Hej!
Vi skal have vores køkken på plan 2, penthouse med terrasse på plan 3 og terrasse på jordniveau.
For at transportere mad, tallerkener, bestik mm mellem planerne har vi en idé om en madhiss.
Vi har ikke plads til den indendørs, så den vil blive placeret på yderfacaden...
Vi har en idé om at bruge en garageportåbner.
Den kunne monteres på facaden med en skinne, som kæden/gummibåndene løber i.
Normalt følger der 2 fjernbetjeninger med, så de er tænkt at skulle bruges som styring.
Beslaget til åbneren monteres på en "kasse".
Ved siden af garageportskinnen monteres yderligere 2 "styrskinner" på facaden for at holde kassen på rette kurs.
Hvad synes I om idéen??
Eller er der nogen, der har et bedre forslag?
Vi skal have vores køkken på plan 2, penthouse med terrasse på plan 3 og terrasse på jordniveau.
For at transportere mad, tallerkener, bestik mm mellem planerne har vi en idé om en madhiss.
Vi har ikke plads til den indendørs, så den vil blive placeret på yderfacaden...
Vi har en idé om at bruge en garageportåbner.
Den kunne monteres på facaden med en skinne, som kæden/gummibåndene løber i.
Normalt følger der 2 fjernbetjeninger med, så de er tænkt at skulle bruges som styring.
Beslaget til åbneren monteres på en "kasse".
Ved siden af garageportskinnen monteres yderligere 2 "styrskinner" på facaden for at holde kassen på rette kurs.
Hvad synes I om idéen??
Eller er der nogen, der har et bedre forslag?
de garageportåbnere, jeg har set, har ikke været direkte stærke, så hvis den skal løfte en kurv, så er det nok omtrent så meget, den kan klare. Porcelæn og mad m.m. er også ret tungt, og så er det jo, at den går mellem to endepunkter, hvilket ville indebære, at du har brug for en elevator til at køre ned og en til at køre op, så I må flytte imellem dem på mellemste etage (medmindre I modificerer hele setupet).
Så min tanke, hvis jeg skulle lave noget sådant, ville være at tage fire U/I/H profiler og sætte dem sammen med plader eller stivere og så paneler eller lade det være åbent, så man ser et fletværk, som det bliver, og sætte to hjul i hvert hjørne (altså for stabilitet i alle retninger). Derefter ville jeg sætte en spil eller lave en spil, som løfter kurven med reb/wire/kæde, og så gør det lettere at have en modvægt.
Så kunne jeg forestille mig lidt forskellige måder at få den til at stoppe, hvor man vil. Den første tanke er at have en kontakt, som trykkes ind, når kurven er på det rigtige sted.
Eller man kunne sætte en stepmotor på, som man bruger som positionsgiver, og så lade den være programmeret, så den stopper, når den ved, den har kørt den rigtige længde.
Eller en form for låsemekanisme, der går ind på de forskellige niveauer og har en sensor, der registrerer, når modstanden bliver for lav eller for høj, så den stopper, men så skal man også kunne løsne låsningen. Men med denne metode vil kurven stå stille der, hvor den er, selvom den ikke bruges, så den glider ikke nogen steder.
Men det, jeg ville have gjort, er at tage et kædespil, som man sætter en motor på og enten sætter en stepmotor med tællefunktion eller tager en kontakt med kronefunktion og så lade det være tændt, indtil det afbrydes i den anden ende af en kontakt på skinnen. Men der er nok mange flere forslag end mine, så se, hvad mere du får at høre her.
Så min tanke, hvis jeg skulle lave noget sådant, ville være at tage fire U/I/H profiler og sætte dem sammen med plader eller stivere og så paneler eller lade det være åbent, så man ser et fletværk, som det bliver, og sætte to hjul i hvert hjørne (altså for stabilitet i alle retninger). Derefter ville jeg sætte en spil eller lave en spil, som løfter kurven med reb/wire/kæde, og så gør det lettere at have en modvægt.
Så kunne jeg forestille mig lidt forskellige måder at få den til at stoppe, hvor man vil. Den første tanke er at have en kontakt, som trykkes ind, når kurven er på det rigtige sted.
Eller man kunne sætte en stepmotor på, som man bruger som positionsgiver, og så lade den være programmeret, så den stopper, når den ved, den har kørt den rigtige længde.
Eller en form for låsemekanisme, der går ind på de forskellige niveauer og har en sensor, der registrerer, når modstanden bliver for lav eller for høj, så den stopper, men så skal man også kunne løsne låsningen. Men med denne metode vil kurven stå stille der, hvor den er, selvom den ikke bruges, så den glider ikke nogen steder.
Men det, jeg ville have gjort, er at tage et kædespil, som man sætter en motor på og enten sætter en stepmotor med tællefunktion eller tager en kontakt med kronefunktion og så lade det være tændt, indtil det afbrydes i den anden ende af en kontakt på skinnen. Men der er nok mange flere forslag end mine, så se, hvad mere du får at høre her.
Jeg var og kiggede på en garageportsåbner hos garageportseksperten i Arninge/Täby. DE viste mig en åbner, der skulle være stærk nok til formålet, samt at det var muligt at gøre kæden ca. 6m lang, hvilket ville være nødvendigt for at nå alle etager.
I sættet indgik 2 stk. trådløse trykknapper samt 1 stk. trådløs fjernbetjening.
Næsten alle garageportsåbnere har 3 indstillinger...åben/lukket port samt ventilationsindstilling, hvor porten kun åbnes nogle centimeter. Denne indstilling kunne justeres til ønsket position (læs plan 2) på åbneren han viste.
Du nævner en slags føringsskinner for at få stabilitet på kurven...man kan spænde wirer langs facaden, som kassen følger, eller gøre, som du skriver.
Ulempen ved spil, som du nævner, er dels et højere støjniveau, ofte 12V = trafo, samt at der oftest kun følger en kablet kontrol med. Vi vil jo kunne styre elevatoren fra alle 3 etager.
Men tak for dine synspunkter og idéer.
I sættet indgik 2 stk. trådløse trykknapper samt 1 stk. trådløs fjernbetjening.
Næsten alle garageportsåbnere har 3 indstillinger...åben/lukket port samt ventilationsindstilling, hvor porten kun åbnes nogle centimeter. Denne indstilling kunne justeres til ønsket position (læs plan 2) på åbneren han viste.
Du nævner en slags føringsskinner for at få stabilitet på kurven...man kan spænde wirer langs facaden, som kassen følger, eller gøre, som du skriver.
Ulempen ved spil, som du nævner, er dels et højere støjniveau, ofte 12V = trafo, samt at der oftest kun følger en kablet kontrol med. Vi vil jo kunne styre elevatoren fra alle 3 etager.
Men tak for dine synspunkter og idéer.
det var lidt derfor jeg sagde vinsch eller bygge en, da det ikke er noget større problem at lave en vinsch selv med hjælp af en 220v motor, og laver man en, kan man selv bestemme, hvilken motor man vil bruge, men en boremaskine ville sandsynligvis fungere, og så kan man ændre retning med eller bruge indikatorer, så man holder styr på, hvor den befinder sig
men det er nemmere at finde en løsning, som man ikke behøver at lave nævneværdigt selv, og med mine forslag ville det blive en del arbejde selv, hvilket du måske ikke kan lide og foretrækker at betale lidt mere for noget, som er enklere
men det er nemmere at finde en løsning, som man ikke behøver at lave nævneværdigt selv, og med mine forslag ville det blive en del arbejde selv, hvilket du måske ikke kan lide og foretrækker at betale lidt mere for noget, som er enklere
Klik her for at svare