Er i gang med at renovere soveværelset og har derfor åbnet op for to døre mod kattvinden. Døråbningen er ca. 170x60 cm.

Nå, jeg snedkerede to dørkarme af regeltræ 75x45 med to tværslag. Tanken var at beklæde disse med masonit og derefter tapetsere dem. Da jeg byggede dem, var der ingen problemer, de blev lige og fine og passede perfekt. Men nu har de stået i 3-4 uger, og nu er de skæve som bare pokker... Jeg syntes, jeg var dygtig ved at lade træet ligge i over en uge, før jeg byggede dørene for at undgå problemer som dette.

Så nu er jeg tilbage til start... Er der nogen, der kan give nogle gode råd om, hvordan jeg skal gøre for at få succes? Brug listevirke i stedet for almindelige reglar? Dimension?

• Synes
Titti65 og 3 andre
  • Laddar…
I
Først og fremmest skal du ikke bruge homogent tømmer til rammeværket. Så snart vil lågerne slå sig, fordi tømmeret vrider sig p.g.a. forskellige temperatur p.b.s. omkring lågerne. Næste fejl er at undlade at fugtspærre dørbladet. Tredje fejl er at undlade at gøre bladet momentstift i hjørnerne ved at bruge forkert materiale på indersiden mod katteloftet. Gør i stedet sådan her.

Køb nye regler. Forslagsvis 45x70. Sav dem til i længde for dørbladets ydermål. De behøver ikke at være gerede i hjørnerne eller 'halv-om-halv'-savet eller tappet sammen. De kan gå stumt mellem yderkanterne, og vælg da gerne den længste side som korteste mål. Dvs. lad de korte regler gå ud til langsidernes kanter, så langsidernes regler bliver 2 gange regeltykkelsen kortere.

Flæk derefter reglerne langs 70 mm-siden til 2 styk 34x45 (34+34=68 og 2 mm for savbladets tykkelse). Vær omhyggelig med at nummerere stykkerne parvis og mærke, hvilken der er den samme ende, før flækningen på begge. Tag derefter hver (par-)regel og vend den ene af dem, så endemærkningen kommer til at sidde i den ene ende på den ene og den anden i den anden ende på den samlede 45x68. Vend derefter den ene 180 grader, så den får den savede side udad og den høvlede indad mod den savede på den anden parregel. Lim og skru dem sammen. (Metoden kaldes vendelimning med sturtning.) Nu kan tømmeret vride sig, men vridningen hæmmes af, at årringene modvirker hinanden, og den sammenlimede regel vil forblive lige.

Skær derefter dørbladets mål ud af en 12 mm K-plywoodplade. Vend den bedste side nedad (skal være ind mod katteloftet) og læg rammetømmeret ovenpå med lim på reglerne. Klem fast med tvinger og skru fra den anden side med vfz-skruer. Forslagsvis FH 40x4. Plywooden er i sig selv allerede vendelimmet gennem krydsede finerretninger og bevarer derfor stivheden parallelt med pladens plan og i kombination med den vendelimmede ramme bevarer den også formen vinkelret mod pladens plan.

P.S. Vil du have et virkelig formstift dørblad, kan du udskifte 12 mm K-ply med almindelig 15 mm krydsfiner, som er helt plan fra fabrikationen. Koster lidt mere og vejer lidt mere, men bliver meget bedre. D.S

Drej derefter et par solide skruer på 'skrå' (cirka 45 graders vinkel) i hjørnerne. Forslagsvis FH 120x6 vfz og sørg for, at hovedet kommer til at ligge indenfor rammeværkets yderkant.

Fyld rammeværket med isoleringsmateriale. Fastgør en UV-stabiliseret plastfolie (diffusionsspærre) på rammeværket. Beklæd indersiden med ønsket plademateriale, men ikke tyndere end 4 mm hård træfiber.

Hængsler og lukningsbeslag.

På denne måde har jeg bygget industriporte til udendørs brug, bl.a. til Felix i Esløv for mange år siden, og så vidt jeg ved, holder de endnu, medmindre de er blevet kørt ned med en gaffeltruck :D

• Synes
elare og 95 andre
  • Laddar…
Byggeren: Tamejsjutton så finder jeg det ene efter det andet suveræne indlæg fra din side!

Ved en tilfældighed skal jeg selv lave en dør (nårsomhelst... skal bare afslutte 999 andre projekter) og dette var jo præcis hvad jeg havde tænkt at spørge efter.

Dine indlæg hæver kvaliteten på forummet betydeligt!

• Synes
Timbo021 og 11 andre
  • Laddar…
Man takker!

Så var det bare at begynde forfra og gøre det rigtigt denne gang... :-)

Jeg må også sige, som læser på forummet, at jeg er virkelig imponeret over, hvordan Byggaren deler sin visdom og erfaring.

