Hej alle sammen!

Jeg har et "projekt" i gang med start de kommende dage, hvor jeg skal i gang med at bygge døre til min kælderindgang. Det ser ud som på billedet, (dog er dette billede ikke min kælder) men i dag har jeg ingen døre der.

Trædør til kælderindgang uden håndtag, rustikke plankebræt og hængelås, omgivet af betonramme, brosten på jorden.

Min indgang er lidt større, hvilket selvfølgelig fører til, at dørene bliver bredere og dermed tungere. Jeg overvejer at bruge gaskolber/gasdæmpere for at lette åbning/lukning, af den type, som man har på bilens bagagerumsklap. Et mere eller mindre let træk opad, og så hjælper kolben med at åbne resten af vejen. Og når man skal lukke det, holder kolben imod og sørger for, at døren ikke smækker i. Jeg tænkte på at bruge ret grove planker til portene, så de kan holde, hvis et legende barn skulle få den idé at gå på portene, selvom man selvfølgelig ikke skal gå der i virkeligheden. Når portene er færdigbyggede, må jeg "veje" dem på en eller anden måde for at se, hvor kraftige kolberne skal være, eller om jeg har brug for flere kolber på hver side.

Hvad tror I om den tanke? Eller findes der enklere løsninger på dette luksusproblem? ;-)

Kan være svært at finde de rigtige stempler i længde og justering af disse. Du skal vel have dørene i hældning, når de er åbne, så de bliver stående, og så skal stemplerne være tilstrækkeligt lange samt kunne foldes væk, når du lukker. Overvejer om denne type hjælperefjedre kan fungere. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorrstangare/dorrstangare-379026/ Der findes jo også den type, hvor man ser spiralfjederen, og hvor man fæster en del i døren og den anden i karmen. En anden variant er at sætte en stolpe med en talje i toppen og en wire fastgjort til døren og en passende vægt i den anden ende. Når døren er lukket, er vægten oppe og hjælper derefter med sin vægt til at trække døren op.

Tak for input!

Alternativet med stolpe og vægt har jeg kigget på, men det falder af æstetiske grunde desværre, da der er et vindue over kælderindgangen, og så kommer stolpen lige foran.

Jeg forestiller mig, at jeg placerer stemplerne på hængselsiden, på undersiden af døren, fastgjort mod betonvæggen, som er støbt sammen med kældertrappen. Længden på stemplet kan selvfølgelig være et problem, men jo tættere på hængselsiden man placerer beslaget til stemplet, jo kortere kan det være. Dog bliver vægten, som stemplet skal løfte, betydeligt større, jo tættere på hængslerne man placerer beslaget. Svært at forklare, men I er sikkert med...! ;-)

Hej!

Hvordan gik det med dine døre? Jeg skal bygge noget lignende, tænkte jeg. Jeg vil meget gerne se, hvordan det blev, og få nogle tips!

Mvh
Philip

Maveric77 Maveric77 sagde:
Tak for input!

Alternativet med stolpe og vægt har jeg overvejet, men det falder af æstetiske grunde desværre, da der er et vindue over kældertrappen, og så kommer stolpen lige foran.

Jeg tænker mig at placere cylinderne på hængslesiden, på undersiden af døren, fastgjort mod betonvæggen, som er støbt sammen med kældertrappen. Længden af cylinderen kan selvfølgelig være et problem, men jo tættere på hængslesiden man placerer fastgørelsen for cylinderen, desto kortere kan den være. Dog bliver vægten, som cylinderen skal løfte, betydeligt større, jo tættere på hængslerne man placerer fastgørelsen. Svært at forklare, men I er sikkert med...! ;-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.