Vi spekulerer på et hus, hvor de sandsynligvis har revet en bærende væg ned og erstattet med en for svag bjælke, hvilket har medført, at den har bøjet sig (se vedhæftede billede).
Min tanke er derfor at fjerne bjælken og bygge en bærende skillevæg i stedet.
Jeg forstår, at det er umuligt at give et præcist svar ud fra et billede, men hvad kan dette indebære? Kan det være tilstrækkeligt at bygge en bærende skillevæg, eller kan dette have påvirket noget ud over bjælken, såsom spær etc.?
Hvad kan et groft omkostningsbillede være for at udbedre dette? Bjælken er formentlig 4 m lang.
Af billedet at dømme, ser det ud til at være en betydelig sætning, men måske "snyder" billedet lidt ... gætter på omkring 2-3 cm sætning ellers?
Det virker som om, man ikke har brugt en limtræsbjælke, men kun almindelige planker, eller alternativt en for spinkel limtræsbjælke. Hvis det er tilfældet, burde det være muligt at løse ved at udskifte bjælken til en med korrekt bæreevne.
Er der en etage mere ovenover, eller et loft med spær?
Hvis der er spær direkte ovenover, der hviler på bjælken, så tjek også taget, det har sandsynligvis også sat sig. Men det burde rette "sig selv", når I får en korrekt bjælke på plads.
Er der en etage ovenover, vil der ske visse bevægelser i døre og vægge, men det kan løses med "kosmetiske" indgreb
Men tag mit ræsonnement her som spekulationer, det skal ses på stedet for at give et relevant svar på tiltagene. Omkostningerne er svære at udtale sig om (afhænger meget af, hvad I kan klare selv), men hvis en ny bjælke er nok, burde det være håndterbart.
Prøv at få en kyndig person ud, som kan tage et kig og give lidt mere fakta, end jeg kan
Jo, men det er nok ret tæt på sandheden, ville gætte på, at det drejer sig om nogle centimeter som du skriver.
Der er en loft ovenover, så spærerne hviler på bjælken. Taget var snedækket nu, så det var svært at afgøre, om det også havde sat sig, men det føles ret sandsynligt som du skriver.
Tanken er at bygge en bærende indervæg i stedet for bjælken. Så må man måske skubbe "taget" op med reglerne i den bærende indervæg.
En rimelig nedbøjning ved 4 m spændvidde er 1/300, dvs. 13 mm. Det er lidt mærkeligt, at tagspærene forårsager en så kraftig nedbøjning, hvis loftet er uindrettet. Byggeår kan forklare en hel del, fotos fra loftet kan forklare meget.
Ja det er meget mærkeligt, kiggede hurtigt på loftet under fremvisningen, og det er uindrettet. Det eneste der ligger ovenpå bjælken udover spær og taget er spånisolering og en smal gangbro af planker.