Er der nogen som har prøvet at bygge sin gamle fyrretrappe ind med gipsplader?

Er i gang med at renovere trappen derhjemme og tænkte på at bygge midtergelænderet ind ved at sætte gips på "spaljén" eller hvad man skal kalde pindene i midten. Det er en trappe i klassisk 1977 fyrretræ. Trappetrinene er en anden historie, dette vedrører altså de andre dele af trappen, trappegelænderet som består af typ 100 lodrette 5x2 cm lange fyrrepinde, der sidder med ca. 10 cm mellemrum, som går nedefra kælderen op til overetagen.

Er der nogen, der har bygget en lignende trappe ind og har et billede af, hvordan det blev? Jeg forstår, at det bliver en trappe, der slipper mindre lys igennem, men da den bliver hvid og vil have LED-belysning, bliver det kompenseret, tænkte jeg. Fjerner også de små træstykker, der sidder under hvert trin for at få en mere åben trappe.

• Synes
Carpe8diem
  • Laddar…
Tar også væk de små træstykker, der sidder under hver trappetrin for at få en mere åben trappe.
Hvis du mener dem, der sidder på trappetrinenes inderside, så husk, at de sidder der af sikkerhedsmæssige årsager! Forhindrer små børn i at glide ind eller kravle gennem trappen.
Har ikke gipset en splje før, men jeg ville sørge for, at pladerne er fastgjort til en bjælke både oppe og nede. Så skal du have et fungerende gelænder.

arneswede sagde:
Hvis du mener dem, der sidder på trappetrinnets inderside, så tænk på, at de sidder der af sikkerhedsmæssige årsager! Forhindrer små børn i at glide ind eller kravle igennem trappen. Har ikke gipsede en vippe før, men jeg ville sørge for, at pladerne er fastgjort til en regel både oppe og nede. Så skal du have en fungerende gelænder.
Så skal det nok være ret små unger, det er helt usandsynligt, at en unge skulle glide og falde ned mellem to trappetrin. Og skulle de mod al forventning gøre det, så falder de 2,4 meter. Betydeligt større risiko for, at de ville klatre over rækværket øverst og falde ned.

Som jeg har tænkt at bygge (Se hurtig tegning, ses dårligt hvad der står) så bliver det som indbyggede rækværk i midten af trappen. Så det bliver det fungerende gelænder.

Gipser begge sider af "spaljen", som bliver i alt 7,6 cm tyk med gipsen. Afslutter med en ny 9,5x9,5 stolpe nede, ovenpå gipsen lægger jeg et 9,5x2 cm låg, som bliver gelænderet.

Tror dette bliver pænt. Er bare lidt bekymret for, at det kan føles indelukket og u-luftigt, det var derfor, jeg gerne ville have et billede, hvis nogen har. Alle ser dog ud til at have åbne luftige trapper nu om dage...

• Trætrappe med indbyggede gelændere, grønne vægge og markerede detaljer om tæppeplacering og mål; planlagt lukket design for sikkerhed.
  • Synes
Mackepacke
  • Laddar…
Tror ikke at rækværket bliver stabilt nok og at gipsen vil revne i spartlede samlinger. Det er dog bare hvad jeg tror, det kan lige så godt fungere.

jeppeknaster sagde:
Tror ikke at rækværket bliver stabilt nok og at gipsen vil revne i spartlede samlinger. Det er dog kun hvad jeg tror, det kan lige så godt fungere
Der bliver ingen samlinger. Sætter hele plader.
Rækværket er stabilt i dag og bliver nok ikke mindre stabilt med gipspladerne.

Har allerede klædt en del ind og sat en stolpe op.
Venter kun på LED-belysningen, så bygger jeg hele molevitten ind.
Jeg skal tage nogle billeder, så kan I komme med jeres meninger...

Skal ikke udtale mig om, hvordan du bærer dig ad, men jeg kan love, at det bliver flot, og maler du hvidt, bliver det ikke for mørkt. Naboen har gjort det, step-kit i eg, en tynd egetræsbræt på toppen af det hvidmalede dækkede rækværk, hvidmalede vægge og et antal væglamper. Her har vi ikke kælder, så han satte hele stødtrin og lavede et skab under trappen desuden.

Så her omtrent, you got the idea.
Bliver endda mere stabil end før takket være stolpen og den helskruede gipsskive i de gamle rækværkspinde.

Venter som sagt bare nu på LED-spotsene.

Nogen der har en god idé til hvordan jeg skal tænde dem? Kan ikke bestemme mig.
Overvejer at have dem styret med timer eller mørkestyring så de tændes automatisk når det bliver mørkt? Eller måske med bevægelsessensor?
Jeg kunne have dem styret med lysknappen, men det bliver lidt besværligt at få indsat nye afbrydere, da det er trappeafbrydning med tre etager.

