Jeg er i færd med at bygge en bænk til mit akvarium på 160 liter (målene er 100x40 cm).
Selve bænkepladen består af to sammenlimede og sammenskruede hylder af stavlimet nordisk fyr med en tykkelse på 18mm hver.
Disse hviler derefter på et par lecablokke (15x19x59 cm), i alt 9 stk. lecablokke ifølge tegningen nedenfor:
(set ovenfra. Den stiplede er den del af lecablokken, der skal kappes. Alle blokke er af samme mål, står forkert i tegningen)
Det jeg undrer mig over er, om dette vil holde på en sikker måde. Bemærk, at i højre ende af hylderne ligger der to stabler af lecablokke, mens der i venstre side kun er én stabel. Dette bør vel ikke have nogen betydning, vel?
Gabet under bænken bliver på 26 cm, hvilket er nødvendigt, da pumpen skal stå der.
jeg har et 350 liters akvarium med meget sten i, som står på en hjemmebygget bænk af MDF. Det er en 19mm plade på toppen, derefter tre plader på højkant og så en som bund, under det en trærække med justerbare fødder.
Hej thomasx, tak for svaret! Pludselig føler jeg mig mere rolig. Og lidt imponeret over dit bygge faktisk.
Jeg indser nu, at to hylder på i alt 36mm måske er at tage i, hvis dit 350 liters klarer sig med 19mm MDF. At lecablokkene skulle give efter er jo ikke engang værd at overveje.
Mit akvarie er i helglas, altså ingen bundramme eller lignende. Kan det ændre, hvordan jeg bør tænke?
Ingen problem overhovedet, men det vigtige er at sørge for, at alt er i niveau. Et "vridet" akvarium har det ikke godt.
Leca er meget stabilt, da du får stor kontaktflade med gulvet, og det minimerer risikoen for krængninger, hvis du skulle få bølger i akvariet. Men det gælder kun 160 liter, hvilket ikke er specielt meget.
Tak ichgary. Ja, jeg skal lade en krydslaser afgøre sagen, når bordet er færdigbygget. Tak for tipset!
Jeg er begyndt at indse, at 160 liter ikke er så voldsomt meget. Vægten er egentlig ikke mere end mig og en ven sammen, og så lyder det straks meget mere håndterbart.
Det vigtigste af alt er, at pladen ikke er skæv, især når du har et helglasakvarium, og at det ikke bliver skævt, når du belaster det ved at fylde det med vand. Du bør også lægge en flamingoplade mellem akvariet og pladen, eftersom du stiller et helglas på en plan plade, 5-10mm tyk er tilstrækkeligt. Alt dette for at undgå, at bunden skal revne.
Nej præcis, den skal være helt plan. Jeg har stødt på udtrykket "det er hjørnerne, der bærer akvariet" og tolker det som, at det ikke er hele verden, hvis der, som i min tegning, måske måske måske er mindre tryk under de 26 centimeter end i resten af overfladen. Værre i så fald med en opbuling i samme overflade, antager jeg.
Jeg har bestilt et akvarieunderlag, som jeg skal lægge under. Lidt mere gummiagtigt end et liggeunderlag, ellers var der nok ikke så stor forskel. Tak igen for tips og tanker!
Stemmer, det er ret almindeligt med ramakvarier, og der er jo alt undtagen kanten rundt om bunden fritsvævende. Så stiller man ofte disse på alu-stel som "bare" har ben i hjørnerne og med jævne mellemrum langs langsiderne.