Ikke nok med at der kommer lange forklaringer, der er tilstrækkeligt instruktive og pædagogiske til, at selv vi almindelige kan følge dem, men der kommer også mange. Og det understøttes med (som det i hvert fald ser ud til, jeg er desværre ikke tilstrækkeligt kompetent til at vurdere det selv :( ) rigtig grundige kundskaber inden for det meste, der har med byggeteknik at gøre. Har Byggaren ikke noget arbejde at passe, men sidder bare foran computeren og scanner forummet for spørgsmål, som han kan besvare? Sådanne mennesker i et forum er i hvert fald guld værd.

Hurra for Byggaren! :)

• Synes
Markus P og 10 andre
  • Laddar…
I
olni65 sagde:
Jeg må også sige, som læser på forumet, at jeg er rigtig imponeret over, hvordan Byggaren deler ud af sin visdom og erfaring.

Ikke nok med at der kommer lange oplæg, tilstrækkeligt instruktive og pædagogiske til at selv vi almindelige kan følge dem, men der kommer mange også. Og det bakker op med (som det virker i hvert fald, jeg er desværre ikke tilstrækkelig kompetent til at vurdere det selv :( ) rigtig grundige kundskaber inden for det meste, der har med byggekunskap at gøre.
Har Byggaren intet job at passe, uden sidder bare foran computeren og scanner forumet for spørgsmål, som han kan svare på? Sådanne mennesker i et forum er i hvert fald guld værd.

Hurra for Byggaren! :)
Nej. Byggaren har i dag intet job at passe. Jeg er pensioneret i snart 6 år tilbage i tiden. Gør lidt småjob nu og da for at holde mig ajour efter et arbejdsliv som byggare i >40 år, alt fra lotterikisoker til kernekraftværker. Snedkerer også en hel del til eget og andres behov. Det er rart at kunne tage det i eget tempo og slippe for stress. Desuden... I ved det der med først at instruere andre om, hvordan det skal gøres og så alligevel få gøre det selv :rolleyes: Det slipper jeg for nu + at jeg slipper for at have personalansvar for X antal ansatte. Jeg har kun mig selv at tage hensyn til udover familien og to katte. Derfor har jeg lidt tid at spilde her.

• Synes
  • Elsker
  • Haha
sofftis og 31 andre
  • Laddar…
imported_Byggaren sagde:
Klyv så derefter reglarna på langs på 70 mm siden til 2 stycken 34x45 (34+34=68 och 2 mm för savklingens tykkelse). Vær nøje med at nummerere stykkerne parvis och märk ud hvilket som er samme ende før klyvningen på begge. Tag så hver (par-)regel och vend den ene af dem så att endemärkningen kommer att havne i den ene ende på den ene och den anden i den anden ende på den sammenlagte 45x68. Vend derefter den ene 180 grader så att den får den sagede side udad och den høvlede ind mod den sagede på den andre parregel. Lim och skru sammen dem. (Metoden kaldes vendlimning med störtning.) Nu kan virket vride sig, men vridningen hindres af att ådringen modvirker hinanden och den sammenlimmede regel kommer att blive rak.
Byggaren
Bare for att teste så har jeg savet isär og limet et antal reglar ihenhold til denne metode. Og jeg er ekstremt tilfreds med resultatet!! De har alle holdt formen utroligt godt trods att de sikkert har tørret en del siden november når jeg limet ihop dem. Utrolig trevlig metode som jeg vil bruge mere i fremtiden.

• Synes
Ancha og 1 anden
  • Laddar…
Ej, hvilken perfekt instruktion! Tror du, at man klarer det, hvis man er totalt ny til snedkeri også, hvis man sørger for at have godt med tid og sådant...?

Hvilken lim skal man bruge, almindelig trælim eller? Og hvis man har tænkt almindelige indvendige døre, til soveværelse og sådant, kan man vel droppe UV-stabiliserende plastfolien, eller? Fungerer denne metode til at bygge, hvis man vil have døre, der er 270 cm høje også?
Er det forresten mere kompliceret at lave dør til toilet end almindelige døre? Der skal jo til en låseanordning fx....? Er det kompliceret at få fikset, tror du?

I
Frugan sagde:
Åh, hvilken perfekt instruktion! Tror du, at man klarer det, hvis man er helt ny til snedkeri også, hvis man sørger for at have god tid og sådan...?

Hvilket lim skal man bruge, almindeligt trælim eller? Og hvis man har tænkt almindelige indvendige døre, til soveværelse og sådan kan man vel springe UV-stabiliserende plastikfolien over eller? Virker denne metode at bygge, hvis man vil have døre, der er 270 cm høje også?
Er det i øvrigt mere besværligt at lave dør til toilet end almindelige døre? Der skal jo tilføjes en låseanordning f.eks....? Er det besværligt at få til, tror du?

Hvis du ikke prøver og træner, vil du aldrig klare det.

