Mit mastodontprojekt med at bygge dele af stalden om til værksted/snedkeri er i gang, og jeg er begyndt at overveje stalddøren. Målet er at erstatte den lidt slidte dør, I kan se på billederne, med en isoleret dør (værkstedet skal være lidt opvarmet om vinteren), som også er godkendt af forsikringsselskaberne. Når jeg har talt med Länsförsäkringar, siger de, at de ikke bryder sig om, hvilken dør det er, så længe der er en godkendt lås, men jeg mistænker, at det ikke er helt så enkelt, så det vil jeg tjekke igen.
At bygge selve dørbladene føler jeg, at jeg har ret godt styr på (meget takket være imported_Byggarens fantastiske indlæg her: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-dorr-som-inte-slar-sig.html), så det bliver vendelimede regler + noget skivemateriale (fomplyfa måske?) samt en flot beklædning på ydersiden og indersiden. Men hvordan får jeg det tæt? Skal jeg bygge en karm, eller kunne man på en eller anden måde udnytte den eksisterende "karm" i væggen?
Er den murede karm tilstrækkeligt lige til at kunne slutte tæt mod dine nye dørblade, som selvfølgelig bliver hundrede procent lige? Det kan måske gå med eksisterende karme, og det er meget flot, hvis det går, men du måske har brug for at pudse dem op, så de kan slutte tæt. Derefter på med gode tætningslister, så kan det nok fungere.
Jeg har selv renoveret en 150 år gammel yderdør, fordi jeg syntes, at ydersiden var så smuk, at den burde få lov at overleve. Men netop at få den til at slutte tæt mod en karm, der ikke var hundrede procent, var det svære i processen.
Jeg ville nok have bygget porten i den eksisterende vægramme og derefter pudset det op igen, så det bliver lidt tættere, og så afsluttet med en slags gummiliste, hvis jeg ville have det helt tæt.
/ATW
pucktvåa.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.