Hej!

Jeg er i gang med at renovere for nyt køkken og stue med åben planløsning. Jeg er stort set færdig med nedrivningen og skal begynde at bygge loftet og beklæde væggene.

Jeg har tænkt at sænke loftet 70 mm med 45 x 70 som jeg sætter 13 mm gips på for derefter at spartle og male. Væggene har jeg tænkt at fræse for nye elinstallationer og derefter sætte 6 mm renoveringsgips direkte ovenpå træet.

To spørgsmål som er dukket op, og som jeg gerne vil have hjælp med.

For det første, bør jeg sætte dampspærre på loft og vægge inden jeg begynder at lave det hele? Jeg havde ikke tænkt det fra starten, men efter at have youtube-nørdet forskellige renoveringsvideoer ser jeg at det ofte er sat på både loft og vægge. Vi har fået problemer med skimmel på loftsrummet som er ovenover stuen, sandsynligvis fordi vi har skiftet pillefyret ud med jordvarme samt renoveret badeværelset på mellemplanet og da sat en bruser op, som tidligere kun fandtes i kælderen.

Spørgsmål to. Skal jeg bygge væggene op og sætte 13 mm gips i stedet for som jeg har tænkt at sætte renoveringsgips direkte på de eksisterende? Svigerfar mener at jeg bør bygge væggene op.

Huset er 1,5 plan med kælder bygget i 1952. Renoveringen foregår altså på mellemplan/entréplan.

Tips modtages med tak!

• Rum under renovering med trägolv och träpanel på väggarna, bord med verktyg, byggsäckar och fönster som släpper in dagsljus.
Hvorfor sænke loftet? Kør loftpanel direkte på uden plast. Risiko for revner i samlinger hvis I sætter gips, træ bevæger sig. Plus en masse arbejde med at slibe, spartle x 3. Hvis væggene er lige, er et tyndt lag gips tilstrækkeligt, ingen plast.

Skal sænkes for at lette ny elinstallation samt sætte spotlights.

Kør udenpåliggende spottar eller noget i stedet, overvurderet med indbyggede og en masse unødvendigt arbejde og penge i vandet, hvis du spørger mig. Det er muligt at fræse til kabel i råspånten i loftet også.

Skal du have spottar, fald dem ind og helst ingen loftpanel.

• Synes
Max Halldin Lingeby
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 sagde:
Skal du have spots, fæl dem ind og helst ingen loftpanel.
Hvorfor ikke loftpanel, hvad er ulemperne ved det?

Nu bliver der mange forskellige bud, så her kommer min løsning !

Tag
Gles op taget med 28x70. Nu har du plads til at trække om lidt el til nye doser (fra de gamle du har i taget.) Spring plasten over.
I glespanelet fastgør du derefter tagpanelet. CC60 er mere end tilstrækkeligt til tagpanel. Køber du færdigmalet og tørret, så bevæger det sig minimalt !

Væg
Hvis du vil benytte lejligheden til at efterisolere eller indsætte nye el-dåser, så kør du 45x45, ellers kan du lave rammeværk ud af 28x70. Så kan du måle ind, så hjørnerne til køkkenet bliver lige, pæne og fine. Jeg ville have kørt OSB bag overfladen (Gips eller Panel).

• Synes
Max Halldin Lingeby
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.