tommib
Nej, jeg er desværre meget tvivlsom på, at det er nok. Dette siger jeg i al velmening, projektet er skithäftigt, og jeg vil virkelig ikke tisse på din parade, men jeg tror ikke, at det vil blive godt med de der mål.

Som en entusiastisk sauna-bader sætter jeg meget pris på forrummet, hvor man skifter og kan afkøle sig lidt. At skifte med en brændeovn i midten af rummet vil være besværligt, og det bliver ikke så meget afkøling. Kigger man på dine fine inspirationsbilleder, ser man, at der er betydeligt større områder omkring ildstedet.

Er det ikke muligt at bygge det større? Som at bygge et halvtag mod højre som en forlængelse af rummet udenfor saunaen og have grillhytten der. Det bliver jo så ikke en grillhytte som sådan, men en grillplads under tag, men det kunne måske lade sig gøre med gardiner af sejldug, som man kan trække for, hvis det blæser. Eller er det muligt at gøre hele huset større? Hvis du kunne fordoble størrelsen, tror jeg, det ville blive rigtig godt. Du lægger en til magen til grundplanen nedenfor billedet ovenfor, så du får sauna oppe til venstre, omklædningsrum nede til venstre og et stort alrum til højre, som bliver grillhytten. Selv i det tilfælde tror jeg, at du skal have grillen nær den højre væg og møblere som et U omkring den. Nederst til venstre kunne du så have en arbejdsbænk og nogle skabe.

Er der vand og el?

Edit: hurtig skitse. Blev vist fejlroteret, men sauna oppe til højre i billedet. Ja, du forstår nok.

Håndtegnet skitse af en grundplan med sauna øverst til højre, markeret ildsted og rumlayout. Blyantstreger og noter.

• Synes
BengtH
  • Laddar…
B
Jeg plejer fysisk at markere stedet i spørgsmålet, med bænke eller lignende, så man kan se, hvilken overflade man virkelig får. Det plejer at give en vis følelse for, om det er trangt eller ej. Man kan også sætte en presenning op og bygge i 3D på en enkel måde, hvis man vil have en følelse for volumen.

Min fars bastuhytte er nok omkring 15m2, og den bliver udbygget næste år... Den blev ikke stor nok. Så mit råd er: byg ikke for stramt.

C conol sagde:
Tak for dine gode kommentarer.
Helt rigtigt at man sidder for tæt på ilden - skal nok justere dette. Godt også med "grytan" og ordne tilluft fra gulvet.

Her er kommentaren fra kommunen, der gav "byggetilladelse":
"Du behøver ikke byggetilladelse til de planer du har, men hvis du skal installere en brændefyret sauna, så er saunaaggregatet anmeldelsespligtigt til os som ildsted. Men har du elektrisk aggregat, kræves intet. Hvis nogen del kommer nærmere end 4,5 meter fra nabo, skal du have deres samtykke."

Vedhæfter billedet, som jeg ansøgte med [billede]
Der har jeg skrevet sauna og grillhytte - dog ikke direkte skrevet at jeg skal have en åben ildsted i Grillhytten. Havde nok ikke helt klart for mig, da jeg ansøgte.
Saunaen + den åbne pejs vil gøre rummet VARMT! - som flere har nævnt. Ville køre ifølge billedet du ansøgte med, dvs. adskilt sauna og grillhytte med et åbent rum imellem dem. Alt dækket af et fælles tag. Så undgår du også den saunafugtige luft i relax-delen. Det åbne rum kan afskærmes med en fast væg + glasdør eller glasdøre på begge sider.

C conol sagde:
Du kan have helt ret i, at jeg vil for meget. Udover at jeg er en håbløs tidsoptimist, så kan jeg nok også regne med, at jeg er en pladsoptimist :)
Da jeg lavede tegningen, føltes det som om, at der var tilstrækkeligt store overflader. Vil dog gerne have en plads til at lave mad. Jeg har også fantaseret om en pizzaovn i stedet for en åben ildsted. Der er dog noget grundlæggende i at sidde rundt om en ild og lave mad...
Vedhæfter grundmålene. Det burde vel kunne være tilstrækkeligt til at få lavet noget rigtigt godt? :)[billede]
Du har 8,7 kvm til grillhytten, hvilket er omtrent den typiske størrelse for mindre fabrikfremstillede grillhytter, 9 kvm. Ingen problemer der.
Der er meget træk fra et åbent ildsted, så varmen bliver ikke et problem. Fordel også at saunaen tørrer bedre, ikke behov for nogen særlig tilførsel. Det skal jo ikke isoleres og tætnes, vel?
Ildfaste mursten er kun nødvendige på overflader, der er direkte udsat for ilden. Der bliver ikke særligt høje temperaturer i et åbent ildsted, især hvis der skal grilles og ikke bruges som varmekilde.

I IsoJ sagde:
Du har 8,7 kvm til grillhytten, hvilket er omtrent den typiske størrelse for mindre fabrikfremstillede grillhytter, 9 kvm. Ingen problemer der.
Der er meget træk fra et åbent bål, så varmen bliver intet problem. Fordel også at saunaen tørrer bedre, intet behov for nogen særlig tilførsel. Det skal jo ikke isoleres og tætnes, vel?
Ildfaste mursten behøves højst på flader, der er direkte udsat for ilden. Der bliver ikke særligt høje temperaturer i en åben ildsted, specielt hvis det skal bruges til grillning og ikke som varmekilde.
Udekøkken med grill, bageovn og røgovn: https://teeitse-ilmoittautuminen.fi/?contest=photo-detail&photo_id=2474

Plejer det ikke at blive lidt røgfyldt i grillhytter med en ildsted af den type...?
Risikoen er, at I har brug for en sauna bagefter.

