Vi skal udskifte rækværket på overetagen med en espalier op til loftet, men overvejer hvordan man bedst fastgør lamellerne mod gulv og loft? Vi vil have lamellerne på den anden led sammenlignet med hvordan de sidder i rækværket, altså med "kortside" udad. Vi er ikke meget erfarne i at bygge ting, så det skal være relativt enkelt, og ikke kræve noget specialværktøj. Håber nogen har et godt tip.
Vi skal udskifte rækværket på overetagen med en espalier op til loftet, men overvejer hvordan man bedst fastgør ribbene mod gulv hhv. loft? Vi vil have ribberne på den anden led sammenlignet med hvordan de sidder i rækværket, dvs. med "kortsiden" udad. Vi er ikke meget fortrolige med at bygge ting, så det skal være relativt enkelt og uden behov for specialværktøj. Håber nogen har et godt tip. [billede]
Med kortsiden udad mener du så det bliver som en stige?
Maarrre sagde:
Vi skal udskifte rækværket på overetagen med en espalier op til loftet, men overvejer hvordan man bedst fastgør ribbene mod gulv hhv. loft? Vi vil have ribberne på den anden led sammenlignet med hvordan de sidder i rækværket, dvs. med "kortsiden" udad. Vi er ikke meget fortrolige med at bygge ting, så det skal være relativt enkelt og uden behov for specialværktøj. Håber nogen har et godt tip. [billede]
Med "kortsiden udad" lyder det for mig som om, at det bliver en stige. Det er ikke hensigtsmæssigt, da børn kan klatre i den. Men måske har jeg bare ikke forstået, hvad I mener.
Jeg er enig med Jiji, det lyder lidt for fristende for børnene... Ser ikke noget galt med det du har, men det havde jo været pænere, hvis det var hvidt. Ikke svar på dit spørgsmål, det er jeg klar over.
Hvis det er muligt, er det bedst at bygge hele espalieret liggende på gulvet og derefter rejse det op og skrue det fast i gulv og loft. Vores espalier består af regler på ca. 3x6 cm.
Hvis det er muligt, er det bedst at bygge hele espalieren liggende på gulvet og derefter rejse den op og skrue den fast i gulv og loft. Vores espalier består af lægter på ca. 3x6 cm.
Den er desværre demonteret, men princippet er en regel på gulvet og en i loftet. Derimellem fastgør man reglarne, nemmest med et par skruer eller søm i hver ende. Jeg tror, det bør være max 10 cm mellem hver, og det er godt at have en klods/skabelon at lægge imellem, så afstanden bliver ensartet hele tiden. Man kan jo beregne på forhånd, så afstanden er ens hele vejen, så det ikke bliver underligt i den ene ende. En geringsav/geringskasse er nok et krav for at det skal blive godt.
Husk at forbore og forsænke skruehullerne, der bruges til at fastgøre i gulv og loft. Og mal/laker eller gør, hvad I nu har tænkt jer, inden I monterer den.
Edit: Her er et billede af en lille espalier, vi har haft i gangen. Den er nok limet med træplug, men det er mere besværligt.
Den är desværre nedmonteret, men princippet er en regel på gulvet og en i loftet. Derimellem fastgør man reglarne, nemmest med et par skruer eller søm i hver ende. Jeg tror, det bør være maksimalt 10 cm mellem hver, og det er godt at have en klods/ skabelon at lægge imellem, så afstanden bliver ens hele tiden. Man kan jo regne ud på forhånd, så afstanden er ens hele vejen, så det ikke bliver skævt i den ene ende. En geringssav/ geringsboks er nok et krav for at det skal blive godt.
Husk at forbore og fordybe skruehullerne, der bruges til at fastgøre i gulv og loft. Og male/ lakere eller hvad I skal gøre, inden I monterer den.
Jeg tror ikke TS mener liggende spaljé, hvilket som I siger ikke lyder som en god idé. Gelænderet på billedet har ribberne ”liggende” som i en sengeramme, og jeg antager, at de vil have dem roteret 90 grader set oppefra.
Jeg tror ikke TS mener liggende espalier, hvilket som I siger ikke lyder som en god idé. Rækværket på billedet har ribberne ”liggende” som i en sengbund og jeg antager, at de vil have dem roteret 90 grader set oppefra.
Ja, nu når jeg læser ts første indlæg igen, så er det nok sådan hen mener.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.