Hej!
Vi er i gang med at lukke grundplanen gennem at bygge til mellem køkken og spisestue. Væggen skal dog have en stor rektangulær "buegang", som er ca. 170 cm bred og 230 cm høj. I den åbning tænker vi at sætte et gardin, som løber på en gardinskinne, for nemt at kunne skifte mellem åbent og socialt eller lukket og skjule køkken-rodet.
I åbningen vil jeg bygge en slags karm og belægning, som har en relativt bred og dyb "rille", der kan skjule både gardinskinne og yderkanterne på gardinet. Tanken er, at det hele skal se "indfældet" ud, lidt som en skydedørsåbning.
På grund af eksisterende inventar er væggen ret tynd. I bredden består den af 45 mm regel + 2 x 16 mm gips, hvilket giver en totalbredde på 77 mm.
Jeg har en egen idé, som ser ud ifølge det vedhæftede billede, men jeg er usikker på, hvordan jeg skal fastgøre de mindre 21 x 21 reglar på en god måde. Skal de "snevredskruves" i 45 45 reglen? Eller findes der en passende lim for at fastgøre dem mod regel og gips?
Dykkertpistol skyde den fast med 50mm dykkert, for derefter skal I også fastgøre foderet i det lille stykke, så der bliver 30mm dykkert godt..
Men smart idé ellers😊
Mener du, at sømningen skal ske i henhold til de røde streger på billedet?
Hvis man mangler en sømpistol, er det muligt at få det pænt med en almindelig hammer? bør man forbore først?
Hvis jeg gerne vil have en dybere rille, lad os sige bruge en 27 x 21 mm eller 33 x 21 mm, er det stadig rimeligt at forsøge at trække dykkersøm ind i reglen?
Findes der nogen passende limalternativer at udforske? Jeg har læst om noget der hedder "no more nails"
Ja, præcis. Det svære er, at alting ryster, når man håndsømmmer, men det kan sikkert lade sig gøre, man kan jo også skrue, men det bliver mere arbejde at skjule disse ved at spartle skruehovederne...
Her kommer en lille opdatering og opfølgende spørgsmål:
Opdagede, at der fandtes flotte og robuste planhøvlede lister med dimensionerne 15 x 69, så i stedet for at sætte klodser foran skruede og limede jeg disse direkte i reglen med tynde (3mm) skruer, dette blev meget robust:
Det nye problem er, at der af visse grunde kun er plads til foder på den ene side (den venstre på billedet). Jeg er usikker på, hvordan den anden side kan gøres flot uden, at der bliver en synlig sprække mellem liste og gips.
Overvejer at lægge en form for armering over mellemrummet og derefter spartle frem til ca. 1 cm fra kanten, male det spartlede med vægmaling og den yderste 1 cm med snedkermaling. Lidt som det er gjort i dette indlæg: