Hej

Jeg skal bygge en lige trappe fra garagen op til vores hall, alt er nybygget. Jeg overvejer, om det er svært. Højdeforskellen gulv til gulv er ca. 245 cm, og trappen planlægger vi til at være ca. 1m bred. Pladsen under trappen er af værdi, at den er bevaret, ellers havde jeg sikkert muret trin for trin, hvilket jeg er ret sikker på, at jeg kan lykkes godt med.

Overvejelse 1: Hvor bred vil man have, at en trappe skal være for ikke at blive sindssyg? Det ville selvfølgelig være meget rart, hvis den var bredere end 1m, men så optager den plads i garagen og gør det besværligt at åbne bildøren.

Vi tænker, at man handler ind og går på trappen med indkøbsposer osv., og man vil jo helst ikke have, at det er så trangt, at man trækker poserne mod væggene, som snart kan blive grimme. Hvis 80 cm fungerer, vil vi gerne køre med det. Vi har testet lidt og simuleret behovet lidt let og er inde på, at 100cm kan være mere end nødvendigt.

Overvejelse 2: Mellemvæggen: Mure leca hele vejen, eller trækonstruktion ovenpå et skift?
Trappen skal være lige, og den ene langsiden stryger mod ydervæggen, og den anden langsiden følger en skillevæg, som vi bygger i garagen, sandsynligvis 10 cm tyk, hvilket burde være tilstrækkeligt til at bære bjælkelaget ovenfor, da det ikke kan hvile på ydervæggen parallelt med trappen. Enten mures væggen op med leca, eller det bliver et skift, derefter 45x95 ovenpå i CC30.

Så ved jeg ikke, om man bruger vangstykke, eller om man bare skærer løs trin op, som man fastgør med vinkeljern / skruer direkte ind i væggen.

Overvejelse 3: Drømmen om en støbt trappe, hvor man slipper for trinlyd
Min absolut første tanke og drøm var at støbe en trappe på stedet, men det føles en smule kompliceret for en lægmand. De fleste, der støber deres trapper, støber hele vejen ned, altså at man ikke kan bruge pladsen under. Men det burde vel være muligt at bygge en støbeform, som man understøtter med lægter og med armering, der forankres i væggene ved siden af.

Har du bygget egen trappe?

Tak for tanker!

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.