Det er ingen større vanskelighed at klyve en lægte med en almindelig håndholdt elektrisk rundsav. Sørg bare for, at klingen er skarp (ellers fliser savsnittet, som det også kan gøre, hvis man skubber savklingen fremad under for stort tryk) og brug helst en høvletandklinge og sørg for, at anslaget følger kanten, som det skal, så begge halvdele bliver lige brede/tykke.

Har du adgang til (maskinel) planhøvl, kan du bagefter køre begge stykker med den savede overflade opad mod kutteren for at få dem lige tykke/brede.

Det spiller heller ingen større rolle, hvor høj døren skal laves, så længe det ikke drejer sig om >4,5 m. Og det er ikke mere besværligt at lave en toiletdør end en indvendig dør. I begge skal du lægge en forstærkning (træklods), hvor udsparingen til låsekassen skal laves.

Besværlige døre at lave er derimod gammeldags fyldningsdøre, da de kræver en overfræser eller vertikalskærer med profilskærestål og notfræserstål med modfræserstål. Man vil jo gerne have, at de ikke ser ud som en træfiberskive eller planke i dørbladet.

Til høvlet træ anvendes altid almindeligt trælim af god kvalitet. Til uhøvlet træ og tap i hul anvendes PU-lim.

• Synes
Fixarlasse Dalarna og 1 anden
  • Laddar…
Hvad mener du om også at gøre halv i halv, når man alligevel er i gang? - Jeg mener, at man har en gylden mulighed, når man alligevel skal kløve og vendlime. Så er det jo bare at forskyde limningen en regelbredde, så får man halv i halv med automatik. Er det en dårlig idé? Og i så fald hvorfor?

I
mattiasp sagde:
Hvad mener du om også at gøre halvt i halvt, når man alligevel er i gang? - Jeg mener, man har en gylden mulighed, når man i hvert fald skal kløve og vendlime. Så er det jo bare at forskyde limningen en regelbredde, så får man halvt i halvt med automatik. Er det en dårlig idé? Og i så fald hvorfor?
Forstår ikke rigtig, hvordan du mener med at forskyde en regelbredde. Kan du vise med en skitse?

Pointen med at kløve, styrte og vendlime samme regel er, at de spændinger, der er i træet, bliver lige store, når delene er taget fra samme stykke. Det gør de ikke, hvis du tager to forskellige stykker og gør det samme med, altså ikke lige i det lange løb.

Fantastisk godt tip! Takker!
Nogle spørgsmål dog, hvis jeg vil pynte en side med noget træ efter hele fundamentet, skal jeg gøre det samme på den anden side?
K-krydsfiner? Hvad står K for?
UV-stabiliseret plastfolie (diffusionsspærre), er det det samme som den saunafolie uv sort man kan købe f.eks. på byggmax, eller noget helt andet?
Sidste novice spørgsmål:
Jeg vil gerne jerntilkalkulere min stalddør, er det noget, der kan anbefales, eller beskytter det måske ikke tilstrækkeligt?
/U

• Synes
Ibf
  • Laddar…
I
Pastejja sagde:
Fantastisk gode tips! Takker!
Nogle spørgsmål dog, hvis jeg vil pynte til en side med noget træ efter hele grundlaget, skal jeg gøre lignende på den anden side?
Nej. Ikke hvis du bare skruer det fast uden lim.

Pastejja sagde:
K-krydsfiner? Hvad står K for?
K=konstruktion

Pastejja sagde:
UV-stabiliseret plastfolie (diffusionsspærre), er det det samme som den sauna folie uv sort man kan købe f.eks. på byggmax, eller noget helt andet?
Nej. Det er noget andet. UV står for ultraviolett, en bølgelængde der nedbryder plast og gør den skør. Almindelig UV-stabiliseret plast til inderside i ydervæg plejer at være klar eller svagt blåfarvet. Kig efter typegodkendelsesmærket, en gaffel.

Pastejja sagde:
Jeg vil gerne jerngallere min yderdør til stalden, er det noget, der kan anbefales eller beskytter det måske ikke tilstrækkeligt?
/U
Det holder godt og kan anbefales. Den eneste ulempe er farven, som bliver sølvgrå med tiden.

• Synes
Lumberjod
  • Laddar…
Tak for svarene! Utroligt hvor meget jeg har fået lært i dag. Nu kan jeg jo knapt vente på at komme i gang og prøve..
Meningen med järnvitriolen var netop, at det skulle blive smukt gråt..
/U

Har læst og overvejet dette grundige indlæg og planlægger sandsynligvis at bygge en dør til friggebodens grovlagringsdel med byggerens specifikationer. Overvejer dog lidt, hvordan jeg laver en fornuftig karm, og hvordan man gør med hængsler og hvor stort mellemrum der er nødvendigt mellem dør og karm, for at den kan åbnes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.