag. Dvs. det er fuldt muligt, at spæret vil blive fremstillet i lidt andre dimensioner, hvis du bestiller.
Derudover må man antage, at den tegning, du har fået, er ophavsretligt beskyttet, dvs. du må ikke anvende den som grundlag, selvom den er korrekt.
Sammenføjningen er et kritisk punkt. Og du har brug for en konstruktør, der kan beregne, om din planlagte løsning med plywood er lige så god som de sømbeslag, fabrikken bruger. Jeg ved, at man ved beregning af sådanne forskriver bestemte mønstre for sømningen, og op mod 100 søm i hvert beslag. Forskydningsbelastningen på et sådant beslag kan ligge på flere ton i en konstruktion som denne.
At bygge den nedre bjælke op for mere isolering er jo derimod ikke kritisk, det kan du sandsynligvis gøre med svagere tømmer end det.
Derudover må man antage, at den tegning, du har fået, er ophavsretligt beskyttet, dvs. du må ikke anvende den som grundlag, selvom den er korrekt.
Sammenføjningen er et kritisk punkt. Og du har brug for en konstruktør, der kan beregne, om din planlagte løsning med plywood er lige så god som de sømbeslag, fabrikken bruger. Jeg ved, at man ved beregning af sådanne forskriver bestemte mønstre for sømningen, og op mod 100 søm i hvert beslag. Forskydningsbelastningen på et sådant beslag kan ligge på flere ton i en konstruktion som denne.
At bygge den nedre bjælke op for mere isolering er jo derimod ikke kritisk, det kan du sandsynligvis gøre med svagere tømmer end det.
En tagkonstruktionberegning koster ca. 5000:- og din kommune vil sandsynligvis kræve en sådan.
Jeg ville tro, at du kan spare 1000:- / tagkonstruktion ved at gøre det selv, i det mindste sammenlignet med den pris, som virker til at være i overkanten.
Hvorfor er det ikke fagverkstagkonstruktioner, hvis loftet skal være uindrettet? Det burde være betydeligt billigere.
Jeg ville tro, at du kan spare 1000:- / tagkonstruktion ved at gøre det selv, i det mindste sammenlignet med den pris, som virker til at være i overkanten.
Hvorfor er det ikke fagverkstagkonstruktioner, hvis loftet skal være uindrettet? Det burde være betydeligt billigere.
loftet skal bruges som opbevaring, men ikke opvarmet... det føles dumt ikke at udnytte så stort et rum.larsbj sagde:En takstolsberegning koster ca 5000:- og din kommune vil sandsynligvis kræve en sådan.
Skulle tro at du kan spare 1000:- / spær ved at gøre det selv. iaf sammenlignet med den pris der ser ud til at være i overkant.
Hvorfor er det ikke fagværksspær hvis loftet skal være uindrettet? Burde være betydeligt billigere.
det bliver til en garage og derfor skal de være fribærende for at slippe for stolper. derefter en trappe udenfor på gavlen til opbevaringsrummet på overetagen.
jeg behøver ingen byggetilladelse, så hvorfor skulle kommunen kræve spærberegning da?
hempularen sagde:I priset från takstolsfabriken ingår ju kontruktionsritningar och beräkningar. På den ritning du har fått så står det speciellt att den inte får användas som tillverkningsunderlag. Dvs. det är fullt möjligt att takstolen kommer att tillverkas i lite andra dimensioner om du beställer.
Dessutom så får man anta att den ritning du fått är upphovsrättsskyddad, dvs. du får inte använda den som underlag även om den är korrekt.
