Skal rejse indervægge til et skab.

Har tænkt at bruge OSB-plader for nemt at kunne sætte kroge, lamper og lignende op uden at skulle bruge gipsplugs. Udenpå bliver det 6mm gips. Tænkt at lægte cc450.
Skal gipsen sættes forskudt mod OSB-pladerne i lægterne, dvs. om forskudt?

Er 45*45 lægter nok? Hvor stor bliver forskellen med 45*70?

Har læst at OSB-pladerne og gipspladerne skal sættes med 5-10mm fra loft og gulv. Er det korrekt? Og hvorfor?

Ola78
Ja, du skal have samlingerne forskudte, og du bør bruge 45*70 reglar, 45*45 bliver for spinkle de risikerer at blive svajende. At du sætter 5-10 mm fra gulv og loft har at gøre med at træpladerne og gulvet har brug for plads til at kunne bevæge sig afhængigt af luftfugtigheden.

Ola78
Du kan gå ind på nogen af producenterne af gips eller isolering, de plejer at have gode beskrivelser på, hvordan man bygger indervægge.

Skal med renoveringsgips ikke sidde overlappende

25mm

for at frilægge mod loft og gulv både for bevægelse og for evt. fremtidig renovering.

Væggen, der bygges, møder en anden væg. Bør jeg have en sprække mellem gipsen og den anden væg der også, ligesom mod gulv og loft?

Hvad bør jeg bruge til at dække den sprække? Latex?

Jeg skulle have efterladt en lille sprække til OSB, men satte gipsen direkte imod.

Mvh

/PC

Vil du spare plads kan du køre 45x70 reglar som du drejer 90 grader. Dette gør også, at du får mere plads til skruerækkerne. Desuden stabilt og godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.