Vi skal bygge kontor i kælderen, og der er nu dukket nogle spørgsmål op. Vi er helt nybegyndere, og dette er vores første hus. Huset er fra 1930'erne, med niveauforskydning. Dog er hele rummets ydervægge over jorden, ekstra isoleret og med puds udvendigt. Rummet er tidligere blevet lavet om til kontor, men vi føler, at vi har brug for at friske alle overflader op. Vi har også fjernet et indbygget skab og dermed også en "halv indervæg", se billeder.
Nu til nogle spørgsmål:
1. Hvor vi har fjernet en tidligere indervæg (trælægter, flamingoplade, spånplade og tapet), er det bedst at pudse og male med silikat? Eller burde man sætte nogle slags plader med isolering op igen?
2. Væggene mod ydervæg: Her sidder der trælægter med flamingo og spånplade samt en slags plastdug — bør dette også laves om / skiftes ud etc.? Eller kan man lade det være?
3. Loftet er i dag brædder med mellemrum, kan man fuge/lukke dem for et mere ensartet udtryk, eller er det godt, at de ventilerer en smule?
4. Gulvet er lagt tidligere og har varmeslanger (ikke tilsluttet), kan man bare lade det være og lægge tæppe? Noget man bør tænke på? Da klinkerne ikke er helt plane, overvejede vi at lægge en form for plade under tæppet.
Vi er meget taknemmelige for pædagogiske svar, da vi ikke er så hjemmevante med emnet
Nu til nogle spørgsmål:
1. Hvor vi har fjernet en tidligere indervæg (trælægter, flamingoplade, spånplade og tapet), er det bedst at pudse og male med silikat? Eller burde man sætte nogle slags plader med isolering op igen?
2. Væggene mod ydervæg: Her sidder der trælægter med flamingo og spånplade samt en slags plastdug — bør dette også laves om / skiftes ud etc.? Eller kan man lade det være?
3. Loftet er i dag brædder med mellemrum, kan man fuge/lukke dem for et mere ensartet udtryk, eller er det godt, at de ventilerer en smule?
4. Gulvet er lagt tidligere og har varmeslanger (ikke tilsluttet), kan man bare lade det være og lægge tæppe? Noget man bør tænke på? Da klinkerne ikke er helt plane, overvejede vi at lægge en form for plade under tæppet.
Vi er meget taknemmelige for pædagogiske svar, da vi ikke er så hjemmevante med emnet
1. Skulle sige hvilket niveau I vil have. Vil I have et flot kontor, så er en gipsning måske at foretrække, men I bør bruge luftspalte og stålregler (ikke træ) og ventilere ved gulv og loft, så luften kan cirkulere, da der ellers kan opstå problemer med fugt. Silikatfarve bør man ikke male med, hvis det ikke er fra starten.
2. Se ovenstående angående træ og fugtige kældervægge.
3. Det går fint at fuge, men brug den rette slags, som er elastisk og overmalbar.
4. Det går fint, men man bør tjekke underlaget indimellem, så der ikke opstår indelukket fugt, eller at I ved, at tæppet kan ånde. Pladen bør ikke være organisk.
5. I bør kigge på ventilationen her, hvis I skal sidde og arbejde her i længere perioder, især hvis I skal have computerarbejde. Jeg ville anbefale et luftflow på 20 l/s.
2. Se ovenstående angående træ og fugtige kældervægge.
3. Det går fint at fuge, men brug den rette slags, som er elastisk og overmalbar.
4. Det går fint, men man bør tjekke underlaget indimellem, så der ikke opstår indelukket fugt, eller at I ved, at tæppet kan ånde. Pladen bør ikke være organisk.
5. I bør kigge på ventilationen her, hvis I skal sidde og arbejde her i længere perioder, især hvis I skal have computerarbejde. Jeg ville anbefale et luftflow på 20 l/s.
Klik her for at svare








