Medlem
· Västmanland
· 9 indlæg
Jeg skal indsætte en ny trappe i det kommende køkken. Trappen skal være lige. Men jeg ved ikke rigtig, hvilken vinkel der kan anvendes. Det er jo vigtigt, at trappen er behagelig at gå på. Vi har en gulv til gulv-højde på 330 cm. Jeg vil helst ikke lave et større hul end 250 cm i loftet, da trappen vil komme for langt ind i køkkenet. Den skal være ca. 100 cm bred.
Hvilken vinkel er mest almindelig, når man bygger en lige lang trappe?
Hvilken højde skal man have på trinene?
Hvilken dybde skal man have på trinene?
Hvor stort et hul skal jeg lave?
Taknemmelig for svar!
Hvilken vinkel er mest almindelig, når man bygger en lige lang trappe?
Hvilken højde skal man have på trinene?
Hvilken dybde skal man have på trinene?
Hvor stort et hul skal jeg lave?
Taknemmelig for svar!
Du har ingen chance for at klare den trappe med 250 cm trappehul, hvis den skal være komfortabel, desværre. 
Omtrent sådan dimensionerer man ifølge urgamle regler (som også disse kan diskuteres *):
For normal skridtrytme opnås en passende dimensionering af indendørstrapper ud fra formlen
2h + d = 610 - 630 mm,
hvor n er trappetrinnets højde og d er dets dybde. For ydertrapper kan tallet, som formlen giver, være større, dog ikke over 660 mm.
Trappe som forbinder et opholdsrum med et andet h <= 190 d >= 250
Indendørstrappe i andre egentlige brugsrum h <= 180 d >= 270
(frisk copy&paste (+ modificeret) fra medlemmet Strixx
)
Så din trappe bliver passende mindst 17 trin høj og dermed en stigningshøjde på 194.
trindybdde = 610-2*194 = 222.
16 * 222 = 3,55 meter trappehul. Og denne trappe vil garanteret opleves som stejl og uhandy, et trappetrin mere og en anelse dybere forkanttrin ville ikke skade.
* http://www.arkitekt.se/s10268
Omtrent sådan dimensionerer man ifølge urgamle regler (som også disse kan diskuteres *):
For normal skridtrytme opnås en passende dimensionering af indendørstrapper ud fra formlen
2h + d = 610 - 630 mm,
hvor n er trappetrinnets højde og d er dets dybde. For ydertrapper kan tallet, som formlen giver, være større, dog ikke over 660 mm.
Trappe som forbinder et opholdsrum med et andet h <= 190 d >= 250
Indendørstrappe i andre egentlige brugsrum h <= 180 d >= 270
(frisk copy&paste (+ modificeret) fra medlemmet Strixx
Så din trappe bliver passende mindst 17 trin høj og dermed en stigningshøjde på 194.
trindybdde = 610-2*194 = 222.
16 * 222 = 3,55 meter trappehul. Og denne trappe vil garanteret opleves som stejl og uhandy, et trappetrin mere og en anelse dybere forkanttrin ville ikke skade.
* http://www.arkitekt.se/s10268
Senest redigeret:
Her findes en lommeregner: http://www.blocklayer.com/Stairs/ Man plejer at have cirka to trinhøjder + en trindybd=60-65 cm. trin skal være mindst 25 cm brede, gerne mere. Med en så stor højde og kort åbning må du nok have en vinklet eller U trappe, ellers bliver den for stejl. Hvis du har så høj loftshøjde, kan du måske have et eller to trin "inden" åbningen, eller kommer den for langt ind i rummet da?
Medlem
· Västmanland
· 9 indlæg
Tak for svarene, det bliver til at tænke om. Kommer aldrig til at få plads til trappen i køkkenet.
Klik her for at svare