• Trætrappe med stolper og gipsplader i et rum, oplyst af væglampe; overvejelse om LED-spot lysstyring.
  • Trappeopgang med trægelænder, gipsplader mellem stolperne. Venter på LED-spots. Diskuterer tændingsmetoder som timer, mørkestyring eller bevægelsessensor.
arneswede sagde:
Om du mener dem som sidder på trappestigens inderside, så tænk på, at de sidder der af sikkerhedsårsager! Forhindrer små børn i at glide ind
Tror ikke det er så meget sikkerhedstanke men måske mere som en forstærkning så trinnene ikke fjærer for meget når de belastes.
Man skal tænke sig om et øjeblik, inden man river ned for ikke at få følgeproblemer :). Tror ikke, at man har sømmet de små brædder ind kun for dekorationens skyld, og måske er trappeophæng beregnet ud fra, at de er der og dæmper knirkende lyde?

gaia sagde:
Tror ikke det er så meget sikkerhedstankegang men måske mere som en forstivning så stigen ikke fjeder ned for meget når de belastes.
Man må tænke en stund før man river for ikke at få følgeproblemer :). Tror ikke, at man har sømmet de små brædder ind udelukkende for dekorationens skyld, og måske er trappeophængningen beregnet ud fra, at de er der og dæmper knirken?
Max åbning mellem trinene må være maks 10 cm, vores trappe har 14 cm.

Da vi inspicerede huset, fik vi et notat om, at der var for stor åbning.

Min lille søn kan lide at dingle med benene gennem trappen, så vi har en låge oppe og nede.

Men hvis han snubler i trappen, ville turen nok følge trappen nedad.

Nye trapper ser ud til at have nylon skiver mellem plantrinet og listen for at undgå, at det knirker.

Forstærkning tror jeg heller ikke rigtigt på, de er 2 cm tykke og sidder med tre skruer i 5 cm tykke trin i fyrretræ, som ikke svajer. Og jeg gætter på mindre knirken, hvis jeg fjerner listen.

Tror på Tiger79:s ræsonnement om sikkerhed. En vigtig sag bare... dette er almindelige bygningsnormer, råd og retningslinjer. D.v.s. åbningen BØR ikke være større end 10 cm. Vil du have en åbning på 20 cm, så er det op til dig. Er det et flerfamiliehus, er det anderledes. Det samme gælder gelændere. Det er helt valgfrit at have gelændere. Findes der vægge, som i mit tilfælde, findes der ikke engang et BØR.

Det er en almindelig tryghedsoverdrivelse, hvor man i enkelte tilfælde kan mistænke, at der er en minimal risiko for, at et barn kan falde ned mellem trinene, så sikrer man med et lille bræt.

Et nysgerrigt barn for 40 år siden krøb ned mellem trinene, faldt 2,4 meter og brækkede benet. Efter det bliver byggehensyn, at alle trapper i al fremtid BØR have 10 cm åbning mellem trinene. Kan det være sådan?

Under alle omstændigheder har formentlig 99% af alle børn, der selv kan bevæge sig/kravle og kunne kravle ned mellem trinene, en krop og kranium betydeligt tykkere end 10 cm i diameter, hvorfor BØR bare er latterligt.

Synes det ser for dårligt ud, så de skal væk uanset. Ingen kommer til at inspicere mit hus, og gør de det, så må de bemærke trappen, så skal jeg ignorere bemærkningen så godt jeg kan. :D

Kør på hårdt!

Glem ikke at opdatere os med billeder...

Er det ikke bedre med MDF i stedet?

Kave sagde:
Är det ikke bedre med MDF i stedet?
Ved ikke, dyrere er det i hvert fald.
Bygger ingen andre vægge derhjemme med mdf, så tanken slog mig aldrig at prøve.

Flot trappe - Jeg ville nok have nøjedes med at male den hvid..

Hvordan tænker du på "den anden side af gipset nedad? Det bliver jo mere eller mindre bare en hvid væg?!

Men sjovt at se - Opdater, så vi kan se billeder..

Held og lykke!

Træstykkerne, der nu skal væk, kaldes for "børnesikringslister" og det er vel ganske godt, at sådanne skal findes ved nyproduktion. Selv ville jeg nok have ladet dem være, for jeg ville have haft svært ved at tilgive mig selv, hvis et barn på besøg var kravlet igennem og faldet ned af trappen.

Hvis man bygger nyt, tror jeg ikke, man tænker rigtigt, hvis man resonnerer, at generelle råd følger man, hvis man vil. De er en hjælp for at følge en forskrift. I trappe-eksemplet er forskriften: Trapper, ramper, balkoner og lignende i rum, hvor børn kan opholde sig, skal udformes så risikoen for børneulykker begrænses. Følger man det generelle råd om maks. 10 cm mellem trappetrinene, har man opfyldt forskriften. Følger man ikke det generelle råd, skal man på anden måde vise, at forskriften følger.

Nu er det jo en trappe fra 70'erne, og der er jo ingen, der kører rundt og tjekker afstande mellem trappetrin, så du gør jo som du vil. Flot ser det ud, også:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.