Ihopfogningen är en kritisk punkt. Och du behöver en konstruktör som kan beräkna om din planerade lösning med plywood är lika bra som spikbeslagen, fabriken använder. Jag vet att man vid beräkning av sådana föreskriver bestämda mönster på spikningen, och bortåt 100 spik i varje beslag. Skjuvningsbealstningen på ett sådant beslag kan ligga på flera ton i en konstruktion som den här,
Att bygga upp undre bjälken för mer isolering är ju däremot inget kritiskt, det kan du troligen göra med klenare virke än så.
att bygga grövre var för att få det ännu mer hållbart om man skulle göra det själv, för att vara på den säkra sidan så att säga...
men som du säger... beslagen är nog väldigt viktigt att få korrekt.
ang upprättshovsskyddet så lägger jag ingen vikt vid det... jag har fått en offert tidigare på likadana, skickade den "ritningen"vidare till denna leverantör som tidigare sagt sig inte kunna tillverka sånna stora fribärande. och fick en ritning med exakt samma innehåll men med deras logga på...
Men du behøver vel stadig beregning af antallet af søm? svært selv at anslå om der behøves 50 eller 100 søm i et knudepunkt.thestrut sagde:vinden skal bruges som lager, men ikke opvarmet... det føles dumt ikke at udnytte et så stort rum.
det bliver til en garage, og derfor skal de være fritbærende for at undgå stolper. derefter en trappe udvendigt på gavlen til lageret på overetagen.
jeg behøver ikke byggetilladelse, så hvorfor skulle kommunen kræve tagstolsberegning så?
I min kommune ville sådan en garage i hvert fald kræve byggetilladelse, selvom det er uden for detaljeret planområde, men det er lidt op til kommunen.
Min anbefaling er i hvert fald at købe færdige, bed om pris fra flere producenter, du burde kunne komme ned på 2000:- /styk hvis du skal have 10 stk eller flere.
jaa det er meget svært at værdsætte knudepunkterne, måske forumet ved ?=)
jeg skal have 13 spær, og prisen jeg har fået var inklusive mellemstræber, altså 9 meter lange som skal være mellem hvert spær for at få cc600 til gulvet. samt inklusive fragt. selve spærene kostede 26600+moms for 13 st altså 2557:- stykket. det er måske ikke så overdrevet alligevel?
jeg skal have 13 spær, og prisen jeg har fået var inklusive mellemstræber, altså 9 meter lange som skal være mellem hvert spær for at få cc600 til gulvet. samt inklusive fragt. selve spærene kostede 26600+moms for 13 st altså 2557:- stykket. det er måske ikke så overdrevet alligevel?
Her er nok info, hvis du vil læse.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...84LQAg&usg=AFQjCNHo6SbqI3sV-Z-6GYWRBogpYdzdDQ
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...84LQAg&usg=AFQjCNHo6SbqI3sV-Z-6GYWRBogpYdzdDQ
Moderator
· Stockholm
· 57 893 indlæg
Men duer den konstruktion virkelig til at skabe et 9m fritspændende bjælkelag? At det fungerer som tag, det kan jeg acceptere. Men at du desuden skal kunne belaste Hanbjælken med opbevaring, det synes jeg virker svagt.
Og så måske især dine mellembjælker, som jo ikke vil have en spær at hænge i.
De spær jeg har set med så lang spændvidde har altid været gitterkonstruktion.
Og så måske især dine mellembjælker, som jo ikke vil have en spær at hænge i.
De spær jeg har set med så lang spændvidde har altid været gitterkonstruktion.
Senest redigeret:
jo jeg ved, at den findes, men vil nok ikke anskaffe den.
skulle kunne holde til opbevaringslast med 100 kg per m2 (1000 Newton fik jeg forklaret)hempularen sagde:
mellembjælkerne skal hænges i en regel, der ligger langs med "væggene" til skunkene/på tværs af spærretningen, de er synlige i skitsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 indlæg
Ja så må man vel stole på, at de tæller rigtigt.
jo det er jo 2 st som er snarlike så det burde være rigtigt...
men 100 kg per m2, er det lidt?
men 100 kg per m2, er det lidt?
godt... så kan jeg huse samlingen af cheva bigblocks der