7,062 læst ·
3 svar
7k læst
3 svar
Byg en lille udendørstrappe på skrånende terræn
Vi har fået døre til vores gårdhave fra lejligheden og skal bygge en trappe.
Spørgsmålet er, hvordan man konstruerer den?
Forudsætningerne er følgende:
1. Trappen skal være fritstående, den må ikke forankres i huset.
2. Underlaget er asfalt, som hælder i to retninger (både væk fra huset og langs huset).
3. Faldhøjden er 47 cm, og trappen må maksimalt være 97 cm dyb (ellers kommer en døråbning i vinklen).
Jeg spekulerer på, hvordan jeg bedst udjævner underlaget - gør man det med kiler, eller hvordan gør man? Kiler føles lidt ustabile?
Jeg spekulerer også på, hvilke mål på trinene der kan passe. Der er den almindelige 64 cm-formel, men så tror jeg, man vil have, at det øverste trin skal være lidt dybere? Og er der overhovedet plads, når man tænker på dybde/højde målene?
Tænk at noget så lille kan føles så svært!
Spørgsmålet er, hvordan man konstruerer den?
Forudsætningerne er følgende:
1. Trappen skal være fritstående, den må ikke forankres i huset.
2. Underlaget er asfalt, som hælder i to retninger (både væk fra huset og langs huset).
3. Faldhøjden er 47 cm, og trappen må maksimalt være 97 cm dyb (ellers kommer en døråbning i vinklen).
Jeg spekulerer på, hvordan jeg bedst udjævner underlaget - gør man det med kiler, eller hvordan gør man? Kiler føles lidt ustabile?
Jeg spekulerer også på, hvilke mål på trinene der kan passe. Der er den almindelige 64 cm-formel, men så tror jeg, man vil have, at det øverste trin skal være lidt dybere? Og er der overhovedet plads, når man tænker på dybde/højde målene?
Tænk at noget så lille kan føles så svært!
Du må ikke forankre trappen i huset, men må du forankre den i asfalten?
Det kan være muligt at fastgøre bjælkesko i asfalten på en eller anden måde, som du kan begynde at afstive fra.
Hvorfor må I ikke forankre trappen i huset?
Det kan være muligt at fastgøre bjælkesko i asfalten på en eller anden måde, som du kan begynde at afstive fra.
Hvorfor må I ikke forankre trappen i huset?
Svaret på det andet spørgsmål er "bostadsrättsförening". Spørgsmål til det ...?
Jeg er tvivlende over for bjælkesko på asfalten, det skal nok være en helt fritstående modul for ikke at være åbent provokerende.
Vi ville gerne hyre en tømrer til dette her (og det ville nok være nemmere at få igennem en løsning, som en tømrer siger er den, der "skal gøres"), men har ikke fundet nogen, der tager sig an et så lille job som en lille pluttig trappe.
Jeg er tvivlende over for bjælkesko på asfalten, det skal nok være en helt fritstående modul for ikke at være åbent provokerende.
Vi ville gerne hyre en tømrer til dette her (og det ville nok være nemmere at få igennem en løsning, som en tømrer siger er den, der "skal gøres"), men har ikke fundet nogen, der tager sig an et så lille job som en lille pluttig trappe.
At fastgøre trappen behøver du nok ikke tænke på, den vil være stabil, så længe den står plant. Det nemmeste måde at få den plant er med kiler i trykket træ, men også franskskruer trukket nedefra i forskellige længder for at tage højde for niveauforskelle kan fungere, dog skal du have en plade mellem skruens hoved og asfalten, så den ikke synker ned.
Klik her for at svare