Hej.
Findes der nogen praksis for, hvordan man som en nærrig person bygger et stillads, nogle "regler" man bruger, trædimensioner etc.?
Jeg har en vældig masse lastpaller, jeg planlægger at bruge..
MVH/
Findes der nogen praksis for, hvordan man som en nærrig person bygger et stillads, nogle "regler" man bruger, trædimensioner etc.?
Jeg har en vældig masse lastpaller, jeg planlægger at bruge..
MVH/
Om der findes en praksis ved jeg ikke, men jeg kan beskrive, hvordan jeg gjorde, da jeg byggede min stillads for et par år siden i forbindelse med bl.a. et facadeskift.
Jeg lavede stilladset i to etager, en 2m oppe og den anden 4m oppe. Spirerne lavede jeg af 95x45 og gennemgående M12-bolte og stillede med 2 meters mellemrum. I alt var stilladset cirka 8 meter langt, dvs. fem spirer.
Til gulvet brugte jeg 145x45, som jeg lagde ud og skruede i spirerne. Jeg lavede gulvet cirka en meter bredt. Jeg ville ikke have det meget smallere end det...
Jeg fastgjorde det til væggen på 6 steder, og da var det rigtig stabilt, der var ingen problemer for to personer at arbejde der samtidigt.
Glem ikke at sømme brædder op diagonalt, så hele stilladset ikke kan bukke sammen bare. Og vær omhyggelig med, at spirerne står i niveau, når du rejser dem op. En form for rækværk på øverste etage kan også være passende...
Jeg lavede stilladset i to etager, en 2m oppe og den anden 4m oppe. Spirerne lavede jeg af 95x45 og gennemgående M12-bolte og stillede med 2 meters mellemrum. I alt var stilladset cirka 8 meter langt, dvs. fem spirer.
Til gulvet brugte jeg 145x45, som jeg lagde ud og skruede i spirerne. Jeg lavede gulvet cirka en meter bredt. Jeg ville ikke have det meget smallere end det...
Jeg fastgjorde det til væggen på 6 steder, og da var det rigtig stabilt, der var ingen problemer for to personer at arbejde der samtidigt.
Glem ikke at sømme brædder op diagonalt, så hele stilladset ikke kan bukke sammen bare. Og vær omhyggelig med, at spirerne står i niveau, når du rejser dem op. En form for rækværk på øverste etage kan også være passende...
Har bygget nogle træstilladser. Har først bygget nogle "højben" med rimeligt grove regler 2"6" eller grovere. Tænk et H men med 2 liggende regler. Alt låses med kryds, som kan være i tyndere træ (typ panel). Rejs disse op langs huset og læg planker imellem. Skru fast så det kan løsnes. Krydslås igen mellem højbenene så alt låses.
Hvis du lader en regel på den ene side af højbenene gå længere op, kan du nemt sætte et gelænder på.
Vigtigt er at fastgøre det til facaden, så det ikke kan falde udad (brug f.eks. bånd), og at det står stabilt på f.eks. havefliser.
Men med denne konstruktion har du nok ikke så stor nytte af pallerne... De er ligesom for små. Vi byggede stillads for at lægge taget om og brugte godt nok et par paller til at bygge hylder uden for stilladset til at lægge teglstenene på (som vi genbrugte). Meget værdifuldt ikke at skulle løbe op og ned med det.
Hvis du lader en regel på den ene side af højbenene gå længere op, kan du nemt sætte et gelænder på.
Vigtigt er at fastgøre det til facaden, så det ikke kan falde udad (brug f.eks. bånd), og at det står stabilt på f.eks. havefliser.
Men med denne konstruktion har du nok ikke så stor nytte af pallerne... De er ligesom for små. Vi byggede stillads for at lægge taget om og brugte godt nok et par paller til at bygge hylder uden for stilladset til at lægge teglstenene på (som vi genbrugte). Meget værdifuldt ikke at skulle løbe op og ned med det.
Jeg ville også have brug for at bygge ind over taget, har knækket tag og skal op og reparere en lækage.
Nogen der har en idé om hvordan man gør det?
MVH/
Nogen der har en idé om hvordan man gør det?
MVH/
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,907 indlæg
Enten køber jeg en rigtig stillads og sælger, når jeg er færdig eller så bygger jeg. Jeg starter med det sidstnævnte alternativ. Men der er så meget vedligeholdelse på huset, at det er umuligt at leje, da jeg har tænkt mig at gøre meget selv.
Var ude og handle så jeg kan bygge ligesom billederne. Spørgsmålet er bare, hvad jeg skal gøre, når jeg først er oppe på taget.
Mvh/
Var ude og handle så jeg kan bygge ligesom billederne. Spørgsmålet er bare, hvad jeg skal gøre, når jeg først er oppe på taget.