/M

Stort tak for velformulerede og engagerede svar. Jeg skal bearbejde dette og se, hvad jeg lander på. Det ville absolut være godt med et forrum til saunaen samtidig med, at det skal være stort nok med ildsted. Det ser ud til, at jeg forlænger skuret på siden, så jeg får plads til et forrum til saunaen, og at det ikke bliver så trangt rundt om ildstedet. Grundkonstruktionen og formålet med byggeriet er at bygge det så enkelt som muligt, da det på årsbasis ikke vil blive brugt så meget. Jeg vil for eksempel have ru brædder som gulv og væg, ingen isolering og lave bænke og indretning i fyrretræ. Noget vil jeg nok lave i birk, som er tørret nu, da jeg lavede en del fine planker af birk, der fandtes på grunden. Jeg vender tilbage med flere billeder, når jeg har et forslag til udbygning. Når det går i gang til foråret, lægger jeg flere billeder op af det faktiske byggeri :-)

En mulighed er jo at have grillpladsen udenfor, lounge/omklædning plus sauna i huset... men det er jo at paja din idé lidt... :thinking:

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Et alternativ er jo at have grillpladsen udenfor, lounge/omklædning plus sauna i huset... men det er jo at ødelægge din idé lidt... :thinking:
Saunaen ligger i Jämtland og grundidéen er at have dette indendørs - specielt ud fra at holde myggene væk. Det er dog hyggeligt at sidde under stjernerne :-) om ikke det var for alle knoterne..

Mm, forstår. Jeg kan godt lide ideen med grillstuga. Men hvad nu, hvis du placerer den lige udenfor? Altså tilgængelig indefra-men på ydersiden. Så får du mere plads inde og rør og andet på ydersiden, ingen røg inde... osv.

• Synes
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Mm, forstår. Jeg kan godt lide ideen med grillstuga. Men hvad nu hvis du sætter den præcist udenfor? Altså tilgængelig indefra, men på ydersiden. Så har du mere plads inde, og rør og andre ting på ydersiden, ingen røg inde... osv.
Det er nok helt klart noget at overveje. Jeg tager dette med og laver en tegning og ser, hvordan det kan se ud. Tak!

En tanke er ikke at have dør mellem sauna og grillstue, men i stedet have dørene fremad, med et trækdæk foran. Pergola med myggenet løser det problem under myggesæsonen.

For som sagt, saunaen er okay, og grillstuen er okay. Det er passagen direkte gennem grillstuen, der ikke fungerer. Den, der skal fra saunaen, forbi de, der sidder ved bålet for at gå ud og bade/rulle sig i sneen, brænder flæsket på grillen.

Tak Anna_H for gode input og tanker.

Jeg har fortsat med at fundere, og mit nye forslag er følgende:
- Jeg udvider siden af grillhytten, så den bliver bredere.
- I stedet for et åbent bål laver jeg en pizzaovn. Det giver en dejlig pejsestemning, og man kan lave mad på en bedre måde, plus det bliver lidt tryggere, hvis man har en låge, man kan lukke.
- Pizzaovnen stikker ud uden for huset, men jeg tænker at bygge den ind på en eller anden måde.
- Jeg indsætter et mindre rum til at klæde om og køle af efter saunaen.
- Indgangen til hytten til omklædningsrummet mellem grillhytten og saunaen. Det bliver dog en lav dør - ca. 160 cm høj. Lidt som en gammeldags sæterstue.
- Jeg vil bruge en masse gamle vinduer, så det bliver lyst og fint mod vandet og udsigten i alle rum.
- Ved at have en dør til hytten kan man arbejde mere effektivt med grillhytten.

Det er i hvert fald så langt, som jeg er kommet nu i tankerne, og jeg er taknemmelig for alle input og kommentarer.

3D-tegning af en bygning med pizzaugn og skiftende område. Strukturer og dimensioner vises, bl.a. breddemål på 3042 mm. Byggeplan over grillstue med pizzarovn, omklædningsrum og panoramavinduer. Skematisk visning af rummenes layout og dimensioner.

• Synes
Swe15 og 3 andre
  • Laddar…
Nu begynder det at ligne noget!
Kør!

• Synes
conol
  • Laddar…
C conol sagde:
Tak Anna_H for gode indspil og tanker.

Jeg har fortsat funderet, og mit nye forslag er følgende:
- Jeg bygger ud på siden af grillhytten, så den bliver bredere.
- I stedet for en åben ild laver jeg en pizzaovn. Det bliver en skøn brafølelse, og man kan lave mad på en bedre måde plus, at det bliver lidt tryggere, hvis man har en låge, som man kan lukke.
- Pizzaovnen stikker ud uden for huset, men jeg tænker, at jeg bygger den ind på en eller anden måde.
- Jeg indsætter et mindre rum til at klæde om og køle af efter saunaen.
- Indgangen til hytten til omklædningsrummet mellem grillhytten og saunaen. Det bliver dog en lav dør - ca. 160 cm høj. Lidt som en gammeldags sæterhytte.
- Jeg vil bruge en masse gamle vinduer, så det bliver lyst og fint mod vandet og udsigten i alle rum.
- Ved at have en dør til at gå ind i hytten kan man arbejde mere effektivt med grillhytten.

Det er i hvert fald så langt, som jeg er kommet nu i tankerne, og jeg er taknemmelig for alle indspil og kommentarer.

[billede] [billede] [video]
Hvordan gik det?

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.