Vi er i fuld gang med at renovere vores trappe inkl. at indsætte trappebelysning i væggen. Ved test har tømrerne skruet op MDF-plader, da vi vil bygge trin ind. Vi skal male trappen hvid og trinene lysegrå.

I overkanten er der efterladt en sprække på ca. 3-4 mm. På siderne er der på nogle trin en minimal sprække og andre steder ingen sprække. Ved test knirker trappen en smule.

1) Hvordan plejer man at gøre på siderne af pladen, der lukker trappetrinet? Man vil jo ikke have en grim sprække, og at fuge bliver ikke godt, da den del bevæger sig, når man går på trinnet. Tænker jeg forkert?

2) Bør man bruge nogen form for locktite/gængelim, så skruerne ikke skrues ud over tid?

3) Er det nok, at MDF-stykkerne kun er fastskruet i nederkanten?

Kom gerne med tips inden det er for sent :-) Tak på forhånd!

Trappen forfra
Trætrappe under renovering med monterede MDF-plader og synlig belysning på væggen. Mindre mellemrum synligt ved nogle trin og vægplader.

Trappen bagfra (ikke spartlede skruer mm)
Trappe under renovering set bagfra med MDF-plader monteret, synlig lille revne mellem plade og trappe, ujævnheder i pladens sider.

Vis sprække (men ret lille)
MDF-plade monteret på en trappe med synlige skruer og en lille sprække mellem plade og træ.

For lille sprække? (mdf mod træ som bevæger sig, når man går på trinnet)
MDF-panel monteret på en trappe med en lille åbning mod trærammen. Blyantmarkeringer er synlige på panelet.

Sprække over MDF'en
Trappe med trin lavet af MDF-plade viser tydelig lille åbning mellem trin og bagkant.

Jeg har lært af en anden tråd af nogen (Findus?) som er betydeligt bedre snedker end jeg, at facktermen er at "bombe", dvs. at gøre hele stignet lidt konvekst, så det kun rører det overliggende trin på midten. Så knirker det ikke.

For virkelig at få stiv kontakt mellem trin og stigninger, kan man presse trinnet op, mens stigningen limes i det underliggende trin.

Til en fyrretrappe ville jeg personligt have valgt limtræplader i stedet for mdf for at få et mere homogent materiale.

• Synes
Jimmy1974
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.