Hej
Planlægger at bygge en altan og vil gerne have tips til, hvordan jeg skal tænke omkring fastgørelse og dimensioner. Har ikke den fjerneste idé om, hvordan man beregner belastning osv...
Tanken er at bygge altanen ca. 2,5x2m, og for at aflaste tømmerstammen sætte "støtteben" på altanen.
Det er liggende tømmerstamme, og jeg skal desuden save op til altandøren.
Rækker det med 10x10cm firkantet som støtteben? Kan sætte alt fra 2 til flere...
Hvordan sikrer man fastgørelsen i tømmermuren?
Hvilken dimension til altanrammen ville I vælge?
Planlægger at bygge en altan og vil gerne have tips til, hvordan jeg skal tænke omkring fastgørelse og dimensioner. Har ikke den fjerneste idé om, hvordan man beregner belastning osv...
Tanken er at bygge altanen ca. 2,5x2m, og for at aflaste tømmerstammen sætte "støtteben" på altanen.
Det er liggende tømmerstamme, og jeg skal desuden save op til altandøren.
Rækker det med 10x10cm firkantet som støtteben? Kan sætte alt fra 2 til flere...
Hvordan sikrer man fastgørelsen i tømmermuren?
Hvilken dimension til altanrammen ville I vælge?
Jeg kunne jo beskrive, hvordan det var i mit hus, så du ved, hvordan man ikke skal gøre...
Men det var jo ikke det, du spurgte om.
Men det var jo ikke det, du spurgte om.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, hvis de ikke er for lange (mere end en etage). Som bærebjælke på forkanten har du brug for 45x220 C 24 træ. Til gulvbjælker mellem bærebjælke og tømmermur er det nok med 45x145 c 24. Altaner skal dimensioneres for en såkaldt nyttig last (personer og evt. møbler) på 3,5 kN/kvm, dvs. ca. 350 kg/kvm, hvilket er ret meget.O OTTO_75 sagde:
Klik her for at svare