Mvh/
S
swirve
Elektronikgal
· Östergötland
· 1 511 indlæg
swirve
Elektronikgal
- Östergötland
- 1,511 indlæg
Denne virker fornuftig og tænkte jeg bruge, http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Punkt 1.En bekendt fik en søm gennem kraniebenet, da et hjemmesnedkeret stillads styrtede sammen.
Han blev aldrig sig selv igen.
Siden da har jeg altid anbefalet at købe eller leje et rigtigt stillads.
Andenhåndsværdien er også så høj, at omkostningerne kan blive mindre end omkostningerne til tømmer til et hjemmebyggeri.
Medmindre man bruger nedrivningstræ, og så er man tilbage ved punkt 1.
Han blev aldrig sig selv igen.
Siden da har jeg altid anbefalet at købe eller leje et rigtigt stillads.
Andenhåndsværdien er også så høj, at omkostningerne kan blive mindre end omkostningerne til tømmer til et hjemmebyggeri.
Medmindre man bruger nedrivningstræ, og så er man tilbage ved punkt 1.
S
swirve
Elektronikgal
· Östergötland
· 1 511 indlæg
swirve
Elektronikgal
- Östergötland
- 1,511 indlæg
Med den logik kan man jo ikke bo i et træhus?! Det er klart, at det er muligt at bygge et stabilt og godt træstillads!Jehu sagde:Punkt 1.En bekendt fik en søm gennem kraniet, da et hjemmesnedkeret stillads kollapsede. Han blev aldrig den samme igen. Siden da har jeg altid anbefalet at købe eller leje et rigtigt stillads. Andrehåndsværdien er også så høj, at omkostningerne kan blive mindre end træomkostningerne for et hjemmebyg. Hvis man ikke bruger nedrivningstræ, og så er man tilbage ved punkt 1.
Visst går det bra. Nästan altid,
Logikken er måske at det ikke bliver dyrere at købe en i alu.
Dyrere end alu ville jeg tro.
5x10x1,2 m 8640:- for træet, plus søm, skruer, bolte og andet så.
Lavt andenhåndsværdi.
Logikken er måske at det ikke bliver dyrere at købe en i alu.
Den ställningen blev skabt til den nedbrændte Råda Kirken, når man ønskede at bruge autentiske gamle metoder.swirve sagde:
Dyrere end alu ville jeg tro.
5x10x1,2 m 8640:- for træet, plus søm, skruer, bolte og andet så.
Lavt andenhåndsværdi.
Senest redigeret:

Det besværlige er at bygge en træstillads selv, men det kan lade sig gøre. Stilladset på gavlen tog en dag for mig alene at sætte op, men det regnede alligevel, så man kunne ikke tage taget ned, i øvrigt den eneste dag det regnede i løbet af fire ugers ferie.
Min blev en nødløsning, da det ikke var muligt at leje med kort varsel, og arbejdets stillads var et andet sted, taget skulle jo skiftes i løbet af ferien punktum slut.
Min blev bygget med 45x120 i det bærende, som dørk blev der brugt almindelig råspån, og krydsafstivningerne var 28x70 spredt, alt blev skruet sammen med grove skruer.
Nu ligger alt materialet og venter på, at jeg skal komme i gang med udbygningen af udhuset, så ved man, at man skal bygge noget senere, kan et træstillads faktisk spare en skilling på længere sigt.
Jeg byggede en stillads efter beskrivelsen, der blev linket til tidligere, da jeg skiftede vores tag.
Fulgte den ikke helt slavisk, men det blev ret lignende alligevel.
http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Jeg skruede dobbelte 45x95 sammen til spiror med udtag for 145x45 regel som bar op plankerne.
Gangsbræt af lidt forskellige dimensioner, 45x120, 45x145 og 45x195.
Gjorde stilladset bredt nok til at kunne have kap/gæringssaven på gangsbrættet, hvilket lettede arbejdet utrolig meget, da råsponten blev skiftet.
Blev rigtig stabil at arbejde på, og træet, der blev til overs, har også været til stor nytte bagefter.
Fulgte den ikke helt slavisk, men det blev ret lignende alligevel.
http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Jeg skruede dobbelte 45x95 sammen til spiror med udtag for 145x45 regel som bar op plankerne.
Gangsbræt af lidt forskellige dimensioner, 45x120, 45x145 og 45x195.
Gjorde stilladset bredt nok til at kunne have kap/gæringssaven på gangsbrættet, hvilket lettede arbejdet utrolig meget, da råsponten blev skiftet.
Blev rigtig stabil at arbejde på, og træet, der blev til overs, har også været til stor nytte bagefter.
Har man penge at lægge, så er en Zip-Up stillads eller et facadestillads fra Monzon i alu et fornuftigt alternativ, let at sælge bagefter eller hvorfor ikke gå sammen med 2-3 naboer og købe og beholde 👍