Hej !
Jeg har planer om at bygge et stort spisebord 240x110 i MDF.
Skal have såkaldte "string" ben i kromet metal.
Problemet er, hvordan jeg skal undgå, at bordet svajer med en sådan stor spændvidde?
Det skal være ca. 200 i mål mellem benene for at få plads til 3 af vores stole.
Tænkte først at lave det i 22mm MDF, men det findes ikke her i Kiruna.
Testede med både 16mm og 19mm MDF, men de plader svajede ret meget.
Vil absolut ikke bygge en ramme med reglar under, hvis de skal være maks ca. 15mm tykke for ikke at kunne ses fra siden. Så en ev. løsning bliver at bede en svejser lave en ramme af profiljern, men det føles lidt omstændigt at begynde med.
Hvor meget stivere ville det blive, hvis jeg limede og skruede 2 stk. 12mm eller 2 stk. 16mm MDF sammen?
Eller har I nogle andre tips?
Det behøver nødvendigvis ikke være af MDF, men jeg skal sprøjtemale det, så MDF føles mest egnet.
Mvh Kemi
Jeg har planer om at bygge et stort spisebord 240x110 i MDF.
Skal have såkaldte "string" ben i kromet metal.
Problemet er, hvordan jeg skal undgå, at bordet svajer med en sådan stor spændvidde?
Det skal være ca. 200 i mål mellem benene for at få plads til 3 af vores stole.
Tænkte først at lave det i 22mm MDF, men det findes ikke her i Kiruna.
Testede med både 16mm og 19mm MDF, men de plader svajede ret meget.
Vil absolut ikke bygge en ramme med reglar under, hvis de skal være maks ca. 15mm tykke for ikke at kunne ses fra siden. Så en ev. løsning bliver at bede en svejser lave en ramme af profiljern, men det føles lidt omstændigt at begynde med.
Hvor meget stivere ville det blive, hvis jeg limede og skruede 2 stk. 12mm eller 2 stk. 16mm MDF sammen?
Eller har I nogle andre tips?
Det behøver nødvendigvis ikke være af MDF, men jeg skal sprøjtemale det, så MDF føles mest egnet.
Mvh Kemi
Ojojoj...
Her sidder jeg i den anden ende af landet med præcis de samme tanker.
Skal du også have dit bord ellipseformet, eller?
Jeg havde faktisk tænkt mig at bruge to plader og lime + skrue dem sammen.
For yderligere at gøre det hele stivere, tænkte jeg at lime og skrue to "strimler" af eg
eller en anden hård træsort på undersiden, i bordets længderetning.
Målene for disse tænkte jeg skulle være ca. 22x70 (hxb).
På denne måde tror jeg i hvert fald, at jeg lykkes med at få en stærkere konstruktion, uden svigt.
mvh
Daniel
Her sidder jeg i den anden ende af landet med præcis de samme tanker.
Skal du også have dit bord ellipseformet, eller?
Jeg havde faktisk tænkt mig at bruge to plader og lime + skrue dem sammen.
For yderligere at gøre det hele stivere, tænkte jeg at lime og skrue to "strimler" af eg
eller en anden hård træsort på undersiden, i bordets længderetning.
Målene for disse tænkte jeg skulle være ca. 22x70 (hxb).
På denne måde tror jeg i hvert fald, at jeg lykkes med at få en stærkere konstruktion, uden svigt.
mvh
Daniel
Det vil være svigt i det, selvom det er 30mm desværre, men for at minimere det kan I altid lægge et par massive fladjern under på fx 15x80 (hvis I ikke kan øge tykkelsen altså).
Jeg limede 2 stk. 16mm MDF-plader sammen til vores spisebord, og det svajer ikke. Det er ganske vist "kun" 180 cm langt. Men du kan jo vælge 19 eller 22mm i stedet til din længde på bordet. Vi satte også krombelagte "Stringben" på bordet.
Billeder finder I her:
http://inspirationsdesign.blogg.se/2008/may/stolarna-vi-kopte.html#comment
Billeder finder I her:
http://inspirationsdesign.blogg.se/2008/may/stolarna-vi-kopte.html#comment
Kiggede hjemme hos mor & far i aften...
De har et ellipseformet "købebord" med ca. 22mm birkelamineret MDF.
Anslået 160 cm mellem benene på det.
Bliver det virkelig så meget svagere, hvis man laver det 200???

Har du sprøjtet eller rullet bordet?
Og benene er fra Ilva?
Også helt utroligt off-topic, men kan du spørge konen/kæresten, hvilken font hun har til teksten "Inspiration & design" i logoet??? Det ser ud til at være hendes blog...
Der er meget at læse der... Gemmer vi blandt "favoritter"...
//Daniel
Anslået 160 cm mellem benene på det.
Flot bord, men det ser ud til, at damerne er sneet ind på stolene i vedhæftede link...matte75 sagde:
Og benene er fra Ilva?
Også helt utroligt off-topic, men kan du spørge konen/kæresten, hvilken font hun har til teksten "Inspiration & design" i logoet??? Det ser ud til at være hendes blog...
Der er meget at læse der... Gemmer vi blandt "favoritter"...
//Daniel
For at holde et slankt indtryk (hvilket jeg formoder, at du vil have) kan man fræse en snæver fasing på undersiden langs kantenKemi sagde:
Jeg har sprøjtet bordet, benene kommer helt rigtigt fra Ilva. Skal høre kæresten om skrifttypen.DeEss sagde:Tjekkede hjemme hos mor & far i aften...
Omtrent 160 cm mellem benene.
Flot bord, men det ser ud til, at damerne er blevet vilde med stolene i det vedhæftede link...
Og benene er fra Ilva?
Også helt utroligt off-topic, men kan du spørge konen/kæresten hvilket font hun bruger til teksten "Inspiration & design" i logoet??? Det ser ud til at være hendes blog...
Der var en del at læse der... Gemmer vi blandt "favoritter"...
//Daniel
Synes nok ikke så godt på billederne, jeg linkede til, men jeg har fræst sådan, som du tipser om. Det snyder øjet lidt, så pladen ser lidt mere smidig ud.lajsiiwan sagde:
Nu er jeg ikke Mattes sambo men skrifttypen lader til at være Mistral.DeEss sagde:
Der findes en tjeneste kaldet WhatTheFont som kan identificere skrifttyper fra for eksempel et screenshot.
http://new.myfonts.com/WhatTheFont/
Ja, jøsses - her sidder man med hundreder af skrifttyper i computeren og så er det en standard skrifttype!manose sagde:
Kiggede på WhatTheFont i går aftes, men ikke grundigt nok åbenbart
Tak for hjælpen!
//Daniel
Klik her for at svare